Přestupková věda v dopravě
Některé činnosti, které jsou dnes považovány za přestupek, by se klidně mohly zrušit. Jde třeba o povinnost poutat se za jízdy bezpečnostními pásy. Pokud se nepřipoutám, mohu zranit maximálně sám sebe a úřadům do toho nic není. Namitky v podobě nákladů za lékařské výlohy neberu v potaz, jelikož jsem pro komerční a dobrovolné zdravotní pojištění a pokud by měl řidič u komerční pojišťovny, u které je pojištěn, podmínku, že pojistka neplatí v případě nepřipoutání se za jízdy, byl by to opět jen jeho problém. Nebo komu třeba vadí, že řidič jede v noci v obci o 10km/hod více nebo na dálnici o 20km/hod více?
Některé činnosti považované za přestupek smysl sice dávají, ale věci, která hájí, vznikly na základě nesmyslných nařízení. Mluvím například o počtu míst k parkování určených pro držitele průkazu ZTP. Nyní před Vánoci je krásně vidět, jak jsou obchodní centra plná k praskutí, ale místa pro držitele průkazu ZTP zejí prázdnotou. Je dobře, že mají postižení vyhrazené parkovací místa. Jejich počet např. u nákupního centra ale není odvozen od reálné potřeby nebo od rozhodnutí soukromého developera. Jejich počet vychází ze zákona a je odvozen z kancelářské resp. prodejní plochy a předpokládaného počtu lidí v budově. Pokud by tam investor tento zákonem daný počet míst nerealizoval, nemohl by získat povolení ke stavbě.
Jsem rovněž pro zrušení bodového systému. Za dobu, po kterou bodový systém existuje, nedošlo ke snížení počtu přestupků a nyní se z toho díky odpovědnosti provozovatele vozidla stal vydírací prvek. Magistrát hlavního města Prahy toho využil naprosto ukázkově. Zavedl nové radary a celý následný proces zautomatizoval. Pokud třeba v noci pojede křizovatkou Legerova / Sokolská např. 58km/h místo povolených 50km/h, do týdne máte doma z magistrátu dopis, který Vám řekne ve zkratce toto: zaplaťte 600Kč do 15 dnů a řidič nedostane body, pokud nezaplatíte a úřad do 60 dnů nezjistí, kdo auto řídil nebo to úřadu neřeknete, zahájí s vámi řízení o správním deliktu a postih může být o mnoho větší. Toto je reálný případ, který se mi stal před týdnem. Magistrát nezajímá, kdo auto řídil, aby mu mohl dát body a negativně ho motivovat, aby příště ten „nebezpečený“ přestupek nečinil. Magistrátu v Praze jde o příjem. Měsíčně rozešle přes 20 000 podobných dopisů a posílá je automatizovaně. Z toho je patrné a) přestupek není nebezpečný, protože správní orgán nezajímá, kdo ho spáchal b) bodový systém se ukazuje jako zbytečný c) díky možnosti správního deliktu (u kterého navíc neplatí roční prekluze) získal magistrát vydírací nástroj na majitele vozidla a má nulovou motivovaci hledat viníka přestupku.
Komplikovanost přestupků dokládá i fakt, že samotní policisté si často nevědí rady s řešením přestupků. Byl jsem včera svědkem jedné události. Auto bylo zaparkované údajně na vyhrazeném místě pro ZTP u obchodního centra v Ostravě. Svislá značka neodpovídala (byla to nějaká „samodomo“ vyrobená značka tím obchodním centrem), vodorovná už vůbec ne a nebylo z toho jasné, že se jedná o vyhrazené parkoviště pro držitele karty ZTP. Řidič to na místě řešil s policisty. Po následné debatě se policisté rozhodli, že se jedná o přestupek a začali sepisovat oznámení o přestupku. Bohužel ale neznali paragrafy, tak je nechali nevyplněné a dali řidiči oznámení pro možnost vyjádřit se. Policisté tedy nyní dávají k vyjádření bianko oznámení? Řidič se přeci vyjadřuje k tomu, co je tam napsané a tedy tomu, co údajně spáchal. Když trval na tom, aby bylo oznámení kompletní, tak volali další dva kolegy, kteří přijeli (celkem tak věc řešili již 4 státní policisté) a ti těmto dvoum přivezli příručku pro policisty, aby si mohli paragrafy opsat. Zajímavé bylo poučení policistů, které znělo „máte právo jít na magistrát“. Nejsem sice právník, ale toto poučení mi připadá ujeté .... Smutné.
