Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co bych prosazoval, pokud bych se stal pražským zastupitelem (1)

Co bych prosazoval, pokud bych se po komunálních volbách na podzim stal pražským zastupitelem?

1, vyrovnané hospodaření města

Obec, stejně jako stát, by se neměla zadlužovat. Zastupitelé Prahy sice schválili na rok 2014 „vyrovnaný rozpočet“, nicméně v tomto rozpočtu nepočítá město se všemi investičními náklady, které ho reálně čekají a současně počítá s mnoha výdajemi na dotace (např. 65 mil. Kč na kulturu a mnoho dalších „menších“ položek). Oproti tomu na přijmové stránce rozpočtu se mj. počítá s příjmem peněz za odtahy aut a pokuty za dopravní přestupky. Aby byl tedy rozpočet města opravdu vyrovnaný, spolehá se město na to, že lidé budou páchat dopravní přestupky, čímž toto chování přestupců město vlastně toleruje. Očekávám tedy, že reálně bude hospodaření v letošním roce v Praze schodkové, což ale Radu města a zastupitele pravděpodobně netrápí, jelikož na podzim jsou volby a řešení schodkového rozpočtu tak „spadne“ na hlavu příštímu zastupitelstvu a radě města.

 

2, zrušení tržního řádu Prahy

Tržní řád v Praze je socialistický přežitek, který je potřeba zrušit nebo ho alespoň významně omezit. Mrzí mě, že tak dosud neučinily strany, které o sobě prohlašují, že jsou pravicové (ODS, TOP09). Zrušení či významné omezení tržního řádu podpoří drobné podnikatele a živnostníky v Praze, kteří jsou dnes touto vyhláškou zbytečně omezováni. Více jsem o tom psal v tomto článku: http://spoljaric.blog.idnes.cz/c/362444/Prodavate-u-metra-hrusky-Jednate-v-rozporu-s-trzim-radem-Prahy.html

 

3, omezení počtu strážníků a zásadní změna priorit MP

Činnost městské policie z velké části zahrnuje právě řešení dopravních přestupků a vybírání peněz pro magistrát. Městská policie bohužel nezvyšuje bezpečnost obyvatel města. Současná politika města ve věci městské policie počítá s neustálým rozšiřováním počtu městských strážníků a zvyšováním výdajů na provoz městské policie, s čímž nesouhlasím. Kdy Vám naposledy s něčím pomohl městský strážník? Jsem pro zásadní omezení počtu strážníků a přeorientování městské policie v jejich prioritách. Mezi hlavní priority městských strážníků by mělo bezpochyby patřit zajišťování bezpečnosti obyvatel, ochrana jejich majetku, hlídání pořádku, pochůzky apod. V Praze je naprosto běžné, že jedinou náplní práce mnoha strážníků je hlídat špatné parkování a vybírat pokuty. Byť je to činnost, kterou nelze zcela ignorovat, výběr pokut nemá být smyslem městské policie.

Primátor Hudeček pokrytecky na webu Prahy napsal "Považuji za neuspokojivou současnou situaci při zajištění bezpečnosti obyvatel v samotném centru Prahy, na Václavském náměstí a v jeho bezprostředním okolí. Městská policie zde má podle mého zjištění výrazné rezervy ve své práci, na nedostatečné zajištění bezpečnosti si stěžují místní obyvatelé zahraniční turisté a Praha je kritizována zahraničními médii." Já tuto situaci považuji také za neuspokojivou, nicméně pan Hudeček je spoluzodpovědný za fungování městské policie. Paradoxem je to, že městská policie je nyní na Václavském náměstí a můstku přítomna sice nonstop a má zde zřízení mobilní pracoviště, přesto ale zde kriminalita neklesá. Proč? Protože strážníci tam jsou výhradně z toho důvodu, aby zastavili a pokutovali řidiče, kteří vjedou do nesmyslně vytvořené pěší zóny v dolní části Václavského náměstí.

 

4, svobodná doprava v Praze

Praha zahájila v minulých letech mnoho experimentů v regulaci dopravy a mnoho dalších jich má v plánu zavést. Nejde jen o Smetanovo nábřeží, které by se v žádném případě nemělo stát mrtvou pěší zónou stejně jako spodní část Václavského náměstí, ale v plánu je i řada dalších omezení pro Pražany po otevření tunelu Blanka, který ale dopravě ulehčí jen zčásti. Zastaváme názor, že individuální doprava není zločin a město by nemělo upřednosťnovat žádnou dopravu na úkor jiné. Městská hromadná doprava a individuální doprava (ať už auta, kola či cokoliv jiného) dokáží fungovat vedle sebe a vždy tak fungovaly. Upřednosňuje-li magistrát uživatele jednoho dopravního prostředku na úkor jiného, vždy to mezi těmito skupinami vyvolává zbytečnou nenávist. Budu-li zvolen pražským zastupitelem, nebudu podporovat žádná nová podobná omezení a naopak se budu snažit získavat podporu napříč zastupitelstvem pro rušení těch stávajících regulací v dopravě, která jsou zbytečná. Praha by se rovněž měla snažit dostavět nedokončené dopravní stavby v Praze, aby ulehčila v maximální možné míře dopravě v centrální části města a v místěch s hustou zástavbou. Regulací dopravy se nesmyslnámi omezeními se počet aut v těchto místech nesníží.

