Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Odtahy městskou policií ze dvou pohledů

Byl jsem dnes překvapen, jak aktivně městská policie inovuje své služby, které nepřetržitě poskytuje občanům Prahy. Člověk by skoro řekl, že se chovají podobně jako soukromé firmy, které potřebují sehnat nové zákazníky, a tak se snaží vymýšlet nové způsoby, jak zlepšit služby a být lepší než konkurence. Poptávka po službách městské policie ovšem nevzešla od uživatelů těchto služeb, ale od pražského magistrátu a dalších vyvolených firem, které jsou z pokutového byznysu městské policie živi, a které vědí, že je stále možné zvyšovat příjmy z pokut a okrádat tak čím dál více lidí a čím dál častěji.

Byl jsem dnes svědkem a účastníkem jedné údálosti, u které bleskurychle zasahovala městská policie a měl jsem možnost poměrně dlouze mluvit s jedním strážníkem. Nabídnu tedy dvě verze stejné události.

Událost z pohledu městské policie, resp. jejího strážníka:

Na Václavském náměstí bylo v 18:08 zaznamenáno odstavené auto, které z části stálo v křižovatce a bránilo tak plynulosti silničního provozu. Kolem šel náhodou strážník, jehož náplní je hlídat bezpečnost obyvatel a chránit občany před kapsáři a jinými nekalými živly a náhodou si tohoto auta, které tvořilo překážku na silnici, všiml. Strážník celou situaci vyřešil tak, že zajistil odtah tohoto vozidla.

Řidič si následně při předání auta na odtahovém parkovišti stěžoval, že bylo auto při odtahu poškozeno. Řidiči jsme dali k vyplnění formulář, jelikož se jedná o rutinní záležitost. Městská policie v tomto případě nic nespáchala, protože odtahy zajišťuje soukromá firma, se kterou má Praha smlouvu. Řidič byl drzý a jednal se zástupci městské policie a příspěvkové organizace Správa služeb hlavního města Prahy neuctivě, ač byli tito zástupci podstatně starší než řidič. Na základě toho proto tito zástupci s řidičem také mluvili neuctivě a byli na něj drzí.

Událost z pohledu řidiče:

Na Václavském náměstí jsem zaparkoval automobil v 18:03. Vzhledem k tomu, že město zpoplatnilo parkování na veřejném prostranství a de facto tak znemožnilo lidem, kteří nejsou rezidenti na Praze 1, zaparkovat na Václavském náměstí. Auto jsem proto na krátký čas odstavil u stánku s klobásami asi 15m od křižovatky na „bílé čáry“. Auto nepřekáželo jiným účastníkům silničního provozu ani chodcům (de facto se jednalo o nesmyslně zrušené bývalé parkovací stání). Na náměstí krouží dodávka městské policie, jejíž jediná práce je podle všeho vytipovávat své „klienty“, které je možné odtáhnout (ač netvoří překážku na silnici, takže by je správně odtahovat neměli – jenže z „botičky“ není takový vývar a na papírek za stěračem se půlka lidí vykašle). Jelikož jsem v autě nechal blikat všechny blinkry a za čelní sklo jsem umístil ze zvyku papírek se svým telefonním číslem pro případ, že by přeci jen auto někomu překáželo, městský strážník si uvědomil, že musí jednat rychle, protože hrozí reálné riziko, že se k autu vrátím a odjedu a z poplatku za odtah tak nebude nic. Strážník tak bleskurychle objednal odtah. Odtahovací auto číhalo o pár metrů dále, takže v neuvěřitelných 18:16 (to jsem k autu přišel) bylo už naloženo na odtahovce a odjíždělo. Městský strážník se svojí obří dodávkou popojel o pár metrů dále, kde už hledal další oběť.

