Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Uzavřené Smetanovo nábřeží z pohledu chodce

Rada hlavního města Prahy zavřela tuto sobotu Smetanovo nábřeží v Praze pro auta. Omezení se ale reálně týkalo bohužel všech. Média nás informovala, že to byla vydařená akce a všichni z ní byli nadšení. Jak to bylo ve skutečnosti? Na závěr článku přikládám i několik necenzurovaných fotografií.

Na nábřeží jsem strávil asi dvě hodiny a pochopil jsem, že je to celé pouze a jen o autech. Abych byl přesný, bylo to proti autům. Jak se ale brzy ukázalo, bylo to celé i proti chodcům a zdravému rozumu. Čekal jsem, že na uzavřeném nábřeží budou všichni radostně korzovat a mít radost, že nábřeží ožilo. Realita ale byla taková, že aktivisté, kteří akci pořádali, zabrali celý jeden chodník, na kterém vyrobili během dopoledne neuvěřitelný nepořádek. Byly tam různé propagandistické cedule, stoly s pastelkami, mobilní záchody, stánky s bio hnusy (sójové nesmysly, bio limonády apod.), kabely, odpadky, židle, piáno apod. Chodci byli tedy nuceni chodit po silnici, což byl evidentně smysl celé akce. Na silnici se však museli vyhýbat tramvajím (které jakožto sluníčkový a oproti autům naprosto pro chodce bezpečný dopravní prostředek měly vjezd povolen), policejním autům a neukázněným cyklistům, kteří akci pojali jako cykloanarchii a jezdili si jak chtěli, div neporáželi chodce, kteří se snažili přes ten cirkus dostat k nejbližšímu chodníku.

Celé to na mě působilo dojmem cikánských slavností, kde hlavními dominantami byly bordel a obžérství (v tomto případě s BIO nesmysly). Oproti běžnému dni, kdy po nábřeží projíždí auta, kola, tramavaje a po chodníku chodí chodci, byla celá situace v historické zástavbě Starého města nedůstojná. Chvíli jsme se zastavil a hledal jsem možnou cílovou skupinu, které by se tato akce mohla líbit a kteří by si ji patřičně užili. Chodci se dělili na několik skupin. Největší skupinu tvořili bezesporu turisté, kteří nechápali, co to je za cirkus a asi jim to příšlo i vtipné. Druhou skupinou byli běžní občané Prahy, kteří nábřežím prošli a akce si příliš nevšímali. Třetí a naprosto zanedbatelnou skupinou byli pořadatelé a extrémisté, kteří si celou záležitost prolobovali. Ty bylo možné poznat poměrně jednoduše podle „intelektuálního“ outfitu (tedy fializové kalhoty, upnutý barevný svetřík a u domu opřené skládací kolo).

Celo dobu bylo evidentní, že se jedná o akci několika extrémistů např. ze sdružení Auto*Mat, kterým je naprosto jedno, jak je v Praze zajištěna dopravní obslužnost a jak omezují jiné obyvatele (tedy tu drtivou většinu obyvatel). Jde jim jen o jedno. Prolobovat své radikální politické názory a to tím způsobem, že to odnáší ostatní obyvatelé Prahy. Na místě krom stánku Auto*matu a propagandistických letáčků jsme mohli zahlédnout např. ceduli s „návodem pro užívání veřejného prostoru“. Bohužel jsem neměl nervy na to to číst, ale předpokládám, že se jednalo o návod jak mít radost z veřejného prostoru, jak správně korzovat a sociálně se začleňovat. Jistě bychom tam ale nenašli, jak to udělat, aby nám dali všichni tihle extrémisté pokoj a nechali nás žít.

