Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Policie v zahraničí v praxi

Je doba dovolených a statistíce obyvatel ČR se stěhuje za mořem do Chorvatska. Je sice prima, že až do Chovatska se jede bez pasu (ostatně i s tím pasem to nebyla zas taková komplikace), nicméně každý stát má na silnici řadu svých nařízení a regulací podobně jako v ČR. Některé z nich (popř. většinu z nich) lze chápat jako nesmyslné, ale tím se v tomto článku zabývat nechci. V rámci časté návštěvy okolních států jsem měl možnost se setkat se silničními kontrolami a mohu tak porovnat přístup českých a zahraničních dopravních policistů.

Čeští policisté jsou extrém. Jejich jediný důraz je vybrat pokutu za každou blbost bez ohledu na reálnou nebezpečnost přestupku. V ČR v tom ale „umíme chodit“, víme, že existuje institut správního řízení, víme jak v něm postupovat a víme, že si policista nemůže dělat co chce a bezmezně nás šikanovat, i když si to někteří lidé nechávají líbit. Všiml jsem si, že čeští policisté rádi zastavují německé řidiče a i když znalost cizího jazyka u českých dopravních policistů je tristní, vědí, že to je nejsnadnější oběť, o které mohou vybrat nějaké to ojro a naplnit tak dříve kvótu pokut stanovenou nadřízenými a jít si sednout k nějaké pumpě. Na Václavském náměstí, kde si městská policie zřídila „mobilní stálé“ pracoviště v podobě jedné dodávky s kamerou namířenou na nedávno zřízený zákaz vjezdu jsem před týdnem viděl, jak zastavili německého řidiče, jednali s ním naprosto nevybíravě, mluvili s ním převážně česky a vyinkasovali pokutu. Řidič poslušně poděkoval a odjel. Je pravda, že spáchal přestupek, nicméně např. na Václavském náměstí je zákaz vjezdu pro auta naprostá zbytečnost. Stejně se tam prohání jedno auto s měsťáky za druhým, popř. odtahovky. Není výjimkou, že řidič odtahovky prostě odstaví auto uprostřed silnice a jde prohodit pár slov se svými kamarády z městské policie. Když jsem to jednou zahlédl, tak jsem při tom zjistil, že v té dodávce sedí těch měsťáků někdy i 5. Sedí tam a čumí. Neefektivita městské i státní policie evidentně nezná mezí. Pravdou je, že jsem se nesetkal s tím, že by si český dopravní policista řekl o úplatek. Asi je agentů provokaterů z GIBS na silnici hodně a policisté nechtějí riskovat. Je také pravděpodobné, že jsou policisté motivováni jinak – navázáním osobního ohodnocení na počet vybraných pokut, příslib povýšení, nebo naopak vyhazovem, pokud pokut nevyberou dost. Těžko říct.

Když jsme u toho Německa. V době afér, kdy se na idnesech apod. psalo, že němečtí policisté za hranicemi šikanují české řidiče, jsem byl při namátkové kontrole policisty také zastaven. Jejich jednání je naprosto korektní. Nekonalo se žádné močení do skleniček za účelem testu na drogy ani jiné ponižování, které jsem se dočetl v médiích. Jednají s řidičem naprosto normálně. Českého řidiče zvyklého jednat se zamindrákovanými českými dopravními policisty, kteří rádi jednají arogantně, to až překvapí.

