Odtahy městskou policií ze dvou pohledů

Byl jsem dnes překvapen, jak aktivně městská policie inovuje své služby, které nepřetržitě poskytuje občanům Prahy. Člověk by skoro řekl, že se chovají podobně jako soukromé firmy, které potřebují sehnat nové zákazníky, a tak se snaží vymýšlet nové způsoby, jak zlepšit služby a být lepší než konkurence. Poptávka po službách městské policie ovšem nevzešla od uživatelů těchto služeb, ale od pražského magistrátu a dalších vyvolených firem, které jsou z pokutového byznysu městské policie živi, a které vědí, že je stále možné zvyšovat příjmy z pokut a okrádat tak čím dál více lidí a čím dál častěji.

Byl jsem dnes svědkem a účastníkem jedné údálosti, u které bleskurychle zasahovala městská policie a měl jsem možnost poměrně dlouze mluvit s jedním strážníkem. Nabídnu tedy dvě verze stejné události.

Událost z pohledu městské policie, resp. jejího strážníka:

Na Václavském náměstí bylo v 18:08 zaznamenáno odstavené auto, které z části stálo v křižovatce a bránilo tak plynulosti silničního provozu. Kolem šel náhodou strážník, jehož náplní je hlídat bezpečnost obyvatel a chránit občany před kapsáři a jinými nekalými živly a náhodou si tohoto auta, které tvořilo překážku na silnici, všiml. Strážník celou situaci vyřešil tak, že zajistil odtah tohoto vozidla.

Řidič si následně při předání auta na odtahovém parkovišti stěžoval, že bylo auto při odtahu poškozeno. Řidiči jsme dali k vyplnění formulář, jelikož se jedná o rutinní záležitost. Městská policie v tomto případě nic nespáchala, protože odtahy zajišťuje soukromá firma, se kterou má Praha smlouvu. Řidič byl drzý a jednal se zástupci městské policie a příspěvkové organizace Správa služeb hlavního města Prahy neuctivě, ač byli tito zástupci podstatně starší než řidič. Na základě toho proto tito zástupci s řidičem také mluvili neuctivě a byli na něj drzí.

Událost z pohledu řidiče:

Na Václavském náměstí jsem zaparkoval automobil v 18:03. Vzhledem k tomu, že město zpoplatnilo parkování na veřejném prostranství a de facto tak znemožnilo lidem, kteří nejsou rezidenti na Praze 1, zaparkovat na Václavském náměstí. Auto jsem proto na krátký čas odstavil u stánku s klobásami asi 15m od křižovatky na „bílé čáry“. Auto nepřekáželo jiným účastníkům silničního provozu ani chodcům (de facto se jednalo o nesmyslně zrušené bývalé parkovací stání). Na náměstí krouží dodávka městské policie, jejíž jediná práce je podle všeho vytipovávat své „klienty“, které je možné odtáhnout (ač netvoří překážku na silnici, takže by je správně odtahovat neměli – jenže z „botičky“ není takový vývar a na papírek za stěračem se půlka lidí vykašle). Jelikož jsem v autě nechal blikat všechny blinkry a za čelní sklo jsem umístil ze zvyku papírek se svým telefonním číslem pro případ, že by přeci jen auto někomu překáželo, městský strážník si uvědomil, že musí jednat rychle, protože hrozí reálné riziko, že se k autu vrátím a odjedu a z poplatku za odtah tak nebude nic. Strážník tak bleskurychle objednal odtah. Odtahovací auto číhalo o pár metrů dále, takže v neuvěřitelných 18:16 (to jsem k autu přišel) bylo už naloženo na odtahovce a odjíždělo. Městský strážník se svojí obří dodávkou popojel o pár metrů dále, kde už hledal další oběť.

Vydal jsem se proto taxíkem na odtahové parkoviště Těšnov, které je vzdálené asi dva kilometry od místa odtahu. Blíkající auto bylo již zaparkováno a odtahovka byla pryč (asi bylo moc zakázek). Na parkovišti byli v cca 18:45 celkem 4 zaměstnanci (3 za správu služeb a 1 městský strážník). Aby se řidič dostal ke svému autu, musí samozřejmě zaplatit standardní poplatek resp. daň 1300 Kč paušálně za odtah (nerozumím moc tomu, proč stojí odtah stejně bez ohledu na vzdálenost – přitom by mělo město přeúčtovávat reálné náklady) a 150 Kč za to asi 30 minutové parkování na odtahovém parkovišti. Novinkou mi ale bylo další okénko, přes které musí řidič projít, než ho pustí k vlastnímu autu. Tam sedí městský strážník, který rovnou inkasuje pokuty. Osobně se nepovažuju za kverulanta, ale nešlo si nepovšimnout, že se každý jednotlivý zaměstnanec správy služeb či městské policie na parkovišti chová jako hlupák a ještě ke všemu jako svině. Proč by se taky měli chovat jinak, když mají zakázky garantované městem a nemají žádnou konkurenci. Pohoršený řidič se tak s nimi může začít pouze hádat a snažit se je přesvědčit, jak zbyteční tito de facto státní zaměstnanci jsou.

U auta jsem zjistil, že mi při odtahu poškrábali levý přední blatník. Zaměstnanec parkoviště ani nemrkl a už mi podával formulář, abych si ho vyplnil. Udělal mi tam ještě pár křížků. Chvíli jsem zkoumal, jestli to náhodou nemám považovat za jeho podpis, pak jsem ale pochopil, že křížkem vyznačená políčka mám vyplnit. Podstatné je, že tyto úředníky evidentně vůbec nevzrušuje, že byl poškozen cizí soukromý majetek.

Myslíte si, že městskou policii, jejíž hlavní náplní se stalo vybírání pokut za porušování pravidel, které si vymýšlí stejná organizace, která zřizuje městskou policii (tedy Magistrát hl. města Prahy), má smysl dále tolerovat? Pomohla Vám někdy v něčem městská policie? Nemělo by smysl městskou policii zrušit? Rád si přečtu vaše názory v diskusi pod článkem.

Autor: Petr Dvořák | čtvrtek 15.3.2012 0:24 | karma článku: 37,95 | přečteno: 6282x
  • Další články autora

Petr Dvořák

Jak je to v Praze s těmi semafory?

28.9.2014 v 23:52 | Karma: 26,99

Petr Dvořák

Zelení urbanisté v Praze

16.5.2014 v 19:10 | Karma: 21,53

Petr Dvořák

Přestupková věda v dopravě

15.12.2013 v 19:03 | Karma: 36,12

Petr Dvořák

Uprchlý český podnikatel

30.11.2013 v 0:21 | Karma: 33,35

Petr Dvořák

Skryté „hrozby“ na silnici

30.8.2013 v 1:23 | Karma: 21,29

Petr Dvořák

Více svobody pro řidiče v Praze

15.8.2013 v 2:40 | Karma: 28,80

Petr Dvořák

Policie v zahraničí v praxi

21.7.2013 v 19:20 | Karma: 35,82
  • Počet článků 65
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2939x
Jsem krajským místopředsedou Strany svobodných občanů v Praze.

Seznam rubrik