Úsměvná mi přišla sbírka zmíněného sdružení auto*mat. Podle slov jejich zástupců je sbírka určena pro „lobbing“. Vážně to tito extrémističtí radikálové vše dělají ze svého přesvědčení, ve svém volném čase a neparazitují na občanech? U stánku s „interaktivní diskusí“ (k tomu se ještě vrátím dále) seděli tři pánové. Dotázal jsem se jich, jestli to dělají dobrovolně z peněz nějakého sdružení, zadarmo a nebo zda jsou placeni magistrátem. Odpověděli, že jsou placeni Útavarem pro rozvoj hlavního města Prahy. Útvar rozvoje Prahy je příspěvková organizace, jejíž financování je zajištěno z veřejných prostředků, tedy z daní. Chtěl jsem mluvit s někým z organizátorů, aby mi jakožto občanovi vysvětlil, co se to tam děje a proč celá akce vznikla. Nikde se o tom na místě nedalo nic přečíst. Všude bylo jen napsáno, že je to tak lepší, že to tak vlastně všichni chtějí, a že auta jsou špatná a zlá. Přišel ke mně pán v černých brýlích a třičku, na kterém měl naprosto politicky neutrální obrázek stojanu čerpací stanice, jejíž pistole mířila proti tomuto stojanu a naznačovala, že se tento čerpací stojan chce zastřelit. Bylo mi tedy jasné, jaké názory má tento pán. Pán se mi představil jako „pracovník“ Útvaru rozvoje hlavního města Prahy. Jméno mi neřekl, nicméně se pochlubil, že ho tento Útvar zaměstnává jako plánovače na plný úvazek (tzn. další parazitující byrokrat). V krátké diskusi jsem byl přesvědčován, že je to celé míněno jako experiment resp. průzkum. Prý chce zjistit, jaký to bude mít úspěch. Na můj názor se mě na akci nikdo neptal, tak jsem svůj názor sdělil alespoň tomuto pánovi.

Hlavní město Praha hospodaří se schodkem 10 miliard Kč, a přesto má peníze na zbytečné byrokraty, které zaměstnává na plný uvazek, a kteří jsou napojeni na sdružení auto*mat a efektivně realizují jejich plány, přestože jsou názorově mezi obyvateli Prahy v menšině. Je to pro ně pohodlnější, než kandidovat ve volbách a snažit se uspět se svými názory. Nač se obtěžovat s demokracií, že.

Když už jsem tam trávil dvě hodiny, tak jsem doufal, že mají tito extrémisté alespoň smysl pro zábavu. Bohužel se tam nic zajímavé nedělo. Hledal jsem tedy podle programu alespoň onu „interaktivní diskusi“. Ptal jsem se tří pánů, kteří seděli za stolem jak zvrhlá maturitní komise, kde najdeme tu interaktivní diskusi. Odpověděli „No, to jsme my.“ Zajímavé bylo, že s nimi nijak nikdo nechtěl interaktivně diskutovat, a tak tam jen seděli a koukali. Že by o kejkle auto*matu neměl nikdo zájem? Pánům to asi bylo jedno, stejně jsou placeny z daní a lze je tak zařadit mezi více než čtvrt milionu úředníků v tomto státě. Interaktivní diskuse spočívala v tom, že si s vámi jeden z těchto umělců povídá a ostatní pak podle toho nakreslí obrázek. Zábava jak pro děti z mateřské školky. Na jejich dílo se lze podívat v galerii pod tímto článkem. Kvůli tomuhle se zavírá důležitá silnice v centru města?

Shrnutí:

  • sdružení auto*mat nejde už jen o extrémistické jízdy na kolech, ale primárně o omezování ostatních občanů bez ohledu na to, zda jdou pěšky nebo jedou autem.
  • Útvar rozvoje hlavního města Prahy se ukazuje jako čím dál více zbytečná organizace, která neefektivně hospodaří, vymýšlí nesmysly a je prolezlá radikály z různých extrémistických organizací. Na webu URHMP se lze dočíst, že těmito uzavírkami se přiblížíme západním metropolím. Jak na to proboha přišli? On na zprofanovaný pojem „západní metropole“ ještě někdo slyší? Kdyby v „západních metropolích“ řidiče aut rovnou stříleli, tak by to Útvar rozvoje hlavního města Prahy také prosazoval?
  • celá akce neměla podporu veřejnosti, jak bylo na místě jasně patrné. Akce se líbila asi jen turistům, pro které to bylo zajímavé bezplatné zpestření návštěvy staré Prahy

Následující fotografie neprošly ideologickou cenzurou, a proto vypadají poněkud jinak než ty, které nám prezentovala média.

Manuál veřejného prostoru. Ono korzovat není asi tak jednoduché a vše musí probíhat podle pravidel a regulí, protože jenom tak budeme všichni štastně celé dny korzovat po Praze.