Pokusme se zavést prvky volného trhu i do městské hromadné dopravy. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Pokud funguje konkurenční prostředí na železnici Praha-Ostrava, z čehož těží zákazníci těchto vzájemně si konkurujících si dopravců (vyšší kvalita služeb, snižování ceny), zkusime toto zavést i v Praze. Umožněme soukromým dopravcům využívat zastávky autobusů MHD a konkurovat tak pražskému dopravnímu podniku, který dnes město dotuje cca 12 mld. Kč ročně (tzn. každý obyvatel Prahy doplácí ze svých daní cca 12000Kč ročně na provoz dopravního podniku bez ohledu na to, zda si platí jízdné či vůbec MHD např. nevyužívá). Měl jsem možnost mluvit osobně v této věci se třemi majiteli významných českých dopravců, abych si ověřil reálnou proveditelnost mé myšlenky a tato myšlenka nebyla zavrhnuta a naopak se k ní dopravci stavěli pozitivně.

Zrušme modré zóny na celém území Prahy. Stávající systém se ukázal jako nefunkční. Město prodává více parkovacích karet než je reálný počet míst k stání, aut samozřejmě neubylo a podnikatelé mají ztížené podmínky pro cestování za svými klienty. Parkovacích míst je stejný nedostatek jako před modrými zónami s tím rozdílem, že se nyní platí zbytečný poplatek. Ponechejme zpoplatnění pouze pro auta, která nejsou registrována v Praze a kde tak vznikne větší motivace, že návštěvníci Prahy nechají své auto na okraji města na některém z placených parkovišť a pro dopravu do Prahy využijí MHD. Nedostatečný počet parkovacích míst nevyřeší žádné další barevné zóny.

 

5, zabránění vzniku nových nesmyslných regulací

Kdejaký politik se v Praze považuje za pravicového a přitom se tak ani zdaleka nechová. Příkladem je např. současná zastupitelka Prahy za ODS a dřívější mnohaletá radní Aleksandra Udženija, která každou chvíli přijde s nějakým regulačním návrhem. Tento týden např. uvedla: „Myslím, že je na čase zakázat výkupy sběrných surovin. Dnes to došlo tak daleko, že zloději ukradli celou plechovou montážní halu. Neustále slýcháme, jak zloději kradou poklopy od kanalizací, silniční značení, různá železniční vedení včetně kolejí, atd. Za prvé to ohrožuje lidské životy a za druhé nás to jako daňové poplatníky stojí ohromné peníze. Kdyby to zloději neměli kde prodávat, tak to ani nekradou!“

Paní Udženija by tedy zase něco zakazovala. A co dělá městská policie? Tím, že někomu zakážu jeho podnikání, nezabráním trestné činnosti, kterou páchá někdo jiný. To je jak kdyby někdo zakázal prodávat auta, protože pak díky tomu klesnou jejich kráděže na nulu. Nesmysl.

 

Damir Špoljarič

pražský místopředseda Strany svobodných občanů

Autor: Petr Dvořák | pátek 28.2.2014 5:24 | karma článku: 20,85 | přečteno: 927x
  • Další články autora

Petr Dvořák

Pražští řidiči, sledujte, co se na vás chystá! Volby rozhodnou

Většina politických stran chystá nové poplatky a regulace v oblasti individuální automobilové dopravy. Volby za pár dní rozhodnou.

5.10.2014 v 17:45 | Karma: 32,33 | Přečteno: 5342x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Jak je to v Praze s těmi semafory?

Na předvolební debatě jsem dostal otázku od zástupce trojkoalice, jestli myslíme tím zrušením regulací i zrušení semaforů. Paní Kolínská ze Strany zelených se jen snažila být vtipná. I ona totiž ví, že v Praze jsou zaváděny některé nové dopravní regulace, které jsou zbytečné. Tyto zbytečné regulace poté zhoršují dopravní komfort obyvatel Prahy a také výrazně škodí ekologii a životnímu prostředí. Jedno z hesel Svobodných pro nadcházející volby proto logicky je: „zrušení zbytečných dopravních regulací“.