Před pár lety mě zastavila policie v Budapešti. Byla asi jedna hodina ráno a měl jsem za sebou dlouhou cestu z Prahy. Moje rychlost byla určitě pod 50km/hod v rámci zachování celistvosti mého podvozku auta. Chvíli jsem přemýšlel, jestli v Budapešti před mým příjezdem neproběhla nějaká blesková válka, protože stav silnice byl neuvěřitelný. Zastavili mě policisté v policejní Škoda Octavia a z ní vylezl mladík, od pohledu pod 20 let, jehož uniforma vypadala jako tepláková souprava. Anglicky z něj toho moc nevylezlo. Pochopil jsem asi toto „speed limit … 200 EUR … pay now“. Došlo mi, že chce 200 EUR za nic. Asi viděl zahraniční auto „ze západu“, jehož stáří bylo nižší než průměrný věk místních aut (tedy mladší než 30 let). Policista vypadal neoblomně, diskuse o tom, co jsem vlastně spáchal se nekonala. Druhý policista seděl v autě. Došlo mi, že poslal „mladého“ pro úplatek. Neměl jsem u sebe ani euro, tak jsem mu dal 200 Kč, policista celý šťastný odešel a odjeli. Žádný papír, nic. Odjel jsem také. Nechtěl jsem tam být v době, kdy jim dojde, že dostali trochu méně. Toto jednání považuji za ještě větší extrém než v ČR. Otázkou je, jak se policisté chovají k místním řidičům.

O pár dní později jsem projížděl okresníma silnicema v Chorvatsku. Byl únor, nikde nikdo. Auto bičoval studený slaný vítr od moře. Najednou se na silnici zjevil policista v kožené bundě s plácačkou a zastavil mě. Měl u sebe takový radárek, který vypadal , jako by ho pořádil někde ve frcu za pár kun. Pochopil jsem dle jeho slov, že jsem v obci jel 80km/hod. Nicméně obec nelze chápat jako naši českou obec. Jeho pojetím obce byly dvě rozstřílené kůči mezi stromama u silnice. Policista v kožené bundě vypadal jako gestapák. Nechtělo se mi s ním dohadovat. Vyžádal si všechny doklady a vypadlo z něj „pet sto kuna“ (v přepočtu asi 2000 Kč). Poté listoval v pasu a zaujalo ho moje chorvatské jméno. „Damir? Špoljarič?“ řekl překvapeně. Řekl jsem mu, že otec je Chorvat. Doufal jsem, že jeho nacionální smýšlení ho donutí nad přestupkem mávnout rukou stejně jako se to stalo, když v době, kdy jsem hledal doklady, změřil jiného řidiče, který místo zastavení na něj z okénka něco zanadával a jel dál a policista na něj taky zanadával a tím to pro řidiče skončilo :-). Nacionální smýšlení se ale nekonalo „hmm... pet sto kuna“ zopakoval a naznačil mi, že jinak bude problém (naznačení proběhlo gestem, kdy dal zápestí k sobě, aby mi dal najevo, že mě jina sebere nebo co). Problém je, že karty pochopitelně nebral a široko daleko žádný bankomat. Policista s ledovým klidem ukázal kamsi za kopec, že 50km daleko je bankomat a že na mě počká. Pro jistotu si nechal všechny moje doklady u sebe – pas, řidičák i doklady od auta. Už jsem se viděl, jak pojedu pro peníze, zastaví mě jiný policista a já mu nebudu umět vysvětlit, že doklady mi zabavil nějaký jeho kolega kdesi 50km daleko. Po asi hodině a půl jsem se vrátil na místo i s „pet sto“ kunama. Policista tam čekal, doklady vrátil a vyplnil mi i bloček.