 

Smyslem celé akce bylo vyhnat chodce do silnice, kde se proháněli cyklisté a tramvaje. Extrémisté toho docílili tak, že chodník zakramařili nesmysly.

 

V místech, kde nebyl chodník blokován, chodili lidé normálně po chodníku.

 

Detail zabordelařeného chodníku.

Některá auta však měla vjezd povolen. Do uzavřeného uměle "oživlého" nábřeží mohla auta organizátorů a městské policie. Tato auta jsou pravděpodobně dostatečně sluníčková. Všimněte si civilní úpravy auta městské policie.

 

Někteří rodiče nechali své děti válet se ve špíně a hrát s molitanovými hračkami. Nějak nevím, čemu uzavírka nábřeží pro auta v této věci pomohla. Tito rodiče mohli přeci nechat válet děti na chodníku i v případě, kdy by auta po silnici jezdila. Toto považuji za jeden z největších propagandiských prvků celé akce. Má to evokovat pocit, že je silnice teď čistá a vhodná proto, aby se po ní válely děti. Už tam chybela jen koťátka a malí králíčci.

 

Na kole občane jezdit budeš, i kdyby trakaře padaly! A taky kompostovat v centru musíš!

 

Tramvaj vážící několik desítek tun je oproti autům v pořádku a naprosto bezpečená, a proto měla vjezd povolen. Škoda jen, že extrémisté vytlačovali lidi z chodníku do silnice právě do míst, kudy jezdí tramvaje.

 

Super BIO dýňová intelektuální polévka a zdarma. Pěkná promo akce až na to, že je placena z rozpočtu Hlavního města Prahy.

 

Takto vypadaly židle na chodníku připravené pro unavené korzující kolemjdoucí ve chvíli, kdy odešli fotografové a kamerameni z médií. Že by o celou akci vlastně nikdo nestál?

 

A ona slavná diskuse. Toto jsou zmínění páni umělci placeni magistrátem z rozpočtu města.

 

A toto je výsledný výtvor.

Autor blogu je krajským místopředsedou Strany svobodných občanů v Praze.

Autor: Petr Dvořák | pondělí 16.9.2013 5:43 | karma článku: 43,47 | přečteno: 15212x
  • Další články autora

Petr Dvořák

Pražští řidiči, sledujte, co se na vás chystá! Volby rozhodnou

Většina politických stran chystá nové poplatky a regulace v oblasti individuální automobilové dopravy. Volby za pár dní rozhodnou.

5.10.2014 v 17:45 | Karma: 32,33 | Přečteno: 5342x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Jak je to v Praze s těmi semafory?

Na předvolební debatě jsem dostal otázku od zástupce trojkoalice, jestli myslíme tím zrušením regulací i zrušení semaforů. Paní Kolínská ze Strany zelených se jen snažila být vtipná. I ona totiž ví, že v Praze jsou zaváděny některé nové dopravní regulace, které jsou zbytečné. Tyto zbytečné regulace poté zhoršují dopravní komfort obyvatel Prahy a také výrazně škodí ekologii a životnímu prostředí. Jedno z hesel Svobodných pro nadcházející volby proto logicky je: „zrušení zbytečných dopravních regulací“.

28.9.2014 v 23:52 | Karma: 26,99 | Přečteno: 2997x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Zelení urbanisté v Praze

Se zaujetím jsem si na ihned.cz přečetl blog zastupitele Prahy 7 za Stranu zelených, pana Ondřeje Mirovského, který kritizuje plánovanou výstavbu obchodního centra v ulici Milady Horákové. Nabízí se tady otázka. Do jaké míry mají politici v rámci územně plánovacího procesu omezovat práva soukromých vlastníků pozemků v jejich stavebním záměru?

16.5.2014 v 19:10 | Karma: 21,53 | Přečteno: 1488x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Regulace individuální dopravy jako velké volební téma v Praze

Komunální volby se kvapem blíží a řada komunálních politiků pochopila, že právě regulace dopravy je trnem v oku mnoha Pražanů.

25.4.2014 v 13:23 | Karma: 19,75 | Přečteno: 670x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Dotace jako nový cíl pro začínající podnikatele?