Vydal jsem se proto taxíkem na odtahové parkoviště Těšnov, které je vzdálené asi dva kilometry od místa odtahu. Blíkající auto bylo již zaparkováno a odtahovka byla pryč (asi bylo moc zakázek). Na parkovišti byli v cca 18:45 celkem 4 zaměstnanci (3 za správu služeb a 1 městský strážník). Aby se řidič dostal ke svému autu, musí samozřejmě zaplatit standardní poplatek resp. daň 1300 Kč paušálně za odtah (nerozumím moc tomu, proč stojí odtah stejně bez ohledu na vzdálenost – přitom by mělo město přeúčtovávat reálné náklady) a 150 Kč za to asi 30 minutové parkování na odtahovém parkovišti. Novinkou mi ale bylo další okénko, přes které musí řidič projít, než ho pustí k vlastnímu autu. Tam sedí městský strážník, který rovnou inkasuje pokuty. Osobně se nepovažuju za kverulanta, ale nešlo si nepovšimnout, že se každý jednotlivý zaměstnanec správy služeb či městské policie na parkovišti chová jako hlupák a ještě ke všemu jako svině. Proč by se taky měli chovat jinak, když mají zakázky garantované městem a nemají žádnou konkurenci. Pohoršený řidič se tak s nimi může začít pouze hádat a snažit se je přesvědčit, jak zbyteční tito de facto státní zaměstnanci jsou.

U auta jsem zjistil, že mi při odtahu poškrábali levý přední blatník. Zaměstnanec parkoviště ani nemrkl a už mi podával formulář, abych si ho vyplnil. Udělal mi tam ještě pár křížků. Chvíli jsem zkoumal, jestli to náhodou nemám považovat za jeho podpis, pak jsem ale pochopil, že křížkem vyznačená políčka mám vyplnit. Podstatné je, že tyto úředníky evidentně vůbec nevzrušuje, že byl poškozen cizí soukromý majetek.

Myslíte si, že městskou policii, jejíž hlavní náplní se stalo vybírání pokut za porušování pravidel, které si vymýšlí stejná organizace, která zřizuje městskou policii (tedy Magistrát hl. města Prahy), má smysl dále tolerovat? Pomohla Vám někdy v něčem městská policie? Nemělo by smysl městskou policii zrušit? Rád si přečtu vaše názory v diskusi pod článkem.

Autor: Petr Dvořák | čtvrtek 15.3.2012 0:24 | karma článku: 37,95 | přečteno: 6282x
  • Další články autora

Petr Dvořák

Pražští řidiči, sledujte, co se na vás chystá! Volby rozhodnou

Většina politických stran chystá nové poplatky a regulace v oblasti individuální automobilové dopravy. Volby za pár dní rozhodnou.

5.10.2014 v 17:45 | Karma: 32,33 | Přečteno: 5342x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Jak je to v Praze s těmi semafory?

Na předvolební debatě jsem dostal otázku od zástupce trojkoalice, jestli myslíme tím zrušením regulací i zrušení semaforů. Paní Kolínská ze Strany zelených se jen snažila být vtipná. I ona totiž ví, že v Praze jsou zaváděny některé nové dopravní regulace, které jsou zbytečné. Tyto zbytečné regulace poté zhoršují dopravní komfort obyvatel Prahy a také výrazně škodí ekologii a životnímu prostředí. Jedno z hesel Svobodných pro nadcházející volby proto logicky je: „zrušení zbytečných dopravních regulací“.

28.9.2014 v 23:52 | Karma: 26,99 | Přečteno: 2997x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Zelení urbanisté v Praze

Se zaujetím jsem si na ihned.cz přečetl blog zastupitele Prahy 7 za Stranu zelených, pana Ondřeje Mirovského, který kritizuje plánovanou výstavbu obchodního centra v ulici Milady Horákové. Nabízí se tady otázka. Do jaké míry mají politici v rámci územně plánovacího procesu omezovat práva soukromých vlastníků pozemků v jejich stavebním záměru?

16.5.2014 v 19:10 | Karma: 21,53 | Přečteno: 1488x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Regulace individuální dopravy jako velké volební téma v Praze

Komunální volby se kvapem blíží a řada komunálních politiků pochopila, že právě regulace dopravy je trnem v oku mnoha Pražanů.

25.4.2014 v 13:23 | Karma: 19,75 | Přečteno: 670x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Dotace jako nový cíl pro začínající podnikatele?

Setkal jsem se dnes se zajímavou věcí. Jeden český podnikatel mi začal vyprávět, jak je EU neefektivní a že trvá na různých podmínkách pro získání dotace a že "vždyť to víte, je to hrozná byrokracie, aby vám tu dotaci vůbec dali!".