Před pár dny jsem se vracel z Rakouska. Všude spousta turistů, mezi kterými nechyběli ani ti sváteční, co řídí jednou za rok, když musí na chvíli vystřídat hlavního řidiče cestou do Chorvatska. Vypadalo to asi tak, že mezi obcemi díky jednomu takovému autu popojížděla dlouhá kolona rychlostí 40km/hod. Největší část těchto blokačních řidičů bohužel tvořily ženy. Ač nepatřím mezi ty, kteří tvrdí, že žena za volant nepatří, tak v tomto případě bylo patrné, že tyto ženy asi přes rok neřídí a jen zaskakují na dlouhé trase. Katastrofa. Konala se tedy řada předjízdění a bohužel se mi podařilo i mírně překročit v obci rychlost. Zastavila mě rakouská policie. Následovalo naprosto pozitivní překvapení „Dobrý den. Policie. Vy jel rychle. Doklady prosím.“. Mluvili na mě česky! Byl jsem překvapen a věděl jsem, že tady pokutě neuteču a byl jsem smířen s tím, že něco asi zaplatím. Navíc jsem v cizím státě na návštěvě, neznám místní zákony a svoje možnosti. Policista se vrátil s doklady a ukázal na datum v zelené kartě, která byla týden prošlá, čehož jsem si předtím nevšiml a dodal „ukazat ještě trojuhelnik, lekarnička a bundu“. Pochopil jsem, že myslí reflexní vestu. Tu jsem v autě v nepořádku v kufru nenašel. V duchu jsem si nadával a věděl jsem, že budu rád, když to bude jen za nějakou mírnější pokutu. Policista následně přišel zpátky k autu a doklady mi vrátil. Ukázal jsem mu ještě v mobilu na webu české kanceláře pojistitelů, že auto je pojištěné, jen jsem si zapomněl vzít novou zelenou kartu. Nechali mě jet s tím, že mám jet pomaleji, protože je velký provoz a mám koupit „bunda“. Podali jsme si ruce, poděkoval jsem a pokračoval jsem v cestě (vestu jsem koupil u nejbližší pumpy a novou zelenou kartu mám v autě už také). Tomu říkám přístup. I kdyby mi tu pokutu dali, tak jejich přístup byl korektní, nezastavili mě bezdůvodně a to že uměli česky považuju za naprosto skvělé.

Autor: Petr Dvořák | neděle 21.7.2013 19:20 | karma článku: 35,82 | přečteno: 4155x
  • Další články autora

Petr Dvořák

Pražští řidiči, sledujte, co se na vás chystá! Volby rozhodnou

Většina politických stran chystá nové poplatky a regulace v oblasti individuální automobilové dopravy. Volby za pár dní rozhodnou.

5.10.2014 v 17:45 | Karma: 32,33 | Přečteno: 5342x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Jak je to v Praze s těmi semafory?

Na předvolební debatě jsem dostal otázku od zástupce trojkoalice, jestli myslíme tím zrušením regulací i zrušení semaforů. Paní Kolínská ze Strany zelených se jen snažila být vtipná. I ona totiž ví, že v Praze jsou zaváděny některé nové dopravní regulace, které jsou zbytečné. Tyto zbytečné regulace poté zhoršují dopravní komfort obyvatel Prahy a také výrazně škodí ekologii a životnímu prostředí. Jedno z hesel Svobodných pro nadcházející volby proto logicky je: „zrušení zbytečných dopravních regulací“.

28.9.2014 v 23:52 | Karma: 26,99 | Přečteno: 2997x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Zelení urbanisté v Praze

Se zaujetím jsem si na ihned.cz přečetl blog zastupitele Prahy 7 za Stranu zelených, pana Ondřeje Mirovského, který kritizuje plánovanou výstavbu obchodního centra v ulici Milady Horákové. Nabízí se tady otázka. Do jaké míry mají politici v rámci územně plánovacího procesu omezovat práva soukromých vlastníků pozemků v jejich stavebním záměru?

16.5.2014 v 19:10 | Karma: 21,53 | Přečteno: 1488x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Regulace individuální dopravy jako velké volební téma v Praze

Komunální volby se kvapem blíží a řada komunálních politiků pochopila, že právě regulace dopravy je trnem v oku mnoha Pražanů.

25.4.2014 v 13:23 | Karma: 19,75 | Přečteno: 670x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Dotace jako nový cíl pro začínající podnikatele?

Setkal jsem se dnes se zajímavou věcí. Jeden český podnikatel mi začal vyprávět, jak je EU neefektivní a že trvá na různých podmínkách pro získání dotace a že "vždyť to víte, je to hrozná byrokracie, aby vám tu dotaci vůbec dali!".