Setkal jsem se dnes se zajímavou věcí. Jeden český podnikatel mi začal vyprávět, jak je EU neefektivní a že trvá na různých podmínkách pro získání dotace a že "vždyť to víte, je to hrozná byrokracie, aby vám tu dotaci vůbec dali!".

16.4.2014 v 1:24 | Karma: 25,30 | Přečteno: 1227x | Diskuse| Ekonomika

Petr Dvořák

Co bych prosazoval, pokud bych se stal pražským zastupitelem (1)

Co bych prosazoval, pokud bych se po komunálních volbách na podzim stal pražským zastupitelem?

28.2.2014 v 5:24 | Karma: 20,85 | Přečteno: 927x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Největší omezení individuální dopravy v Praze za posledních 10 let

Magistrát hl. města Prahy uvažuje, že spolu s otevřením Blanky zavede velké množství nových regulačních opatření v individuální automobilové dopravě v Praze. Řidiči, mějte se na pozoru a pamatujte, že komunální volby na magistrát jsou již na podzim 2014.

18.12.2013 v 8:00 | Karma: 29,75 | Přečteno: 1907x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Přestupková věda v dopravě

Je až k nevíře, co všechno je považováno za dopravní přestupek. Nechali jsme naše nákonodárce, aby si z nás udělali dojné krávy na pokuty za věci, které by nemusely být za přestupek považovány. Proč by nemusely být považovány za přestupek? Protože nikomu neubližují, nikoho neomezují a nikomu vlastně nevadí. Pokud to tak bude půjde dál, začnou po nás úřady vymáhat zálohu na pokutu v okamžiku, kdy si sedneme do auta podobně jako v případě kauce pro distributory pohonných hmot, která platí od 1.10.

15.12.2013 v 19:03 | Karma: 36,12 | Přečteno: 3993x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Uprchlý český podnikatel

„V JAR zadrželi uprchlého českého podnikatele Krejčíře“ a další podobné titulky lze najít českých v novinách. Proč se píše, že je to podnikatel? Slovo podnikatel je mezi mnoha lidmi vnímáno pejorativně. Je snad každý podnikatel gauner, zloděj či vekslák?

30.11.2013 v 0:21 | Karma: 33,35 | Přečteno: 2984x | Diskuse| Ekonomika

Petr Dvořák

Veřejnoprávní média jsou přežitek

Díky desítkám let míru, relativně stabilní politické situaci a především přítomnosti mnoha komerčních médií by měla Česká republika přehodnotit nutnost provozovat veřejnoprávní média. Osobně zastávám názor, že by se veřejnoprávní média měla privatizovat.

28.10.2013 v 19:52 | Karma: 24,63 | Přečteno: 880x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Praha by neměla mít veřejnou půjčovnu kol

Dopravní výbor zastupitelstva hlavního města Prahy včera projednával petici za veřejné půjčovny kol na území hlavního města Prahy. Myšlenka je založena na tom, že město začne dotovat vedle MHD další dopravní prostředek (tedy kolo) a vytvoří síť automatických stojanů na kola, která si mohou obyvatelé půjčovat a v libovolné části města je zase vracet. Autor petice nazývá tuto záležitost „bike sharing“ a prý je to „cool“ záležitost, protože ji provozují v některých městech „západní Evropy“.

17.10.2013 v 1:40 | Karma: 23,07 | Přečteno: 1559x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Prodáváte u metra hrušky? Jednáte v rozporu s tržím řádem Prahy!

Začetl jsem se dnes do novelizovaného pražského tržního řádu, který byl přijat usnesením Rady hl. m. Prahy č. 1187. Jako odůvodnění magistrát uvádí: „Důvodem je zájem hlavního města Prahy umožnit v co nejkratší době rozšířit i formou stánkového prodeje nabídku zboží typického pro letní sezónu.“ Opravdu jsme v Praze tak hloupí, že potřebujeme, aby nám byrokrat z magistrátu řekl, kde si co "chceme" koupit?

