10 tipů jak udělat invidiuální dopravu svobodnější

Několik tipů pro zákonodárce a zastupitele v Praze, jak udělat individuální dopravu svobodnější.

zrušení silniční daně nebo dálniční známky

Celková daňová zátěž pro řidiče a podnikatele v oblasti individuální dopravy se stává neúnosnou. Nevidím důvod, aby podnikatelé platili současně dálniční známky i silniční daň. Silniční daň navíc trpí socialistickým přežitkem, kdy se daň odvíjí od objemu motoru, přičemž je použit vzorec objem motoru = drahé auto = bohatý podnikatel = má platit víc. Nevidím souvislost mezi objemem motoru a bohatstvím plátce a i kdyby byl bohatý, tak nevidím důvod, proč by za to měl být podnikatel trestán v tomto progresivním daňovém nesmyslu. Vysoká daňová zátěž v oblasti individuální dopravy se navíc nijak kladně nepromítá ve výstavbě silnic ani její údržbě.

zrušení povinného přimíchávání biosložek do paliva a snížení spotřební daně

Povinné přímíchávání biosložek do paliva způsobuje vyšší cenu paliva pro koncové spotřebitele. Biosložky také způsobují vyšší opotřebení motoru a pokud by si chtěl řidič koupit pohonné hmoty bez biosložky, má smůlu. Biosložky nezpůsobí ani lepší životní prostředí. Z povinného přímíchávání biosložek profituje pouze několik málo vybraných jedinců, kteří mají své příjmy zajištěné zákonem. Spolu s vysokou spotřební daní (cca 13 Kč na litr) a DPH dostane stát z každého litru paliva více než polovinu z částky, kterou řidič u pumpy zaplatí. Až budete tankovat palivo například za 1600Kč, uvědomte si, že v okamžiku placení jde více než 800Kč státu a lidem typu pan Babiš apod. Uměli byste svých 800Kč využít lépe? Pomohl Vám stát při tankování či při řízení auta? Pomohl Vám stát s pořízením auta (ne, tam z Vás vytáhl další daně) ? Je nutné si uvědomit, že vysoká daňová zátěž (a to vč. silničních daní a dalších poplatků) nevedou pouze k prodražení individuální dopravy, ale i té hromadné a přepravy zboží. Vysoké náklady na dopravu se tak odráží ve všem - i v ceně potravin a jakéhokoliv dalšího zboží. Navrhuji tedy povinné přímíchávání biosložek zrušit a spotřební daň z pohonných hmot výrazně snížit.

zvýšení maximální povolené rychlosti na vybraných úsecích dálnic a silnic

Maximální povinná rychlost 130km/hod na dálnici a silnici pro motorová vozidla a 90km/hod na některých silnicích je přežitek. Od dob, kdy byla tato rychlost stanovena mají lidé podstatně bezpečnější, výkonnější a chytřejší auta. Nemusíme se přeci stále inspirovat vším, co mají v Evropě (jako například v Holandsku či Belgii omezení na dálnici na 120km/hod). V ČR je mnoho useků dálnic, kde lze povolit např. 160km/hod. Jmenovat mohu například některé úseky na plzeňské dálnici D5, „nový“ úsek dálnice D11 mezi sjezdem na Sadskou a koncem dálnice a ten kousek dálnice D3 u Tábora. Dále silnice E55 od sjezdu z D1 směrem na Benešov by si zasloužila povolenou maximální rychlost alespoň 110km/hod. Úseků je tu celá řada, kde by se dala povolit vyšší rychlost. Povolení vyšší rychlosti, které jsem psal v tomto odstavci považuju za stejně bezpečené jako je současná povolená rychlost. Cílem silničních předpisů přeci nemá být omezení řidičů a jejich následné pokutování za nedodržování.

celkové snížení omezujících, přikazujících a zakazujících značek

Česká republika je plná mnoha značek na silnicích, které něco přikazují, zakazují nebo omezují. Tyto značky potom dělají dopravu méně bezpečnou (řidiči koukají na značky místo na silnici) a troufám si říct, že ve většině případů jsou značky na silnici naprosto zbytečně. Hlavně, že máme přednosti zprava a to asi jenom proto, aby na křižovatce nemusela být značka dej přednost v jízdě nebo stopka, ale za to máme na té křižovatce značku pozor chodci, cyklisti, omezení rychlosti atd atd. Minimálně polovina značek by se mohla zrušit. Inspirovat by se mohli zákonodárci pro změnu například v USA, kde je značek několikanásobně méně než tady a všechny mají své opodstatnění. Jízda je tam tak plynulejší a lze se na ni více soustředit.