16.4.2014 v 1:24 | Karma: 25,30 | Přečteno: 1227x | Diskuse| Ekonomika

Petr Dvořák

Co bych prosazoval, pokud bych se stal pražským zastupitelem (1)

Co bych prosazoval, pokud bych se po komunálních volbách na podzim stal pražským zastupitelem?

28.2.2014 v 5:24 | Karma: 20,85 | Přečteno: 927x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Největší omezení individuální dopravy v Praze za posledních 10 let

Magistrát hl. města Prahy uvažuje, že spolu s otevřením Blanky zavede velké množství nových regulačních opatření v individuální automobilové dopravě v Praze. Řidiči, mějte se na pozoru a pamatujte, že komunální volby na magistrát jsou již na podzim 2014.

18.12.2013 v 8:00 | Karma: 29,75 | Přečteno: 1907x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Přestupková věda v dopravě

Je až k nevíře, co všechno je považováno za dopravní přestupek. Nechali jsme naše nákonodárce, aby si z nás udělali dojné krávy na pokuty za věci, které by nemusely být za přestupek považovány. Proč by nemusely být považovány za přestupek? Protože nikomu neubližují, nikoho neomezují a nikomu vlastně nevadí. Pokud to tak bude půjde dál, začnou po nás úřady vymáhat zálohu na pokutu v okamžiku, kdy si sedneme do auta podobně jako v případě kauce pro distributory pohonných hmot, která platí od 1.10.

15.12.2013 v 19:03 | Karma: 36,12 | Přečteno: 3993x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Uprchlý český podnikatel

„V JAR zadrželi uprchlého českého podnikatele Krejčíře“ a další podobné titulky lze najít českých v novinách. Proč se píše, že je to podnikatel? Slovo podnikatel je mezi mnoha lidmi vnímáno pejorativně. Je snad každý podnikatel gauner, zloděj či vekslák?

30.11.2013 v 0:21 | Karma: 33,35 | Přečteno: 2984x | Diskuse| Ekonomika

Petr Dvořák

Veřejnoprávní média jsou přežitek

Díky desítkám let míru, relativně stabilní politické situaci a především přítomnosti mnoha komerčních médií by měla Česká republika přehodnotit nutnost provozovat veřejnoprávní média. Osobně zastávám názor, že by se veřejnoprávní média měla privatizovat.

28.10.2013 v 19:52 | Karma: 24,63 | Přečteno: 880x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Praha by neměla mít veřejnou půjčovnu kol

Dopravní výbor zastupitelstva hlavního města Prahy včera projednával petici za veřejné půjčovny kol na území hlavního města Prahy. Myšlenka je založena na tom, že město začne dotovat vedle MHD další dopravní prostředek (tedy kolo) a vytvoří síť automatických stojanů na kola, která si mohou obyvatelé půjčovat a v libovolné části města je zase vracet. Autor petice nazývá tuto záležitost „bike sharing“ a prý je to „cool“ záležitost, protože ji provozují v některých městech „západní Evropy“.

17.10.2013 v 1:40 | Karma: 23,07 | Přečteno: 1559x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Prodáváte u metra hrušky? Jednáte v rozporu s tržím řádem Prahy!

Začetl jsem se dnes do novelizovaného pražského tržního řádu, který byl přijat usnesením Rady hl. m. Prahy č. 1187. Jako odůvodnění magistrát uvádí: „Důvodem je zájem hlavního města Prahy umožnit v co nejkratší době rozšířit i formou stánkového prodeje nabídku zboží typického pro letní sezónu.“ Opravdu jsme v Praze tak hloupí, že potřebujeme, aby nám byrokrat z magistrátu řekl, kde si co "chceme" koupit?

24.9.2013 v 3:23 | Karma: 24,71 | Přečteno: 1611x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Jak magistrát v Praze vráží klín mezi cyklisty a motoristy

V minulém článku jsem se zabýval uzavírkou Smetanova nábřeží, o které si myslím, že omezuje část uživatelů veřejných komunikací na úkor jiných. Obdržel jsem řadu reakcí. Většina z nich byla pozitivních, někteří však se mnou nesouhlasili (vč. primátora Tomáše Hudečka, regionálních zástupců Strany zelených apod.). Jak tedy vnimám vztah mezi cyklisty a motoristy? Jsem zaujatý motorista?

