Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rizika místo podnikatelů ponesou daňoví poplatníci?!

Nejedná se o novou zprávu (přišel s ní už ex-ministr Kocourek před více než rokem), neuškodí si ale stručně připomenout, jak stát hospodaří s penězi vybraných od daňových poplatníků.

Stát se rozhodl, že začínajícím technologickým firmám, které nesídlí v Praze, poskytne dotace ve výši 660 mil. Kč a bude tedy zastupovat roli investorů. Stát ovšem na rozdíl od investorů neinvestuje soukromé peníze určené pro tento typ investic (tzv. „venture capital“), ale veřejné peníze (jinými slovy peníze, které stát sebral lidem, které nějaké začínající firmy nezajímají). Pro podnikatele (či investora) představuje podnikání příjímání rizik z možné situace, že jejich podnik nebude fungovat, jak si naplánovali a pouze oni nesou přímou odpovědnost za problémy, které svým podnikáním způsobili a pouze tito lidé si jsou vedomi, že v případě neúspěchu mohou přijít o své vložené finanční prostředky a investovaný čas. Pro podnikatele a především pro investora je to tedy skoro až sázka do loterie (úspěšnost start-up projektů odhaduji tak na 20%).

Stát tedy v roli investora hazarduje s veřejnými finančními prostředky, které musel vybrat od jiných podnikatelů a občanů, kteří doma počítají každou korunu. Při úspěšnosti start-up projektů jsou to tedy téměř jistě vyhozené peníze. I kdyby se poštěstilo, že všechny „zadotované“ firmy budou fungovat a vykazovat zisk a daně z něj vykázané by pokryly veškeré investice, je nutné si uvědomit, že si stát v žádném případě nemá hrát na investora, deformovat tak trh a přitom občanům neustále zvyšovat daně a generovat další dluhy.

Státní účastí v začínajících firmách rovněž opadá snaha těchto podnikatelů vytvářet co nejlepší činnost i proto, že nad nimi nevisí Damoklův meč v podobě nesplacených úvěrů v bankách zajištěných směnkami apod. Stát se sice bude snažit najít „nejlepší“ možné projekty tím, že si klade za podmínku účast soukromého investora s minimálně 30% účastí na celkové investici. Pro soukromého investora to může být nová zkušenost, kdy si „sáhne“ na firmu s větším objemem investice, na které však sám participuje pouze z 30%. Takový investor je jistě schopen nést větší riziko a hlavně riziko v průběhu chodu firmy eliminovat například tím, že pokud by se firmě nedařilo, mohl by se pokusit vyplatit svůj podíl či jinak minimalizovat své ztráty a to vše v krátkém čase (než se stát jakožto hlavní investor „rozkouká“). Z opačného pohledu, pokud by se firmě i dařilo, shledávám jako nespravedlivé, proč má nějaký vyvolený podnikatel profitovat z daní cizích lidí, kteří je nedobrovolně odevzdali státu.

Státní spoluúčast na začínajících projektech má další zajímavou vlastnost. Stát investuje pouze do firem, které jsou technologické, nejsou z Prahy a nejsou starší než 5 let. Pokud jste tedy z Prahy a pečete třeba housky, máte smůlu. Někdo chytrý v Bruselu rozhodl, že Praha je příliš bohatá a podnikatelé, kteří mají sídlo na území Prahy, si nezaslouží dotaci. Radost z celé situace jistě nebudou mít ani podnikatelé, kteří podnikají v technologickém oboru, mimo Prahu, ale déle než 5 let a budou se tedy muset potýkat s možnou konkurencí, která nespravedlivě vznikne i z jejich daní.

Stát také nějakým způsobem rozhodl, že právě technologické firmy zajistí „prosperitu“ České republiky. Stát tedy prokazatelně diskriminuje a to u státu považuji za naprosto nepřijatelné. Obecně lze tedy říct, že celý dotační program přináší pouze negativa – nesmyslné utrácení peněz daňových poplatníků v situaci, kdy se stát zadlužuje, deformace trhu (kdy pekař místo toho aby pekl housky půjde vymýšlet něco technologického, aby dostal dotaci), diskriminace podnikatelů a zásadní zhoršení postavení firem na trhu, které podnikají již déle než 5 let.