16.4.2014 v 1:24 | Karma: 25,30 | Přečteno: 1227x | Diskuse| Ekonomika

Petr Dvořák

Co bych prosazoval, pokud bych se stal pražským zastupitelem (1)

Co bych prosazoval, pokud bych se po komunálních volbách na podzim stal pražským zastupitelem?

28.2.2014 v 5:24 | Karma: 20,85 | Přečteno: 927x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Největší omezení individuální dopravy v Praze za posledních 10 let

Magistrát hl. města Prahy uvažuje, že spolu s otevřením Blanky zavede velké množství nových regulačních opatření v individuální automobilové dopravě v Praze. Řidiči, mějte se na pozoru a pamatujte, že komunální volby na magistrát jsou již na podzim 2014.

18.12.2013 v 8:00 | Karma: 29,75 | Přečteno: 1907x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Přestupková věda v dopravě

Je až k nevíře, co všechno je považováno za dopravní přestupek. Nechali jsme naše nákonodárce, aby si z nás udělali dojné krávy na pokuty za věci, které by nemusely být za přestupek považovány. Proč by nemusely být považovány za přestupek? Protože nikomu neubližují, nikoho neomezují a nikomu vlastně nevadí. Pokud to tak bude půjde dál, začnou po nás úřady vymáhat zálohu na pokutu v okamžiku, kdy si sedneme do auta podobně jako v případě kauce pro distributory pohonných hmot, která platí od 1.10.

15.12.2013 v 19:03 | Karma: 36,12 | Přečteno: 3993x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Uprchlý český podnikatel

„V JAR zadrželi uprchlého českého podnikatele Krejčíře“ a další podobné titulky lze najít českých v novinách. Proč se píše, že je to podnikatel? Slovo podnikatel je mezi mnoha lidmi vnímáno pejorativně. Je snad každý podnikatel gauner, zloděj či vekslák?

30.11.2013 v 0:21 | Karma: 33,35 | Přečteno: 2984x | Diskuse| Ekonomika

Petr Dvořák

Veřejnoprávní média jsou přežitek

Díky desítkám let míru, relativně stabilní politické situaci a především přítomnosti mnoha komerčních médií by měla Česká republika přehodnotit nutnost provozovat veřejnoprávní média. Osobně zastávám názor, že by se veřejnoprávní média měla privatizovat.

28.10.2013 v 19:52 | Karma: 24,63 | Přečteno: 880x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Praha by neměla mít veřejnou půjčovnu kol

Dopravní výbor zastupitelstva hlavního města Prahy včera projednával petici za veřejné půjčovny kol na území hlavního města Prahy. Myšlenka je založena na tom, že město začne dotovat vedle MHD další dopravní prostředek (tedy kolo) a vytvoří síť automatických stojanů na kola, která si mohou obyvatelé půjčovat a v libovolné části města je zase vracet. Autor petice nazývá tuto záležitost „bike sharing“ a prý je to „cool“ záležitost, protože ji provozují v některých městech „západní Evropy“.

17.10.2013 v 1:40 | Karma: 23,07 | Přečteno: 1559x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Prodáváte u metra hrušky? Jednáte v rozporu s tržím řádem Prahy!

Začetl jsem se dnes do novelizovaného pražského tržního řádu, který byl přijat usnesením Rady hl. m. Prahy č. 1187. Jako odůvodnění magistrát uvádí: „Důvodem je zájem hlavního města Prahy umožnit v co nejkratší době rozšířit i formou stánkového prodeje nabídku zboží typického pro letní sezónu.“ Opravdu jsme v Praze tak hloupí, že potřebujeme, aby nám byrokrat z magistrátu řekl, kde si co "chceme" koupit?

24.9.2013 v 3:23 | Karma: 24,71 | Přečteno: 1611x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Jak magistrát v Praze vráží klín mezi cyklisty a motoristy

V minulém článku jsem se zabýval uzavírkou Smetanova nábřeží, o které si myslím, že omezuje část uživatelů veřejných komunikací na úkor jiných. Obdržel jsem řadu reakcí. Většina z nich byla pozitivních, někteří však se mnou nesouhlasili (vč. primátora Tomáše Hudečka, regionálních zástupců Strany zelených apod.). Jak tedy vnimám vztah mezi cyklisty a motoristy? Jsem zaujatý motorista?