28.9.2014 v 23:52 | Karma: 26,99 | Přečteno: 2997x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Zelení urbanisté v Praze

Se zaujetím jsem si na ihned.cz přečetl blog zastupitele Prahy 7 za Stranu zelených, pana Ondřeje Mirovského, který kritizuje plánovanou výstavbu obchodního centra v ulici Milady Horákové. Nabízí se tady otázka. Do jaké míry mají politici v rámci územně plánovacího procesu omezovat práva soukromých vlastníků pozemků v jejich stavebním záměru?

16.5.2014 v 19:10 | Karma: 21,53 | Přečteno: 1488x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Regulace individuální dopravy jako velké volební téma v Praze

Komunální volby se kvapem blíží a řada komunálních politiků pochopila, že právě regulace dopravy je trnem v oku mnoha Pražanů.

25.4.2014 v 13:23 | Karma: 19,75 | Přečteno: 670x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Dotace jako nový cíl pro začínající podnikatele?

Setkal jsem se dnes se zajímavou věcí. Jeden český podnikatel mi začal vyprávět, jak je EU neefektivní a že trvá na různých podmínkách pro získání dotace a že "vždyť to víte, je to hrozná byrokracie, aby vám tu dotaci vůbec dali!".

16.4.2014 v 1:24 | Karma: 25,30 | Přečteno: 1227x | Diskuse| Ekonomika

Petr Dvořák

Největší omezení individuální dopravy v Praze za posledních 10 let

Magistrát hl. města Prahy uvažuje, že spolu s otevřením Blanky zavede velké množství nových regulačních opatření v individuální automobilové dopravě v Praze. Řidiči, mějte se na pozoru a pamatujte, že komunální volby na magistrát jsou již na podzim 2014.

18.12.2013 v 8:00 | Karma: 29,75 | Přečteno: 1907x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Přestupková věda v dopravě

Je až k nevíře, co všechno je považováno za dopravní přestupek. Nechali jsme naše nákonodárce, aby si z nás udělali dojné krávy na pokuty za věci, které by nemusely být za přestupek považovány. Proč by nemusely být považovány za přestupek? Protože nikomu neubližují, nikoho neomezují a nikomu vlastně nevadí. Pokud to tak bude půjde dál, začnou po nás úřady vymáhat zálohu na pokutu v okamžiku, kdy si sedneme do auta podobně jako v případě kauce pro distributory pohonných hmot, která platí od 1.10.

15.12.2013 v 19:03 | Karma: 36,12 | Přečteno: 3993x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Uprchlý český podnikatel

„V JAR zadrželi uprchlého českého podnikatele Krejčíře“ a další podobné titulky lze najít českých v novinách. Proč se píše, že je to podnikatel? Slovo podnikatel je mezi mnoha lidmi vnímáno pejorativně. Je snad každý podnikatel gauner, zloděj či vekslák?

30.11.2013 v 0:21 | Karma: 33,35 | Přečteno: 2984x | Diskuse| Ekonomika

Petr Dvořák

Veřejnoprávní média jsou přežitek

Díky desítkám let míru, relativně stabilní politické situaci a především přítomnosti mnoha komerčních médií by měla Česká republika přehodnotit nutnost provozovat veřejnoprávní média. Osobně zastávám názor, že by se veřejnoprávní média měla privatizovat.

28.10.2013 v 19:52 | Karma: 24,63 | Přečteno: 880x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Praha by neměla mít veřejnou půjčovnu kol

Dopravní výbor zastupitelstva hlavního města Prahy včera projednával petici za veřejné půjčovny kol na území hlavního města Prahy. Myšlenka je založena na tom, že město začne dotovat vedle MHD další dopravní prostředek (tedy kolo) a vytvoří síť automatických stojanů na kola, která si mohou obyvatelé půjčovat a v libovolné části města je zase vracet. Autor petice nazývá tuto záležitost „bike sharing“ a prý je to „cool“ záležitost, protože ji provozují v některých městech „západní Evropy“.

17.10.2013 v 1:40 | Karma: 23,07 | Přečteno: 1559x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Prodáváte u metra hrušky? Jednáte v rozporu s tržím řádem Prahy!

Začetl jsem se dnes do novelizovaného pražského tržního řádu, který byl přijat usnesením Rady hl. m. Prahy č. 1187. Jako odůvodnění magistrát uvádí: „Důvodem je zájem hlavního města Prahy umožnit v co nejkratší době rozšířit i formou stánkového prodeje nabídku zboží typického pro letní sezónu.“ Opravdu jsme v Praze tak hloupí, že potřebujeme, aby nám byrokrat z magistrátu řekl, kde si co "chceme" koupit?