Celá situace má souvislost také s tolik diskutovaným tématem korupce. Raději si ani nepředstavuji, kolik těchto start-up projektů vznikne jen „na oko“, aby dostalo dotaci, nakoupilo za ně služby u třetích subjektů „na rozvoj svého podniku“ a následně zkrachuje nebo se stane insolventní. Proč tato „protikorupční“ vláda tyto aktivity, které generují další potenciální korupční prostředí, nezastavila? Možná i proto, že autorem celého projektu je známý „odkloňovač“ ex-ministr Kocourek.

Na závěr nutno uvést, že celá tato situace je pouhou kapkou v moři, neboť stát tyto dotační programy s oblibou praktikuje pravidelně již delší dobu u různých projektů například prostřednictvím agentury CzechInvest, která jenom za rok 2010 přislíbila investice do projektů v hodnotě více než 16 mld. Kč. Je tedy patrné, že některá z příštích a opravdu pravicových vlád bude mít před sebou mnoho úkolů k řešení.

 

Autor: Petr Dvořák | úterý 8.5.2012 0:13 | karma článku: 29,50 | přečteno: 2104x
  • Další články autora

Petr Dvořák

Pražští řidiči, sledujte, co se na vás chystá! Volby rozhodnou

Většina politických stran chystá nové poplatky a regulace v oblasti individuální automobilové dopravy. Volby za pár dní rozhodnou.

5.10.2014 v 17:45 | Karma: 32,33 | Přečteno: 5342x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Jak je to v Praze s těmi semafory?

Na předvolební debatě jsem dostal otázku od zástupce trojkoalice, jestli myslíme tím zrušením regulací i zrušení semaforů. Paní Kolínská ze Strany zelených se jen snažila být vtipná. I ona totiž ví, že v Praze jsou zaváděny některé nové dopravní regulace, které jsou zbytečné. Tyto zbytečné regulace poté zhoršují dopravní komfort obyvatel Prahy a také výrazně škodí ekologii a životnímu prostředí. Jedno z hesel Svobodných pro nadcházející volby proto logicky je: „zrušení zbytečných dopravních regulací“.

28.9.2014 v 23:52 | Karma: 26,99 | Přečteno: 2997x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Zelení urbanisté v Praze

Se zaujetím jsem si na ihned.cz přečetl blog zastupitele Prahy 7 za Stranu zelených, pana Ondřeje Mirovského, který kritizuje plánovanou výstavbu obchodního centra v ulici Milady Horákové. Nabízí se tady otázka. Do jaké míry mají politici v rámci územně plánovacího procesu omezovat práva soukromých vlastníků pozemků v jejich stavebním záměru?

16.5.2014 v 19:10 | Karma: 21,53 | Přečteno: 1488x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Regulace individuální dopravy jako velké volební téma v Praze

Komunální volby se kvapem blíží a řada komunálních politiků pochopila, že právě regulace dopravy je trnem v oku mnoha Pražanů.

25.4.2014 v 13:23 | Karma: 19,75 | Přečteno: 670x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Dotace jako nový cíl pro začínající podnikatele?

Setkal jsem se dnes se zajímavou věcí. Jeden český podnikatel mi začal vyprávět, jak je EU neefektivní a že trvá na různých podmínkách pro získání dotace a že "vždyť to víte, je to hrozná byrokracie, aby vám tu dotaci vůbec dali!".

16.4.2014 v 1:24 | Karma: 25,30 | Přečteno: 1227x | Diskuse| Ekonomika

Petr Dvořák

Co bych prosazoval, pokud bych se stal pražským zastupitelem (1)

Co bych prosazoval, pokud bych se po komunálních volbách na podzim stal pražským zastupitelem?

