Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Skryté „hrozby“ na silnici

Přečtení článku na autorevue.cz o telefonování v autě mě donutilo k zamyšlení. Proč stát pokutuje řidiče za dopravní přestupky, u kterých se reálně neprokázala nebezpečnost nebo přímá souvislost s dopravními nehodami? Nebo lépe. Proč stát považuje tyto činnosti za dopravní přestupky?

Článek na autorevue.cz se zabýval tím, že reálně nedošlo k prokázání, že telefonování za jízdy zvyšuje riziko dopravní nehody a že taková činnost tedy ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu. Vycházel z americké studie uveřejněné v tomto článku (http://www.extremetech.com/extreme/163610-cellphone-use-doesnt-increase-the-number-of-car-accidents-says-new-carnegie-study). Proč tomu tak je? Snaha vybrat více peněz za pokuty? Loby prodejců hand-free? Možná jen přesvědčení samozvaných dopravních „expertů“ typu exposlance a bývalého esenbáka Humla, který za 3 roky v poslanecké Sněmovně nepřesvědl nic pozitivního a jen zaplavoval už tak zparchantělý silniční zákon různými návrhy na další špatné novelizace. O Humlovi pravděpodobně ještě uslyšíme, jelikož se dal na dráhu kariérního poslance. Opět kandiduje do poslanecké sněmovny. Tentokrát ne za Věci veřejné, ale jako „nestraník“ za ČSSD. Osobně jsem přesvědčen, že tento pán udělal největší přínos bezpečnosti v dopravě, když ve Snídani s Novou před lety upozorňoval řidiče na nebezpečné situace a nehody.

Podobně lze pohlížet na další činnosti považované za přestupky. Jmenovat lze např. povinné denní svícení, které je i na poměry v EU, která překypuje regulacemi a omezeními, poměrně unikátní nařízení. Nesetkáme se s ním v každém státě. Bez povinného denního svícení jsme se před rokem 2006, kdy toto nařízení ještě neplatilo, také obešli. Povinné denní svícení je povinné na území EU jen ve 13 státech. K nejabsurdnějším činnostem považovaných za dopravní přestupek osobně považuji jízdu bez bezpečnostních pásů. Je přeci odpovědností a rozhodnutím každého jednotlivce, zda se připoutá nebo ne. Pokud se někdo nepřipoutá, může zranit či zabít maximálně sám sebe. Na druhou stranu je ale milé, že stát tak pěkně „stará“ o zdraví svých daňových poplatníků. Činností nesmyslně považovaných za přestupek je celá řáda.

Stát dal jasně najevo novelou silničního zákona z letošního roku, kdy se zavedla tzv. „objektivní odpovědnost provozovatele vozidla“, že mu v žádném případě nejde o motivaci řidičů, nýbrž o maximální efektivitu výběru pokut. Touto novelou, která  nezohledňuje, kdo přestupek spáchal a kdo by tedy dle státu měl být pokutou a trestnými body negativně motivován k „bezpečnější“ jízdě, dal stát jasně najevo nejen to, že ho nezajímá, kdo přestupek spáchal, ale také to, že vlastně nepotřebujeme bodový systém. Pokud správní orgán nezjistí, kdo přestupek spáchal (nebo pokud viníka neudá provozovatel vozidla), trestné body se nepřidělí nikomu a provozovatel vozidla zaplatí pokutu. Není mi tedy jasné, proč Huml před pár lety říkal „Bodový systém má být výstrahou pro dobu budoucí. Má působit výchovně, ale současně nekompromisně vyřadit z činnosti, při které mohou zranit či zabít jiného ty, kteří jsou chronicky neukáznění.“, když se ten samý člověk pár let nato podílel na prosazení výše uvedené novelizace.

Hlavní město Praha se už ani nesnaží předstírat, že by je nějaká bezpečnost zajímala. Potřebuje živit obrovský aparát městské policie, rozsáhlý byrokratický „přestupkový“ aparát na magistrátě a především různé nevýhodné projekty typu Open Cardy apod. Praha tedy zavedla mechanismus, že pokud se přiznáte k přestupku a bez keců zaplatíte, body nedostanete(http://zpravy.idnes.cz/vybirani-pokut-za-dopravni-prestupek-v-praze-fa7-/domaci.aspx?c=A130819_1966214_praha-zpravy_sfo).

Budoucí ministr dopravy (doufejme, že jím nebude právě Huml) by tedy dle mého názoru měl významně zredukovat výčet činností považovaných za přestupek, u kterých nebyla prokázána nebezpečnost či podíl na dopravních nehodách. Rovněž by se měl zrušit bodový systém, kterému přestali věřit i politici, a u kterého se na statistikách počtu dopravních nehod jasně ukázalo, že ke zlepšení bezpečnosti na silnici nepřispěl.

Autor: Petr Dvořák | pátek 30.8.2013 1:23 | karma článku: 21,29 | přečteno: 1127x
  • Další články autora

Petr Dvořák

Pražští řidiči, sledujte, co se na vás chystá! Volby rozhodnou

Většina politických stran chystá nové poplatky a regulace v oblasti individuální automobilové dopravy. Volby za pár dní rozhodnou.

5.10.2014 v 17:45 | Karma: 32,33 | Přečteno: 5342x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Jak je to v Praze s těmi semafory?

Na předvolební debatě jsem dostal otázku od zástupce trojkoalice, jestli myslíme tím zrušením regulací i zrušení semaforů. Paní Kolínská ze Strany zelených se jen snažila být vtipná. I ona totiž ví, že v Praze jsou zaváděny některé nové dopravní regulace, které jsou zbytečné. Tyto zbytečné regulace poté zhoršují dopravní komfort obyvatel Prahy a také výrazně škodí ekologii a životnímu prostředí. Jedno z hesel Svobodných pro nadcházející volby proto logicky je: „zrušení zbytečných dopravních regulací“.

28.9.2014 v 23:52 | Karma: 26,99 | Přečteno: 2997x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Zelení urbanisté v Praze

Se zaujetím jsem si na ihned.cz přečetl blog zastupitele Prahy 7 za Stranu zelených, pana Ondřeje Mirovského, který kritizuje plánovanou výstavbu obchodního centra v ulici Milady Horákové. Nabízí se tady otázka. Do jaké míry mají politici v rámci územně plánovacího procesu omezovat práva soukromých vlastníků pozemků v jejich stavebním záměru?

16.5.2014 v 19:10 | Karma: 21,53 | Přečteno: 1488x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Regulace individuální dopravy jako velké volební téma v Praze

Komunální volby se kvapem blíží a řada komunálních politiků pochopila, že právě regulace dopravy je trnem v oku mnoha Pražanů.

25.4.2014 v 13:23 | Karma: 19,75 | Přečteno: 670x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Dotace jako nový cíl pro začínající podnikatele?

Setkal jsem se dnes se zajímavou věcí. Jeden český podnikatel mi začal vyprávět, jak je EU neefektivní a že trvá na různých podmínkách pro získání dotace a že "vždyť to víte, je to hrozná byrokracie, aby vám tu dotaci vůbec dali!".

16.4.2014 v 1:24 | Karma: 25,30 | Přečteno: 1227x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

  • Počet článků 65
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2939x
Jsem krajským místopředsedou Strany svobodných občanů v Praze.

Seznam rubrik