Petr Dvořák
Pražští řidiči, sledujte, co se na vás chystá! Volby rozhodnou
Většina politických stran chystá nové poplatky a regulace v oblasti individuální automobilové dopravy. Volby za pár dní rozhodnou.
Petr Dvořák
Jak je to v Praze s těmi semafory?
Na předvolební debatě jsem dostal otázku od zástupce trojkoalice, jestli myslíme tím zrušením regulací i zrušení semaforů. Paní Kolínská ze Strany zelených se jen snažila být vtipná. I ona totiž ví, že v Praze jsou zaváděny některé nové dopravní regulace, které jsou zbytečné. Tyto zbytečné regulace poté zhoršují dopravní komfort obyvatel Prahy a také výrazně škodí ekologii a životnímu prostředí. Jedno z hesel Svobodných pro nadcházející volby proto logicky je: „zrušení zbytečných dopravních regulací“.
Petr Dvořák
Zelení urbanisté v Praze
Se zaujetím jsem si na ihned.cz přečetl blog zastupitele Prahy 7 za Stranu zelených, pana Ondřeje Mirovského, který kritizuje plánovanou výstavbu obchodního centra v ulici Milady Horákové. Nabízí se tady otázka. Do jaké míry mají politici v rámci územně plánovacího procesu omezovat práva soukromých vlastníků pozemků v jejich stavebním záměru?
Petr Dvořák
Regulace individuální dopravy jako velké volební téma v Praze
Komunální volby se kvapem blíží a řada komunálních politiků pochopila, že právě regulace dopravy je trnem v oku mnoha Pražanů.
Petr Dvořák
Dotace jako nový cíl pro začínající podnikatele?
Setkal jsem se dnes se zajímavou věcí. Jeden český podnikatel mi začal vyprávět, jak je EU neefektivní a že trvá na různých podmínkách pro získání dotace a že "vždyť to víte, je to hrozná byrokracie, aby vám tu dotaci vůbec dali!".
Petr Dvořák
Co bych prosazoval, pokud bych se stal pražským zastupitelem (1)
Co bych prosazoval, pokud bych se po komunálních volbách na podzim stal pražským zastupitelem?
Petr Dvořák
Největší omezení individuální dopravy v Praze za posledních 10 let
Magistrát hl. města Prahy uvažuje, že spolu s otevřením Blanky zavede velké množství nových regulačních opatření v individuální automobilové dopravě v Praze. Řidiči, mějte se na pozoru a pamatujte, že komunální volby na magistrát jsou již na podzim 2014.
Petr Dvořák
Uprchlý český podnikatel
„V JAR zadrželi uprchlého českého podnikatele Krejčíře“ a další podobné titulky lze najít českých v novinách. Proč se píše, že je to podnikatel? Slovo podnikatel je mezi mnoha lidmi vnímáno pejorativně. Je snad každý podnikatel gauner, zloděj či vekslák?
Petr Dvořák
Veřejnoprávní média jsou přežitek
Díky desítkám let míru, relativně stabilní politické situaci a především přítomnosti mnoha komerčních médií by měla Česká republika přehodnotit nutnost provozovat veřejnoprávní média. Osobně zastávám názor, že by se veřejnoprávní média měla privatizovat.
Petr Dvořák
Praha by neměla mít veřejnou půjčovnu kol
Dopravní výbor zastupitelstva hlavního města Prahy včera projednával petici za veřejné půjčovny kol na území hlavního města Prahy. Myšlenka je založena na tom, že město začne dotovat vedle MHD další dopravní prostředek (tedy kolo) a vytvoří síť automatických stojanů na kola, která si mohou obyvatelé půjčovat a v libovolné části města je zase vracet. Autor petice nazývá tuto záležitost „bike sharing“ a prý je to „cool“ záležitost, protože ji provozují v některých městech „západní Evropy“.
Petr Dvořák
Prodáváte u metra hrušky? Jednáte v rozporu s tržím řádem Prahy!
Začetl jsem se dnes do novelizovaného pražského tržního řádu, který byl přijat usnesením Rady hl. m. Prahy č. 1187. Jako odůvodnění magistrát uvádí: „Důvodem je zájem hlavního města Prahy umožnit v co nejkratší době rozšířit i formou stánkového prodeje nabídku zboží typického pro letní sezónu.“ Opravdu jsme v Praze tak hloupí, že potřebujeme, aby nám byrokrat z magistrátu řekl, kde si co "chceme" koupit?