28.2.2014 v 5:24 | Karma: 20,85 | Přečteno: 927x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Největší omezení individuální dopravy v Praze za posledních 10 let

Magistrát hl. města Prahy uvažuje, že spolu s otevřením Blanky zavede velké množství nových regulačních opatření v individuální automobilové dopravě v Praze. Řidiči, mějte se na pozoru a pamatujte, že komunální volby na magistrát jsou již na podzim 2014.

18.12.2013 v 8:00 | Karma: 29,75 | Přečteno: 1907x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Přestupková věda v dopravě

Je až k nevíře, co všechno je považováno za dopravní přestupek. Nechali jsme naše nákonodárce, aby si z nás udělali dojné krávy na pokuty za věci, které by nemusely být za přestupek považovány. Proč by nemusely být považovány za přestupek? Protože nikomu neubližují, nikoho neomezují a nikomu vlastně nevadí. Pokud to tak bude půjde dál, začnou po nás úřady vymáhat zálohu na pokutu v okamžiku, kdy si sedneme do auta podobně jako v případě kauce pro distributory pohonných hmot, která platí od 1.10.

15.12.2013 v 19:03 | Karma: 36,12 | Přečteno: 3993x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Uprchlý český podnikatel

„V JAR zadrželi uprchlého českého podnikatele Krejčíře“ a další podobné titulky lze najít českých v novinách. Proč se píše, že je to podnikatel? Slovo podnikatel je mezi mnoha lidmi vnímáno pejorativně. Je snad každý podnikatel gauner, zloděj či vekslák?

30.11.2013 v 0:21 | Karma: 33,35 | Přečteno: 2984x | Diskuse| Ekonomika

Petr Dvořák

Veřejnoprávní média jsou přežitek

Díky desítkám let míru, relativně stabilní politické situaci a především přítomnosti mnoha komerčních médií by měla Česká republika přehodnotit nutnost provozovat veřejnoprávní média. Osobně zastávám názor, že by se veřejnoprávní média měla privatizovat.

28.10.2013 v 19:52 | Karma: 24,63 | Přečteno: 880x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Praha by neměla mít veřejnou půjčovnu kol

Dopravní výbor zastupitelstva hlavního města Prahy včera projednával petici za veřejné půjčovny kol na území hlavního města Prahy. Myšlenka je založena na tom, že město začne dotovat vedle MHD další dopravní prostředek (tedy kolo) a vytvoří síť automatických stojanů na kola, která si mohou obyvatelé půjčovat a v libovolné části města je zase vracet. Autor petice nazývá tuto záležitost „bike sharing“ a prý je to „cool“ záležitost, protože ji provozují v některých městech „západní Evropy“.

17.10.2013 v 1:40 | Karma: 23,07 | Přečteno: 1559x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Prodáváte u metra hrušky? Jednáte v rozporu s tržím řádem Prahy!

Začetl jsem se dnes do novelizovaného pražského tržního řádu, který byl přijat usnesením Rady hl. m. Prahy č. 1187. Jako odůvodnění magistrát uvádí: „Důvodem je zájem hlavního města Prahy umožnit v co nejkratší době rozšířit i formou stánkového prodeje nabídku zboží typického pro letní sezónu.“ Opravdu jsme v Praze tak hloupí, že potřebujeme, aby nám byrokrat z magistrátu řekl, kde si co "chceme" koupit?

24.9.2013 v 3:23 | Karma: 24,71 | Přečteno: 1611x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Jak magistrát v Praze vráží klín mezi cyklisty a motoristy

V minulém článku jsem se zabýval uzavírkou Smetanova nábřeží, o které si myslím, že omezuje část uživatelů veřejných komunikací na úkor jiných. Obdržel jsem řadu reakcí. Většina z nich byla pozitivních, někteří však se mnou nesouhlasili (vč. primátora Tomáše Hudečka, regionálních zástupců Strany zelených apod.). Jak tedy vnimám vztah mezi cyklisty a motoristy? Jsem zaujatý motorista?