21.9.2013 v 0:07 | Karma: 27,99 | Přečteno: 1718x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Uzavřené Smetanovo nábřeží z pohledu chodce

Rada hlavního města Prahy zavřela tuto sobotu Smetanovo nábřeží v Praze pro auta. Omezení se ale reálně týkalo bohužel všech. Média nás informovala, že to byla vydařená akce a všichni z ní byli nadšení. Jak to bylo ve skutečnosti? Na závěr článku přikládám i několik necenzurovaných fotografií.

16.9.2013 v 5:43 | Karma: 43,47 | Přečteno: 15212x | Diskuse| Společnost

Petr Dvořák

Obsazování domů bez souhlasu majitele nelze obhájit ničím

Jednou ze základních úloh státu je beze sporu ochrana majetku jeho obyvatel. Nelze ničím obhájit obsazování nemovitostí cizími lidmi bez souhlasu majitele objektu. Jsem rád, že policie konala a okupanty z domu vyhnala a podle zájmu médií usuzuji, že celkem nekompromisně.

5.9.2013 v 0:56 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1255x | Diskuse| Společnost

Petr Dvořák

Skryté „hrozby“ na silnici

Přečtení článku na autorevue.cz o telefonování v autě mě donutilo k zamyšlení. Proč stát pokutuje řidiče za dopravní přestupky, u kterých se reálně neprokázala nebezpečnost nebo přímá souvislost s dopravními nehodami? Nebo lépe. Proč stát považuje tyto činnosti za dopravní přestupky?

30.8.2013 v 1:23 | Karma: 21,29 | Přečteno: 1127x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Sledování pohybu lidí pod záminkou náhrad dálničních známek

Je to tady. Pod záminkou zrušit dálniční známky se stát chystá sledovat pohyb občanů. Pomoct jim k tomu mají již nainstalované mýtné brány.

19.8.2013 v 2:21 | Karma: 30,77 | Přečteno: 2003x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Více svobody pro řidiče v Praze

Zklidňování dopravy je velké téma. Cyklistickým radikálům v Praze se daří prosazovat neustále nová omezování individuální automobilové dopravy ve snaze „zklidňovat město“. Po omezení rychlosti na 30km/h v Karlíně se chystá podobné a argumenty a fakty nepodložené omezování obyvatel i na Žižkově a cykloaktivista primátor Hudeček chce zúžit jízdní Pruhy na magistrále a vybudovat cyklostezku i zde.

15.8.2013 v 2:40 | Karma: 28,80 | Přečteno: 2883x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Vítej, Chorvatsko, v EU. Těšíme se na společné vystoupení

Chorvarsko s velkou parádou vstupuje do Evropské unie. Místní lidé se těší na lepší způsob života, na peníze a na větší „svobody“. Jsem rád, že do EU vstoupil stát, kterému není jeho národ lhostejný, je pyšný na svoji zemi a dává to patřičně najevo. Každý svátek se neobejde bez mnoha vlajek, každý dospělý Chorvat je připraven bránit svoji vlast se zbraní v ruce. Aniž bych přál někomu něco špatného, jsem rád, že je v EU konečně stát, jehož hlasitou kritiku evropských regulací asi brzo uslyšíme a věřím, že přispějí k uvědomění občanů ostatních států, že je členství v EU špatné.

30.6.2013 v 18:22 | Karma: 34,14 | Přečteno: 2004x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Ať si lidé staví kde chtějí

Sotva opadla voda a už nás média informují o tom, že si úřady dovolují povolovat lidem stavby u vody.

9.6.2013 v 23:41 | Karma: 21,35 | Přečteno: 1322x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 65
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2939x
Jsem krajským místopředsedou Strany svobodných občanů v Praze.

Seznam rubrik