Zrušme přednost chodců na přechodu, zachráníme životy

19. 11. 2011 0:17:00
Pravidlo přednosti chodce na přechodu je proti lidské přirozenosti a otupuje lidskou odstražitost. Chodci žijí v roli upřednostněného a dost často vbíhají na přechod bez rozhlédnutí a někdy i pod kola auta. Domnívají se, že je-li něco napsáno v zákoně, fyzika se tomu podřídí. Tímto přeludem trpí především chodci, kteří nejsou zároveň řidiči a nikdy nebyli sraženi autem.

Je-li pro řidiče stanovena zákonem nějaká povinnost, není to pro chodce záruka, že se tím bude řidič řídit. V případě, že řidič srazí chodce na přechodu, je ve většině případů trestně odpovědný právě řidič. Co je to ale platné, když chodec zemře nebo bude mít fyzické i psychické následky do konce života? Výtisk zákona si potom může nalepit na kolečkové křeslo nebo na náhrobní kámen. Uvědomělý chodec, který se primárně řídí svým pudem sebezáchovy a až potom přemýšlí jaké výhody mu zákon přináší, tzn. vždy počká až řidič zastaví nebo zpomalí a dá znamení, že je možno bezpečně přejít.

Přednost chodců je nepřirozená rovněž z důvodu, že auto je těžké, jede rychle a má velkou kinetickou energii. Jeho zastavení tak není možné okamžitě, jak se stále někteří chodci chybně domnívají. Auto má vždy delší brzdnou dráhu než chodec. Z principu se auto nijak neliší od tramvaje, před kterou chodci přednost nemají.

Přednost chodců by se proto měla ze zákona o silničním provozu vypustit. Pro zodpovědné chodce se nic nemění (ti se rozhlíží stále a přechází až ve chvíli, kdy je to bezpečené). Pro ty nezodpovědné se změní to, že se naučí používat svůj přirozený pud sebezáchovy a nebudou se spoléhat na nějaké ustanovení v zákoně, které jim v případě sražení autem nijak nepomůže.

Dalším důvodem pro zrušení ustanovení o přednosti chodců je fakt, že mnoho přechodů pro chodce je v žalostném stavu - jsou špatně označené a na nepřehledné nebo frekventované silnice. Na takovéto přechody patří semafor. Zákon v těchto případech nepomůže.

Ustanovení by se ze zákona mělo vyjmout i z důvodu, že je napsáno velice obecně a nelze si pod ním představit nic konkrétního a jeho vymahatelnost je tedy spíše diskutabilní. Osobně neznám nikoho, kdo by dostal pokutu, že neumožnil chodci přejít vozovku.

Výtah ze zákona:

S výjimkou řidiče tramvaje umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky; proto se musí řidič takového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo.

Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem. Chodec musí dát přednost tramvaji.

Jak poznám, že chodec přechod zřejmě hodlá použít?

Přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí.. Jakou? Podle čeho to má řidič spočítat?

Co znamená bezprostředně? Brali zákonodárci v potaz rozdílnost reakcí řidičů a brzdných drah různých aut, které chodec nemůže znát?

Z důvodu, že ustanovení o přednosti chodce v zákoně o silničním provozu jsou nepřesná, zavádějící a dávají chodcům falešný pocit, že se jim nemůže nic stát, navrhuji ustanovení ze zákona vypustit a vrátit se ke stavu před 1.1.2001.

Autor: Damir Špoljarič | sobota 19.11.2011 0:17 | karma článku: 44.61 | přečteno: 9073x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Politika

Beata Krusic

Zůstáváš tu s námi

V den svých pětačtyřicátých narozenin jsem zatoužila posedět si po delší době s mým milovaným světovým barytonistou Dmitrijem Hvorostovským. Znova se zaposlouchat do obrovského a nádherně zabarveného hlasu tohoto ruského pěvce.

19.2.2019 v 21:17 | Karma článku: 8.49 | Přečteno: 155 | Diskuse

Petr Burian

Napráskej si svého chlebodárce

Nadační fond proti korupci Karla Janečka přišel se staronovým nápadem, kterak ochránit oznamovatele trestných hospodářských činů na svém pracovišti. Nic proti páchání dobra, to je dnes v módě. Ale každá hůl má dva konce.

19.2.2019 v 18:00 | Karma článku: 21.67 | Přečteno: 816 | Diskuse

Pavel P. Kopecký

Bandera, jaký je to vzor?

Současná Ukrajina je naneštěstí nárazníkovým pásmem. Neradostným „územím nikoho“ mezi velmocenskými sférami Ruské federace a Západu. Dvou soupeřících okruhů, které se potácejí v nemalých vnitřních problémech.

19.2.2019 v 17:09 | Karma článku: 24.61 | Přečteno: 527 | Diskuse

Petr Štrompf

Komunismus v české společnosti je jako žlutofialová modřina

Věčná otázka i odpověď na ni – měla se komunistická strana po listopadovém sametu zakázat? Měla i neměla. Odpověď dvou táborů, v nichž jsou expolitici i ti současní.

19.2.2019 v 16:21 | Karma článku: 9.55 | Přečteno: 279 | Diskuse

Jan Dvořák

Výběr „ošlapného“ až na drobnosti funguje

Správa kolejnic a nádraží zavedla tak zvané „ošlapné“, což je speciální poplatek za opotřebování nástupních ploch a podlah vnitřků nádražních budov.

19.2.2019 v 15:39 | Karma článku: 18.22 | Přečteno: 424 | Diskuse
Počet článků 65 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2915
Jsem krajským místopředsedou Strany svobodných občanů v Praze.

Najdete na iDNES.cz