24.9.2013 v 3:23 | Karma: 24,71 | Přečteno: 1611x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Jak magistrát v Praze vráží klín mezi cyklisty a motoristy

V minulém článku jsem se zabýval uzavírkou Smetanova nábřeží, o které si myslím, že omezuje část uživatelů veřejných komunikací na úkor jiných. Obdržel jsem řadu reakcí. Většina z nich byla pozitivních, někteří však se mnou nesouhlasili (vč. primátora Tomáše Hudečka, regionálních zástupců Strany zelených apod.). Jak tedy vnimám vztah mezi cyklisty a motoristy? Jsem zaujatý motorista?

21.9.2013 v 0:07 | Karma: 27,99 | Přečteno: 1718x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Obsazování domů bez souhlasu majitele nelze obhájit ničím

Jednou ze základních úloh státu je beze sporu ochrana majetku jeho obyvatel. Nelze ničím obhájit obsazování nemovitostí cizími lidmi bez souhlasu majitele objektu. Jsem rád, že policie konala a okupanty z domu vyhnala a podle zájmu médií usuzuji, že celkem nekompromisně.

5.9.2013 v 0:56 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1255x | Diskuse| Společnost

Petr Dvořák

Skryté „hrozby“ na silnici

Přečtení článku na autorevue.cz o telefonování v autě mě donutilo k zamyšlení. Proč stát pokutuje řidiče za dopravní přestupky, u kterých se reálně neprokázala nebezpečnost nebo přímá souvislost s dopravními nehodami? Nebo lépe. Proč stát považuje tyto činnosti za dopravní přestupky?

30.8.2013 v 1:23 | Karma: 21,29 | Přečteno: 1127x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Sledování pohybu lidí pod záminkou náhrad dálničních známek

Je to tady. Pod záminkou zrušit dálniční známky se stát chystá sledovat pohyb občanů. Pomoct jim k tomu mají již nainstalované mýtné brány.

19.8.2013 v 2:21 | Karma: 30,77 | Přečteno: 2003x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Více svobody pro řidiče v Praze

Zklidňování dopravy je velké téma. Cyklistickým radikálům v Praze se daří prosazovat neustále nová omezování individuální automobilové dopravy ve snaze „zklidňovat město“. Po omezení rychlosti na 30km/h v Karlíně se chystá podobné a argumenty a fakty nepodložené omezování obyvatel i na Žižkově a cykloaktivista primátor Hudeček chce zúžit jízdní Pruhy na magistrále a vybudovat cyklostezku i zde.

15.8.2013 v 2:40 | Karma: 28,80 | Přečteno: 2883x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Policie v zahraničí v praxi

Je doba dovolených a statistíce obyvatel ČR se stěhuje za mořem do Chorvatska. Je sice prima, že až do Chovatska se jede bez pasu (ostatně i s tím pasem to nebyla zas taková komplikace), nicméně každý stát má na silnici řadu svých nařízení a regulací podobně jako v ČR. Některé z nich (popř. většinu z nich) lze chápat jako nesmyslné, ale tím se v tomto článku zabývat nechci. V rámci časté návštěvy okolních států jsem měl možnost se setkat se silničními kontrolami a mohu tak porovnat přístup českých a zahraničních dopravních policistů.

21.7.2013 v 19:20 | Karma: 35,82 | Přečteno: 4155x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Vítej, Chorvatsko, v EU. Těšíme se na společné vystoupení

Chorvarsko s velkou parádou vstupuje do Evropské unie. Místní lidé se těší na lepší způsob života, na peníze a na větší „svobody“. Jsem rád, že do EU vstoupil stát, kterému není jeho národ lhostejný, je pyšný na svoji zemi a dává to patřičně najevo. Každý svátek se neobejde bez mnoha vlajek, každý dospělý Chorvat je připraven bránit svoji vlast se zbraní v ruce. Aniž bych přál někomu něco špatného, jsem rád, že je v EU konečně stát, jehož hlasitou kritiku evropských regulací asi brzo uslyšíme a věřím, že přispějí k uvědomění občanů ostatních států, že je členství v EU špatné.

30.6.2013 v 18:22 | Karma: 34,14 | Přečteno: 2004x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Ať si lidé staví kde chtějí

Sotva opadla voda a už nás média informují o tom, že si úřady dovolují povolovat lidem stavby u vody.

9.6.2013 v 23:41 | Karma: 21,35 | Přečteno: 1322x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 65
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2939x
Jsem krajským místopředsedou Strany svobodných občanů v Praze.

Seznam rubrik