21.9.2013 v 0:07 | Karma: 27,99 | Přečteno: 1718x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Uzavřené Smetanovo nábřeží z pohledu chodce

Rada hlavního města Prahy zavřela tuto sobotu Smetanovo nábřeží v Praze pro auta. Omezení se ale reálně týkalo bohužel všech. Média nás informovala, že to byla vydařená akce a všichni z ní byli nadšení. Jak to bylo ve skutečnosti? Na závěr článku přikládám i několik necenzurovaných fotografií.

16.9.2013 v 5:43 | Karma: 43,47 | Přečteno: 15212x | Diskuse| Společnost

Petr Dvořák

Obsazování domů bez souhlasu majitele nelze obhájit ničím

Jednou ze základních úloh státu je beze sporu ochrana majetku jeho obyvatel. Nelze ničím obhájit obsazování nemovitostí cizími lidmi bez souhlasu majitele objektu. Jsem rád, že policie konala a okupanty z domu vyhnala a podle zájmu médií usuzuji, že celkem nekompromisně.

5.9.2013 v 0:56 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1255x | Diskuse| Společnost

Petr Dvořák

Skryté „hrozby“ na silnici

Přečtení článku na autorevue.cz o telefonování v autě mě donutilo k zamyšlení. Proč stát pokutuje řidiče za dopravní přestupky, u kterých se reálně neprokázala nebezpečnost nebo přímá souvislost s dopravními nehodami? Nebo lépe. Proč stát považuje tyto činnosti za dopravní přestupky?

30.8.2013 v 1:23 | Karma: 21,29 | Přečteno: 1127x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Sledování pohybu lidí pod záminkou náhrad dálničních známek

Je to tady. Pod záminkou zrušit dálniční známky se stát chystá sledovat pohyb občanů. Pomoct jim k tomu mají již nainstalované mýtné brány.

19.8.2013 v 2:21 | Karma: 30,77 | Přečteno: 2003x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Více svobody pro řidiče v Praze

Zklidňování dopravy je velké téma. Cyklistickým radikálům v Praze se daří prosazovat neustále nová omezování individuální automobilové dopravy ve snaze „zklidňovat město“. Po omezení rychlosti na 30km/h v Karlíně se chystá podobné a argumenty a fakty nepodložené omezování obyvatel i na Žižkově a cykloaktivista primátor Hudeček chce zúžit jízdní Pruhy na magistrále a vybudovat cyklostezku i zde.

15.8.2013 v 2:40 | Karma: 28,80 | Přečteno: 2883x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Policie v zahraničí v praxi

Je doba dovolených a statistíce obyvatel ČR se stěhuje za mořem do Chorvatska. Je sice prima, že až do Chovatska se jede bez pasu (ostatně i s tím pasem to nebyla zas taková komplikace), nicméně každý stát má na silnici řadu svých nařízení a regulací podobně jako v ČR. Některé z nich (popř. většinu z nich) lze chápat jako nesmyslné, ale tím se v tomto článku zabývat nechci. V rámci časté návštěvy okolních států jsem měl možnost se setkat se silničními kontrolami a mohu tak porovnat přístup českých a zahraničních dopravních policistů.

21.7.2013 v 19:20 | Karma: 35,82 | Přečteno: 4155x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Vítej, Chorvatsko, v EU. Těšíme se na společné vystoupení

Chorvarsko s velkou parádou vstupuje do Evropské unie. Místní lidé se těší na lepší způsob života, na peníze a na větší „svobody“. Jsem rád, že do EU vstoupil stát, kterému není jeho národ lhostejný, je pyšný na svoji zemi a dává to patřičně najevo. Každý svátek se neobejde bez mnoha vlajek, každý dospělý Chorvat je připraven bránit svoji vlast se zbraní v ruce. Aniž bych přál někomu něco špatného, jsem rád, že je v EU konečně stát, jehož hlasitou kritiku evropských regulací asi brzo uslyšíme a věřím, že přispějí k uvědomění občanů ostatních států, že je členství v EU špatné.

30.6.2013 v 18:22 | Karma: 34,14 | Přečteno: 2004x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 65
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2939x
Jsem krajským místopředsedou Strany svobodných občanů v Praze.

Seznam rubrik