21.9.2013 v 0:07 | Karma: 27,99 | Přečteno: 1718x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Uzavřené Smetanovo nábřeží z pohledu chodce

Rada hlavního města Prahy zavřela tuto sobotu Smetanovo nábřeží v Praze pro auta. Omezení se ale reálně týkalo bohužel všech. Média nás informovala, že to byla vydařená akce a všichni z ní byli nadšení. Jak to bylo ve skutečnosti? Na závěr článku přikládám i několik necenzurovaných fotografií.

16.9.2013 v 5:43 | Karma: 43,47 | Přečteno: 15212x | Diskuse| Společnost

Petr Dvořák

Obsazování domů bez souhlasu majitele nelze obhájit ničím

Jednou ze základních úloh státu je beze sporu ochrana majetku jeho obyvatel. Nelze ničím obhájit obsazování nemovitostí cizími lidmi bez souhlasu majitele objektu. Jsem rád, že policie konala a okupanty z domu vyhnala a podle zájmu médií usuzuji, že celkem nekompromisně.

5.9.2013 v 0:56 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1255x | Diskuse| Společnost

Petr Dvořák

Skryté „hrozby“ na silnici

Přečtení článku na autorevue.cz o telefonování v autě mě donutilo k zamyšlení. Proč stát pokutuje řidiče za dopravní přestupky, u kterých se reálně neprokázala nebezpečnost nebo přímá souvislost s dopravními nehodami? Nebo lépe. Proč stát považuje tyto činnosti za dopravní přestupky?

30.8.2013 v 1:23 | Karma: 21,29 | Přečteno: 1127x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Sledování pohybu lidí pod záminkou náhrad dálničních známek

Je to tady. Pod záminkou zrušit dálniční známky se stát chystá sledovat pohyb občanů. Pomoct jim k tomu mají již nainstalované mýtné brány.

19.8.2013 v 2:21 | Karma: 30,77 | Přečteno: 2003x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Více svobody pro řidiče v Praze

Zklidňování dopravy je velké téma. Cyklistickým radikálům v Praze se daří prosazovat neustále nová omezování individuální automobilové dopravy ve snaze „zklidňovat město“. Po omezení rychlosti na 30km/h v Karlíně se chystá podobné a argumenty a fakty nepodložené omezování obyvatel i na Žižkově a cykloaktivista primátor Hudeček chce zúžit jízdní Pruhy na magistrále a vybudovat cyklostezku i zde.

15.8.2013 v 2:40 | Karma: 28,80 | Přečteno: 2883x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Policie v zahraničí v praxi

Je doba dovolených a statistíce obyvatel ČR se stěhuje za mořem do Chorvatska. Je sice prima, že až do Chovatska se jede bez pasu (ostatně i s tím pasem to nebyla zas taková komplikace), nicméně každý stát má na silnici řadu svých nařízení a regulací podobně jako v ČR. Některé z nich (popř. většinu z nich) lze chápat jako nesmyslné, ale tím se v tomto článku zabývat nechci. V rámci časté návštěvy okolních států jsem měl možnost se setkat se silničními kontrolami a mohu tak porovnat přístup českých a zahraničních dopravních policistů.

21.7.2013 v 19:20 | Karma: 35,82 | Přečteno: 4155x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Vítej, Chorvatsko, v EU. Těšíme se na společné vystoupení

Chorvarsko s velkou parádou vstupuje do Evropské unie. Místní lidé se těší na lepší způsob života, na peníze a na větší „svobody“. Jsem rád, že do EU vstoupil stát, kterému není jeho národ lhostejný, je pyšný na svoji zemi a dává to patřičně najevo. Každý svátek se neobejde bez mnoha vlajek, každý dospělý Chorvat je připraven bránit svoji vlast se zbraní v ruce. Aniž bych přál někomu něco špatného, jsem rád, že je v EU konečně stát, jehož hlasitou kritiku evropských regulací asi brzo uslyšíme a věřím, že přispějí k uvědomění občanů ostatních států, že je členství v EU špatné.

30.6.2013 v 18:22 | Karma: 34,14 | Přečteno: 2004x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 65
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2939x
Jsem krajským místopředsedou Strany svobodných občanů v Praze.

Seznam rubrik