Stát dělá věci draze, nekvalitně a nespravedlivě a víme to všichni!
Vidět je to na první pohled a víme to všichni. Nemusím být ekonom, abych si všiml, že soukromý investorský projekt roste rychlostí snad jedno patro za pár týdnů (například nějaký nový obchodní dům v Michli, kolem kterého pravidelně jezdím). Dělníky tam potkáte i pozdě večer a o víkendu. Soukromý investor to považuje za samozřejmost, protože chce co nejdříve vydělávat. Investuje svoje peníze a sám nese riziko plynoucí z podnikatelské činnosti. Možná s projektem spěchá, protože přes ulici sídlí konkurenční obchodní dům, který tam stojí přes 10 let. Výhody z toho plynou pro koncového spotřebitele. Díky konkurenčnímu prostředí dvou obchodních domů budou mít třeba levnější pomeranče, kratší fronty u pokladen nebo jiné výhody. Firmy v konkurenčním prostředí bojují o zákazníky a čím více firem si konkuruje, tím lépe pro spotřebitele.
Když stát něco staví (např. silnice), je to vždy horší. Zakázka je drahá, protože úředníci a politici nehospodaří se svými vlastními penězi a nenesou za ně žádnou odpovědnost, takže v tom špatném případě svojí nedbalostí nakoupí zboží či službu méně výhodně a v tom ještě horším případě si za takový nákup nechají zaplatit. Realizace zakázky trvá dlouho, protože ze strany zadavatele (tedy státu) není žádný důvod vytvářet tlak na dodavatele, aby vše dokončil co nejrychleji. Stát k vytváření takového tlaku nemá žádný důvod. Proč by se úředníci a politici stresovali? Jestli to bude zítra nebo za rok je přeci jedno... No a v neposlední řadě je zakázka nekvalitní, protože opět není tlak ze strany zadavatele vytvořit projekt kvalitně.
Konkureční prostředí a volný trh je tedy naprosto ideální stav v každém oboru. Dává možnost aktivním lidem si vydělat a podnikat a spotřebitelům získat lepší a levnější produkty. I když nás média krmí nesmysly, že konkurenční prostředí může za zpožďování vlaků a chaos na železničních stanicích, není tomu tak. Na první pohled vidíme, co konkurenční prostředí udělalo s kvalitou železničního spoje na trase Praha – Ostrava. Fandím soukromým dopravcům, kteří se rozhodli, že začnou konkurovat subjektu s de facto neomezeným rozpočtem (což státní ČD bezpochyby jsou).
Řešením tedy je to, aby stát přestal podnikat (ČD, Česká pošta atd.), neboť rizika z jeho podnikatelské aktivity nesou občané. Je nutné, aby se rušily různé regulace komplikující novým subjektům vstupovat na trh a především umožnit konkurenci v oborech, kde je to dnes vyloučené – železnice, poštovní služby, distribuce elektrické energie a mnoho dalších oborů. Stát rovněž nemá dotovat žádné podnikatele, protože tím automaticky znevýhodňuje jejich konkurenci. Dokonce i kdyby stát dotovatel všechny firmy v jednom oboru (například automobilky) a cena auta by tak stála přímo jen jednu polovinu současné ceny (tu druhou by zaplatili všichni občané, vč. těch, kteří si auto nekoupili, na daních), pocítili by to podnikatelé v jiném oboru (například cestovní kanceláře), protože občané půjdou utratit peníze tam, kde je to aktuálně výhodné a tak si místo dovolené půjdou koupit třeba právě dotované auto. Státní aparát je nyní natolik rozsáhlý, zaměstnává statisíce úředníků, stojí zaměstnance skoro půlku z jejich reálně vydělané mzdy (tzv. superhrubé mzdy), že nejlepší činnost, na kterou by se teď stát měl zaměřit, je začít omezovat sám sebe. Vyřeší se tím postupně problém s korupcí a pochybnými zakázkami, obrovskou státní správou, která komplikuje život všem občanům, vysokými daněmi i zadlužováním státu.
Vím, že jsem se tímto článkem určitě opakoval, ale je potřeba tato fakta neustále opakovat. V tomto článku není nic, co by lidé nevěděli, jen mám stále pocit, že je to příliš mnoha lidem bohužel jedno.
Petr Dvořák
Pražští řidiči, sledujte, co se na vás chystá! Volby rozhodnou
Většina politických stran chystá nové poplatky a regulace v oblasti individuální automobilové dopravy. Volby za pár dní rozhodnou.
