Registr vozidel se bouří. Potřebujeme registrovat svá auta?
Hlavně že pánové Kalousek, Nečas a Schwarzenberg neustále tvrdí, že je EU pro nás strašně finančně výhodná, protože platí rozhledny, bazény a financuje vyvolené firmy a že výsledné saldo je kladné. Opět jsme si museli i díky EU pořídit nějaký nový systém za desítky milionu v době, kdy stát hospodaří s obrovským dluhem a právě i díky takovýmto vedlejším nákladům saldo kladné není.
Všech lidí, kteří dnes čekali mnoho hodin na zaregistrování svého auta (tedy svého majetku) na úřadě, je mi samozřejmě líto. Věřím tomu, že mnoho lidí ani nepostřehlo, že nějaký nový systém za miliony nefunguje. Pravděpodobně se stále mnoho lidí do poslední chvíle domnívalo, že úřad pracuje ve standardním tempu a že je čeká mnohahodinová fronta, jak je na registru vozidel běžně zvykem. Vzpomínám si, že když jsem registroval vozidlo já, mohl jsem si vyzvednout lístek s pořadovým číslem a v klidu se ještě vrátit na pár hodin do práce. Když jsem se odpoledne vrátil na úřad, stále jsem nebyl na řadě.
Určitě mnoho lidí, kteří dnes čekali ve frontě na úřadě, napadla stejná myšlenka jako mě. Proč potřebujeme registrovat svá vozidla? Zajistí stát po zaregistrování auta jeho větší ochranu před odcizením nebo poškozením? Pomůže nám stát snad s údržou vozidla? Ne. Stát auta registruje primárně z toho důvodu, aby měl nad nimi kontrolu a vědel, kdo má jaký majetek a mohl pohodlněji rozdávat pokuty, zejména po zavedení odpovědnosti majitele vozidla za přestupky. Jinými slovy lze říct, že si lidé chodí registrovat auta proto, aby je stát mohl efektivněji zdaňovat (pokuty, poplatek za převod auta, STK a emise, silniční daň) a mít nad nimi větší kontrolu.
Scénář bez registru vozidel mi připadá naprosto realistický. Půjdu si koupit auto, zaplatím ho na základě kupní smlouvy nebo faktury (což je zaroveň doklad o tom, že jsem nabyl auto do svého majetku) a auto prostě používám. Stejně tak to funguje například u mobilních telefonů a také je (zatím) nemusíme nikde evidovat. Žádný registr k tomu nepotřebuji.
Mnozí odpůrci individuální přepravy budou jistě argumentovat tím, že auto je vlastně zbraň a zbraně je potřeba evidovat. Jsem přesvědčen o tom, že mě žádný registr neochrání před tím, aby mě na ulici přejelo auto a především registr neeviduje řidiče, který i například s ústním souhlasem vlastníka auto zrovna řídil a spáchal přitom trestný čin. Stát zatím naštěstí nemá technologii k tomu, aby evidoval řidiče a k němu seznam aut a přesné časy, kdy a která auta řídil. Pokud by taková technologie existovala, určitě by se už zaváděla do praxe. Ne kvůli bezpečnosti (argument, že mě žádný registr nezachrání před tím, aby mě na ulici přejelo auto, je stále platný), ale kvůli ještě efektivnějšímu výběru daní a větší kontrolou nad pohybem lidí.
Petr Dvořák
Pražští řidiči, sledujte, co se na vás chystá! Volby rozhodnou
Většina politických stran chystá nové poplatky a regulace v oblasti individuální automobilové dopravy. Volby za pár dní rozhodnou.
Petr Dvořák
Jak je to v Praze s těmi semafory?
Na předvolební debatě jsem dostal otázku od zástupce trojkoalice, jestli myslíme tím zrušením regulací i zrušení semaforů. Paní Kolínská ze Strany zelených se jen snažila být vtipná. I ona totiž ví, že v Praze jsou zaváděny některé nové dopravní regulace, které jsou zbytečné. Tyto zbytečné regulace poté zhoršují dopravní komfort obyvatel Prahy a také výrazně škodí ekologii a životnímu prostředí. Jedno z hesel Svobodných pro nadcházející volby proto logicky je: „zrušení zbytečných dopravních regulací“.
Petr Dvořák
Zelení urbanisté v Praze
Se zaujetím jsem si na ihned.cz přečetl blog zastupitele Prahy 7 za Stranu zelených, pana Ondřeje Mirovského, který kritizuje plánovanou výstavbu obchodního centra v ulici Milady Horákové. Nabízí se tady otázka. Do jaké míry mají politici v rámci územně plánovacího procesu omezovat práva soukromých vlastníků pozemků v jejich stavebním záměru?
Petr Dvořák
Regulace individuální dopravy jako velké volební téma v Praze
Komunální volby se kvapem blíží a řada komunálních politiků pochopila, že právě regulace dopravy je trnem v oku mnoha Pražanů.
Petr Dvořák
Dotace jako nový cíl pro začínající podnikatele?
Setkal jsem se dnes se zajímavou věcí. Jeden český podnikatel mi začal vyprávět, jak je EU neefektivní a že trvá na různých podmínkách pro získání dotace a že "vždyť to víte, je to hrozná byrokracie, aby vám tu dotaci vůbec dali!".
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
To je antisemitská i Bible? Část republikánů odmítá zákon na ochranu Židů
Americká Sněmovna reprezentantů velkou většinou schválila návrh zákona zaměřeného proti...
Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí
Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...
Policie obvinila řidiče kamionu za smrtelnou nehodu na D1, hrozí mu až šest let
Karvinští kriminalisté obvinili litevského řidiče kamionu, který v sobotu narazil do osobního auta...
Sabotáže a jiné útoky. Rusko chystá Evropě perné chvíle, varují tajné služby
Tajné služby v různých evropských zemí varují vlády, že Rusko plánuje sabotážní akce napříč...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 65
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2939x