Petr Dvořák
Jak magistrát v Praze vráží klín mezi cyklisty a motoristy
V minulém článku jsem se zabýval uzavírkou Smetanova nábřeží, o které si myslím, že omezuje část uživatelů veřejných komunikací na úkor jiných. Obdržel jsem řadu reakcí. Většina z nich byla pozitivních, někteří však se mnou nesouhlasili (vč. primátora Tomáše Hudečka, regionálních zástupců Strany zelených apod.). Jak tedy vnimám vztah mezi cyklisty a motoristy? Jsem zaujatý motorista?
Petr Dvořák
Uzavřené Smetanovo nábřeží z pohledu chodce
Rada hlavního města Prahy zavřela tuto sobotu Smetanovo nábřeží v Praze pro auta. Omezení se ale reálně týkalo bohužel všech. Média nás informovala, že to byla vydařená akce a všichni z ní byli nadšení. Jak to bylo ve skutečnosti? Na závěr článku přikládám i několik necenzurovaných fotografií.
Petr Dvořák
Obsazování domů bez souhlasu majitele nelze obhájit ničím
Jednou ze základních úloh státu je beze sporu ochrana majetku jeho obyvatel. Nelze ničím obhájit obsazování nemovitostí cizími lidmi bez souhlasu majitele objektu. Jsem rád, že policie konala a okupanty z domu vyhnala a podle zájmu médií usuzuji, že celkem nekompromisně.
Petr Dvořák
Skryté „hrozby“ na silnici
Přečtení článku na autorevue.cz o telefonování v autě mě donutilo k zamyšlení. Proč stát pokutuje řidiče za dopravní přestupky, u kterých se reálně neprokázala nebezpečnost nebo přímá souvislost s dopravními nehodami? Nebo lépe. Proč stát považuje tyto činnosti za dopravní přestupky?
Petr Dvořák
Sledování pohybu lidí pod záminkou náhrad dálničních známek
Je to tady. Pod záminkou zrušit dálniční známky se stát chystá sledovat pohyb občanů. Pomoct jim k tomu mají již nainstalované mýtné brány.
Petr Dvořák
Více svobody pro řidiče v Praze
Zklidňování dopravy je velké téma. Cyklistickým radikálům v Praze se daří prosazovat neustále nová omezování individuální automobilové dopravy ve snaze „zklidňovat město“. Po omezení rychlosti na 30km/h v Karlíně se chystá podobné a argumenty a fakty nepodložené omezování obyvatel i na Žižkově a cykloaktivista primátor Hudeček chce zúžit jízdní Pruhy na magistrále a vybudovat cyklostezku i zde.
Petr Dvořák
Policie v zahraničí v praxi
Je doba dovolených a statistíce obyvatel ČR se stěhuje za mořem do Chorvatska. Je sice prima, že až do Chovatska se jede bez pasu (ostatně i s tím pasem to nebyla zas taková komplikace), nicméně každý stát má na silnici řadu svých nařízení a regulací podobně jako v ČR. Některé z nich (popř. většinu z nich) lze chápat jako nesmyslné, ale tím se v tomto článku zabývat nechci. V rámci časté návštěvy okolních států jsem měl možnost se setkat se silničními kontrolami a mohu tak porovnat přístup českých a zahraničních dopravních policistů.
Petr Dvořák
Vítej, Chorvatsko, v EU. Těšíme se na společné vystoupení
Chorvarsko s velkou parádou vstupuje do Evropské unie. Místní lidé se těší na lepší způsob života, na peníze a na větší „svobody“. Jsem rád, že do EU vstoupil stát, kterému není jeho národ lhostejný, je pyšný na svoji zemi a dává to patřičně najevo. Každý svátek se neobejde bez mnoha vlajek, každý dospělý Chorvat je připraven bránit svoji vlast se zbraní v ruce. Aniž bych přál někomu něco špatného, jsem rád, že je v EU konečně stát, jehož hlasitou kritiku evropských regulací asi brzo uslyšíme a věřím, že přispějí k uvědomění občanů ostatních států, že je členství v EU špatné.
Petr Dvořák
Ať si lidé staví kde chtějí
Sotva opadla voda a už nás média informují o tom, že si úřady dovolují povolovat lidem stavby u vody.
předchozí | 1 2 3 4 | další |
- Počet článků 65
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2939x