Praha: zrušení parkovacích zón a vypínání semaforů v nočních hodinách

Parkovací zóny v Praze jsou jeden velký podvod. Praha si prodejem parkovacích karet zajistila další přijem a vytvořila vlastně další regionální daň. Podvod je to především proto, že Praha prodává více parkovacích karet do tzn. „modrých“ zón, než je reálný počet parkovacích míst. Výsledek je ten, že rezident či podnikatel stále nemá kde zaparkovat, ale musí nově za parkování platit poplatek(daň). Potřebuje-li někdo zaparkovat např. na Praze 1 a je z jiné městské části, má smůlu. Zaparkovat může na zelených a oranžových zónách, které jsou také plné, jelikož je těchto zón velice málo. Další negativní důsledek parkovacích zón je ten, že mnoho řidičů parkuje své auto v jiné městské části, kde parkovací zóny nejsou a problém s parkováním se tak rozšiřuje do dalších městských částí, které debatují nad tím, že zóny zavedou také, aby problém vyřešily. Všechny městské části v Praze by měly parkovací zóny zrušit.

Praha: zrušení vyhrazených pruhů pro autobusy MHD a vozidla TAXI služeb

Jakým právem Praha zavádí vyhrazené pruhy pro autobusy a TAXI? Proč má jeden důchodce ve smradlavé karose právo přednosti před desítkami řidičů v koloně, které se mnohy tvoří právě z důvodu vzniku vyhrazených pruhů pro MHD a TAXI? Jakým právem jezdí v těchto pruzích taxikáři a jiný podnikatel, který je také závislý na dopravě, má smůlu? Vyhrazené pruhy pro autobusy považuji za diskriminaci ostatních řidičů v autech, kteří kvůli lidem v MHD cestují déle. Když může čekat řidič v autě v koloně, může čekat i cestující v autobuse. Vyhrazené pruhy by se tedy měly bez vyjímky zrušit. Jako kopromis by se mohly vytvořit pruhy, které mají například v Kalifornii, ve kterých může jezdit auto s více než jedním (dvěma) cestujícími místo pruhů pro MHD a TAXI.

povolení odbočování vpravo na křizovatce na červenou na vybraných místech

Nejen v Praze lze na mnoha přehledných a méně frekventovaných křizovatkách povolit odbočování vpravo na červenou a ani k tomu není nutná změna legislativy. Smyslem je nahradit na těchto křižovatkách světelné zelené šipky zelenými šipkami na cedulkách jako je to tuším např. v Něměcku ve Frankfurtu nad Odrou. Současná legislativa i v ČR praví, že při odbočování na této zelené šipce mají stále přednost auta, která jedou v jiném směru či chodci. Na určitých místech by se docílilo plynulosti, kterou mají téměř všude v USA – auta tam mohou na červenou odbočovat vpravo, jen dávají přednost chodcům a autům, které přijíždějí zleva.

zrušení povinné technické kontroly a měření emisí

Nevidím důvod, proč má existovat technická kontrola a povinné měření emisí. Díky těmto kontrolám nejsou auta v lepším technickém stavu a ani více ekologické. Lidé snad poznají, že jim auto nesvítí nebo nebrzdí a pokud by auto v tomto stavu nechali a způsobili by například nehodu, byli by za to odpovědní. Stát technickými kontrolami a měřením emisí opět nesmyslně tahá lidem peníze z peněženek a dává je některým podnikatelům, kteří z tohoto zákona profitují.

zrušení „ekologické“ daně za převod automobilu

Ekologickou daň považuji za totální nesmysl, který stejně jako v předchozím bodě nezajistí, že jsou auta ekologičtější. Pouze tímto způsobem tahá stát z lidí další peníze.

zrušení namátkových bezdůvodných kontrol policií na silnicích

Bezdůvodné zastavování aut policií na silnicích považuji za zbytečné plýtvání finančními prostředky policie. Policie by měla kontrolovat a zastavovat řidiče aut, kteří jedou podezřele, spáchali přestupek nebo bylo v okolí hlášeno odcizení podobného auta apod. Běžné zastavování jenom kvůli kontrole dokladů nezvyšuje bezpečnost a policie by toto provádět neměla a měla by čas věnovat chytáním zločinců.

Autor: Petr Dvořák | neděle 6.11.2011 20:19 | karma článku: 34,43 | přečteno: 2990x