Damir Špoljarič

Veřejnoprávní média jsou přežitek

28. 10. 2013 19:52:30
Díky desítkám let míru, relativně stabilní politické situaci a především přítomnosti mnoha komerčních médií by měla Česká republika přehodnotit nutnost provozovat veřejnoprávní média. Osobně zastávám názor, že by se veřejnoprávní média měla privatizovat.

Nejsme v situaci jako za první republiky, kdy byl jeden rozhlas. Nyní máme mnoho komerčních televizí, radiových stanic a internet. Je pravdou, že komerční média nejsou ze své podstaty nezávislá a jejich zpravodajství může podléhat tomu, koho podporuje vedení či vlastník např. z důvodu vysokých vynakládaných prostředků u tohoto média za inzerci. Je nutné si ale uvědomit, že ani veřejnoprávní médium, ať už ten název zní jakkoliv státotvorně, není nezávislé. Například vedení České televize není složeno z osvícených osob, ale zodpovídá se Radě ČT, jejíž členové jsou voleni (a odvoláváni) Poslaneckou sněmovnou. Do volby členů Rady ČT se tak promítají různé politické zájmy politických stran a všelijakých uskupení. Zákon o České televizi sice v §4 říká, že v Radě by měly být zastoupeny „významné regionální, politické, sociální a kulturně názorové proudy.“ Je to bohužel velice obecné stejně jako jednovětný popis toho, které občanské organizace mohou navrhovat Poslanecké sněmovně kandidáty do Rady ČT. To, že není Česká televize nezávislá bylo patrné před volbami i po nich (http://www.lupa.cz/clanky/ceske-televizi-stale-z-grafu-mizi-pirati-i-svobodni-na-kritiku-odpovida-mazanim/).

Jsem pro to, aby se veřejnoprávní média privatizovala, zejména Česká televize a Český rozhlas. Tato média nepřináší žádnou přidanou hodnotu, která by vyvažovala povinnost občanů ze zákona platit koncesionářské poplatky ve výši 135Kč měsíčně za Českou televizi resp. 45Kč měsíčně za Český rozhlas. Lze to bez nadsázky označit za daň, jelikož povinnost hradit tyto poplatky plyne ze zákona. Opravdu byste těch 2160Kč ročně nevyužili lépe?

Vzhledem k tomu, že současný finanční model komerčních televizních či rozhlasových stanic nepočítá s výběrem poplatků od uživatelů televize, tedy od diváků, snaží se tyto televizní a rozhlasové stanice si vzájemně konkurovat kvalitou vysílaných pořadů. Čím více bude komerčních stanic, tím kvalitnější a přesnější bude vysílaný obsah a to vč. zpravodajství. Chápu, že se žádná ze současných televizních stanic nepouští např. do vyhrazených zpravodajských kanálů, protože komu by se chtělo konkurovat molochu jako je Česká televize, která má ze zákona garantované výnosy od občanů ve výši cca 6 miliard ročně (celkový rozpočet 7 miliard ročně). Obdobné je to u Českého rozhlasu.

Autor: Damir Špoljarič | karma: 24.49 | přečteno: 880 ×
Poslední články autora