Petr Dvořák
Jak je to v Praze s těmi semafory?
Na předvolební debatě jsem dostal otázku od zástupce trojkoalice, jestli myslíme tím zrušením regulací i zrušení semaforů. Paní Kolínská ze Strany zelených se jen snažila být vtipná. I ona totiž ví, že v Praze jsou zaváděny některé nové dopravní regulace, které jsou zbytečné. Tyto zbytečné regulace poté zhoršují dopravní komfort obyvatel Prahy a také výrazně škodí ekologii a životnímu prostředí. Jedno z hesel Svobodných pro nadcházející volby proto logicky je: „zrušení zbytečných dopravních regulací“.
Petr Dvořák
Zelení urbanisté v Praze
Se zaujetím jsem si na ihned.cz přečetl blog zastupitele Prahy 7 za Stranu zelených, pana Ondřeje Mirovského, který kritizuje plánovanou výstavbu obchodního centra v ulici Milady Horákové. Nabízí se tady otázka. Do jaké míry mají politici v rámci územně plánovacího procesu omezovat práva soukromých vlastníků pozemků v jejich stavebním záměru?
Petr Dvořák
Regulace individuální dopravy jako velké volební téma v Praze
Komunální volby se kvapem blíží a řada komunálních politiků pochopila, že právě regulace dopravy je trnem v oku mnoha Pražanů.
Petr Dvořák
Dotace jako nový cíl pro začínající podnikatele?
Setkal jsem se dnes se zajímavou věcí. Jeden český podnikatel mi začal vyprávět, jak je EU neefektivní a že trvá na různých podmínkách pro získání dotace a že "vždyť to víte, je to hrozná byrokracie, aby vám tu dotaci vůbec dali!".
Petr Dvořák
Co bych prosazoval, pokud bych se stal pražským zastupitelem (1)
Co bych prosazoval, pokud bych se po komunálních volbách na podzim stal pražským zastupitelem?
Petr Dvořák
Největší omezení individuální dopravy v Praze za posledních 10 let
Magistrát hl. města Prahy uvažuje, že spolu s otevřením Blanky zavede velké množství nových regulačních opatření v individuální automobilové dopravě v Praze. Řidiči, mějte se na pozoru a pamatujte, že komunální volby na magistrát jsou již na podzim 2014.
Petr Dvořák
Přestupková věda v dopravě
Je až k nevíře, co všechno je považováno za dopravní přestupek. Nechali jsme naše nákonodárce, aby si z nás udělali dojné krávy na pokuty za věci, které by nemusely být za přestupek považovány. Proč by nemusely být považovány za přestupek? Protože nikomu neubližují, nikoho neomezují a nikomu vlastně nevadí. Pokud to tak bude půjde dál, začnou po nás úřady vymáhat zálohu na pokutu v okamžiku, kdy si sedneme do auta podobně jako v případě kauce pro distributory pohonných hmot, která platí od 1.10.
Petr Dvořák
Uprchlý český podnikatel
„V JAR zadrželi uprchlého českého podnikatele Krejčíře“ a další podobné titulky lze najít českých v novinách. Proč se píše, že je to podnikatel? Slovo podnikatel je mezi mnoha lidmi vnímáno pejorativně. Je snad každý podnikatel gauner, zloděj či vekslák?
Petr Dvořák
Veřejnoprávní média jsou přežitek
Díky desítkám let míru, relativně stabilní politické situaci a především přítomnosti mnoha komerčních médií by měla Česká republika přehodnotit nutnost provozovat veřejnoprávní média. Osobně zastávám názor, že by se veřejnoprávní média měla privatizovat.
Petr Dvořák
Praha by neměla mít veřejnou půjčovnu kol
Dopravní výbor zastupitelstva hlavního města Prahy včera projednával petici za veřejné půjčovny kol na území hlavního města Prahy. Myšlenka je založena na tom, že město začne dotovat vedle MHD další dopravní prostředek (tedy kolo) a vytvoří síť automatických stojanů na kola, která si mohou obyvatelé půjčovat a v libovolné části města je zase vracet. Autor petice nazývá tuto záležitost „bike sharing“ a prý je to „cool“ záležitost, protože ji provozují v některých městech „západní Evropy“.
Petr Dvořák
Prodáváte u metra hrušky? Jednáte v rozporu s tržím řádem Prahy!
