Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Registr vozidel se bouří. Potřebujeme registrovat svá auta?

10. 07. 2012 0:05:00
Stát se rozhodl implementovat nový registr vozidel za cca 50 mil. Kč. Jeden z důvodu lze nalézt na webu ministerstva dopravy - „nový registr vozidel dále nabízí možnost napojení na základní registry a na aplikace Evropské unie, možnost dalšího rozšíření i v souvislosti s novými právními úpravami, a v neposlední řadě též komfortnější uživatelské prostředí.“

Hlavně že pánové Kalousek, Nečas a Schwarzenberg neustále tvrdí, že je EU pro nás strašně finančně výhodná, protože platí rozhledny, bazény a financuje vyvolené firmy a že výsledné saldo je kladné. Opět jsme si museli i díky EU pořídit nějaký nový systém za desítky milionu v době, kdy stát hospodaří s obrovským dluhem a právě i díky takovýmto vedlejším nákladům saldo kladné není.

Všech lidí, kteří dnes čekali mnoho hodin na zaregistrování svého auta (tedy svého majetku) na úřadě, je mi samozřejmě líto. Věřím tomu, že mnoho lidí ani nepostřehlo, že nějaký nový systém za miliony nefunguje. Pravděpodobně se stále mnoho lidí do poslední chvíle domnívalo, že úřad pracuje ve standardním tempu a že je čeká mnohahodinová fronta, jak je na registru vozidel běžně zvykem. Vzpomínám si, že když jsem registroval vozidlo já, mohl jsem si vyzvednout lístek s pořadovým číslem a v klidu se ještě vrátit na pár hodin do práce. Když jsem se odpoledne vrátil na úřad, stále jsem nebyl na řadě.

Určitě mnoho lidí, kteří dnes čekali ve frontě na úřadě, napadla stejná myšlenka jako mě. Proč potřebujeme registrovat svá vozidla? Zajistí stát po zaregistrování auta jeho větší ochranu před odcizením nebo poškozením? Pomůže nám stát snad s údržou vozidla? Ne. Stát auta registruje primárně z toho důvodu, aby měl nad nimi kontrolu a vědel, kdo má jaký majetek a mohl pohodlněji rozdávat pokuty, zejména po zavedení odpovědnosti majitele vozidla za přestupky. Jinými slovy lze říct, že si lidé chodí registrovat auta proto, aby je stát mohl efektivněji zdaňovat (pokuty, poplatek za převod auta, STK a emise, silniční daň) a mít nad nimi větší kontrolu.

Scénář bez registru vozidel mi připadá naprosto realistický. Půjdu si koupit auto, zaplatím ho na základě kupní smlouvy nebo faktury (což je zaroveň doklad o tom, že jsem nabyl auto do svého majetku) a auto prostě používám. Stejně tak to funguje například u mobilních telefonů a také je (zatím) nemusíme nikde evidovat. Žádný registr k tomu nepotřebuji.

Mnozí odpůrci individuální přepravy budou jistě argumentovat tím, že auto je vlastně zbraň a zbraně je potřeba evidovat. Jsem přesvědčen o tom, že mě žádný registr neochrání před tím, aby mě na ulici přejelo auto a především registr neeviduje řidiče, který i například s ústním souhlasem vlastníka auto zrovna řídil a spáchal přitom trestný čin. Stát zatím naštěstí nemá technologii k tomu, aby evidoval řidiče a k němu seznam aut a přesné časy, kdy a která auta řídil. Pokud by taková technologie existovala, určitě by se už zaváděla do praxe. Ne kvůli bezpečnosti (argument, že mě žádný registr nezachrání před tím, aby mě na ulici přejelo auto, je stále platný), ale kvůli ještě efektivnějšímu výběru daní a větší kontrolou nad pohybem lidí.

Autor: Damir Špoljarič | úterý 10.7.2012 0:05 | karma článku: 34.78 | přečteno: 2825x


Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Politika

David Rath

Likvidátoři ČSSD

Sociální demokraté se rozhodnou, zda chtějí být ve vládě s Andrejem Babišem. Současně není vůbec jasné, zda tato vláda získá důvěru, protože třetí partner koalice - komunisté, nechtějí podpořit rozšíření vojenských misí.

21.5.2018 v 8:59 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Politický islám a šaría se už prosazují i v Evropě

Na začátek si schválně tipněte: Kde nyní hodlá kandidovat strana, která otevřeně říká, že chce v zemi, kde působí, vytvořit islámský stát či přesněji islamistickou demokracii a zavést islámské právo šaría?

21.5.2018 v 8:29 | Karma článku: 14.19 | Přečteno: 191 | Diskuse

Jan Bartoň

Čeká na Británii po Brexitu socialismus?

Opoziční Labour Party se rozhodla „radikálně změnit britskou ekonomiku“. Chce prosadit socialismus a slibuje, že už se lidé „nenechají vykořisťovat“. Ještě by měli Marxovi postavit druhý pomník v Londýně.

21.5.2018 v 8:00 | Karma článku: 9.72 | Přečteno: 127 | Diskuse

Ondřej Šebesta

Evropské konference

Výběr našich představitelů by tomu měl odpovídat. Jak se tam asi cítil Bohouš, který v cizím jazyce sotva přeblekotá napsaný text? Jaké kontakty, spojenectví a přátelství tam mohl navázat, když si pokecá tak maximálně se Slovákem?

21.5.2018 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 71 | Diskuse

Rudolf Hruboň

Piráti sklouzli k populismu. Chtějí snížit ceny bytů.

Piráti odstartovali kampaň před senátními a komunálními volbami. Šéf poslanců Pirátů Jakub Michálek řekl, že strana bude usilovat o to, aby se podařilo snížit ceny bytů, které označil za astronomické.

20.5.2018 v 22:04 | Karma článku: 27.88 | Přečteno: 923 | Diskuse
Počet článků 65 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2913
Jsem krajským místopředsedou Strany svobodných občanů v Praze.




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.