24.9.2013 v 3:23 | Karma: 24,71 | Přečteno: 1611x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Jak magistrát v Praze vráží klín mezi cyklisty a motoristy

V minulém článku jsem se zabýval uzavírkou Smetanova nábřeží, o které si myslím, že omezuje část uživatelů veřejných komunikací na úkor jiných. Obdržel jsem řadu reakcí. Většina z nich byla pozitivních, někteří však se mnou nesouhlasili (vč. primátora Tomáše Hudečka, regionálních zástupců Strany zelených apod.). Jak tedy vnimám vztah mezi cyklisty a motoristy? Jsem zaujatý motorista?

21.9.2013 v 0:07 | Karma: 27,99 | Přečteno: 1718x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Uzavřené Smetanovo nábřeží z pohledu chodce

Rada hlavního města Prahy zavřela tuto sobotu Smetanovo nábřeží v Praze pro auta. Omezení se ale reálně týkalo bohužel všech. Média nás informovala, že to byla vydařená akce a všichni z ní byli nadšení. Jak to bylo ve skutečnosti? Na závěr článku přikládám i několik necenzurovaných fotografií.

16.9.2013 v 5:43 | Karma: 43,47 | Přečteno: 15212x | Diskuse| Společnost

Petr Dvořák

Obsazování domů bez souhlasu majitele nelze obhájit ničím

Jednou ze základních úloh státu je beze sporu ochrana majetku jeho obyvatel. Nelze ničím obhájit obsazování nemovitostí cizími lidmi bez souhlasu majitele objektu. Jsem rád, že policie konala a okupanty z domu vyhnala a podle zájmu médií usuzuji, že celkem nekompromisně.

5.9.2013 v 0:56 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1255x | Diskuse| Společnost

Petr Dvořák

Skryté „hrozby“ na silnici

Přečtení článku na autorevue.cz o telefonování v autě mě donutilo k zamyšlení. Proč stát pokutuje řidiče za dopravní přestupky, u kterých se reálně neprokázala nebezpečnost nebo přímá souvislost s dopravními nehodami? Nebo lépe. Proč stát považuje tyto činnosti za dopravní přestupky?

30.8.2013 v 1:23 | Karma: 21,29 | Přečteno: 1127x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Sledování pohybu lidí pod záminkou náhrad dálničních známek

Je to tady. Pod záminkou zrušit dálniční známky se stát chystá sledovat pohyb občanů. Pomoct jim k tomu mají již nainstalované mýtné brány.

19.8.2013 v 2:21 | Karma: 30,77 | Přečteno: 2003x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Více svobody pro řidiče v Praze

Zklidňování dopravy je velké téma. Cyklistickým radikálům v Praze se daří prosazovat neustále nová omezování individuální automobilové dopravy ve snaze „zklidňovat město“. Po omezení rychlosti na 30km/h v Karlíně se chystá podobné a argumenty a fakty nepodložené omezování obyvatel i na Žižkově a cykloaktivista primátor Hudeček chce zúžit jízdní Pruhy na magistrále a vybudovat cyklostezku i zde.

15.8.2013 v 2:40 | Karma: 28,80 | Přečteno: 2883x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Policie v zahraničí v praxi

Je doba dovolených a statistíce obyvatel ČR se stěhuje za mořem do Chorvatska. Je sice prima, že až do Chovatska se jede bez pasu (ostatně i s tím pasem to nebyla zas taková komplikace), nicméně každý stát má na silnici řadu svých nařízení a regulací podobně jako v ČR. Některé z nich (popř. většinu z nich) lze chápat jako nesmyslné, ale tím se v tomto článku zabývat nechci. V rámci časté návštěvy okolních států jsem měl možnost se setkat se silničními kontrolami a mohu tak porovnat přístup českých a zahraničních dopravních policistů.

21.7.2013 v 19:20 | Karma: 35,82 | Přečteno: 4155x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Vítej, Chorvatsko, v EU. Těšíme se na společné vystoupení

Chorvarsko s velkou parádou vstupuje do Evropské unie. Místní lidé se těší na lepší způsob života, na peníze a na větší „svobody“. Jsem rád, že do EU vstoupil stát, kterému není jeho národ lhostejný, je pyšný na svoji zemi a dává to patřičně najevo. Každý svátek se neobejde bez mnoha vlajek, každý dospělý Chorvat je připraven bránit svoji vlast se zbraní v ruce. Aniž bych přál někomu něco špatného, jsem rád, že je v EU konečně stát, jehož hlasitou kritiku evropských regulací asi brzo uslyšíme a věřím, že přispějí k uvědomění občanů ostatních států, že je členství v EU špatné.

30.6.2013 v 18:22 | Karma: 34,14 | Přečteno: 2004x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Ať si lidé staví kde chtějí

Sotva opadla voda a už nás média informují o tom, že si úřady dovolují povolovat lidem stavby u vody.

9.6.2013 v 23:41 | Karma: 21,35 | Přečteno: 1322x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 65
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2939x
Jsem krajským místopředsedou Strany svobodných občanů v Praze.

Seznam rubrik