Začetl jsem se dnes do novelizovaného pražského tržního řádu, který byl přijat usnesením Rady hl. m. Prahy č. 1187. Jako odůvodnění magistrát uvádí: „Důvodem je zájem hlavního města Prahy umožnit v co nejkratší době rozšířit i formou stánkového prodeje nabídku zboží typického pro letní sezónu.“ Opravdu jsme v Praze tak hloupí, že potřebujeme, aby nám byrokrat z magistrátu řekl, kde si co "chceme" koupit?
Petr Dvořák
Jak magistrát v Praze vráží klín mezi cyklisty a motoristy
V minulém článku jsem se zabýval uzavírkou Smetanova nábřeží, o které si myslím, že omezuje část uživatelů veřejných komunikací na úkor jiných. Obdržel jsem řadu reakcí. Většina z nich byla pozitivních, někteří však se mnou nesouhlasili (vč. primátora Tomáše Hudečka, regionálních zástupců Strany zelených apod.). Jak tedy vnimám vztah mezi cyklisty a motoristy? Jsem zaujatý motorista?
Petr Dvořák
Uzavřené Smetanovo nábřeží z pohledu chodce
Rada hlavního města Prahy zavřela tuto sobotu Smetanovo nábřeží v Praze pro auta. Omezení se ale reálně týkalo bohužel všech. Média nás informovala, že to byla vydařená akce a všichni z ní byli nadšení. Jak to bylo ve skutečnosti? Na závěr článku přikládám i několik necenzurovaných fotografií.
Petr Dvořák
Obsazování domů bez souhlasu majitele nelze obhájit ničím
Jednou ze základních úloh státu je beze sporu ochrana majetku jeho obyvatel. Nelze ničím obhájit obsazování nemovitostí cizími lidmi bez souhlasu majitele objektu. Jsem rád, že policie konala a okupanty z domu vyhnala a podle zájmu médií usuzuji, že celkem nekompromisně.
Petr Dvořák
Skryté „hrozby“ na silnici
Přečtení článku na autorevue.cz o telefonování v autě mě donutilo k zamyšlení. Proč stát pokutuje řidiče za dopravní přestupky, u kterých se reálně neprokázala nebezpečnost nebo přímá souvislost s dopravními nehodami? Nebo lépe. Proč stát považuje tyto činnosti za dopravní přestupky?
Petr Dvořák
Sledování pohybu lidí pod záminkou náhrad dálničních známek
Je to tady. Pod záminkou zrušit dálniční známky se stát chystá sledovat pohyb občanů. Pomoct jim k tomu mají již nainstalované mýtné brány.
Petr Dvořák
Více svobody pro řidiče v Praze
Zklidňování dopravy je velké téma. Cyklistickým radikálům v Praze se daří prosazovat neustále nová omezování individuální automobilové dopravy ve snaze „zklidňovat město“. Po omezení rychlosti na 30km/h v Karlíně se chystá podobné a argumenty a fakty nepodložené omezování obyvatel i na Žižkově a cykloaktivista primátor Hudeček chce zúžit jízdní Pruhy na magistrále a vybudovat cyklostezku i zde.
Petr Dvořák
Policie v zahraničí v praxi
Je doba dovolených a statistíce obyvatel ČR se stěhuje za mořem do Chorvatska. Je sice prima, že až do Chovatska se jede bez pasu (ostatně i s tím pasem to nebyla zas taková komplikace), nicméně každý stát má na silnici řadu svých nařízení a regulací podobně jako v ČR. Některé z nich (popř. většinu z nich) lze chápat jako nesmyslné, ale tím se v tomto článku zabývat nechci. V rámci časté návštěvy okolních států jsem měl možnost se setkat se silničními kontrolami a mohu tak porovnat přístup českých a zahraničních dopravních policistů.
Petr Dvořák
Vítej, Chorvatsko, v EU. Těšíme se na společné vystoupení
Chorvarsko s velkou parádou vstupuje do Evropské unie. Místní lidé se těší na lepší způsob života, na peníze a na větší „svobody“. Jsem rád, že do EU vstoupil stát, kterému není jeho národ lhostejný, je pyšný na svoji zemi a dává to patřičně najevo. Každý svátek se neobejde bez mnoha vlajek, každý dospělý Chorvat je připraven bránit svoji vlast se zbraní v ruce. Aniž bych přál někomu něco špatného, jsem rád, že je v EU konečně stát, jehož hlasitou kritiku evropských regulací asi brzo uslyšíme a věřím, že přispějí k uvědomění občanů ostatních států, že je členství v EU špatné.
předchozí | 1 2 3 4 | další |
- Počet článků 65
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2939x