Hrdinové z pořadu 112 v praxi

Běžný člověk od policisty očekává, že ho ochrání a pomůže mu, pokud se tento člověk stane obětí trestného činu. Policie si to také formou sloganu po vzoru svých amerických kolegů vylepila na auta („pomáhat a chránit“). Jsem velký zastánce tohoto sloganu, který se stal v minulosti terčem posměchu. Slogan mi často připomíná, k čemu policii máme (mohlo by se stát, že bych si na to totiž občas nevzpomněl) Stává se mi, že mívám pocit, že činnost policie je v mnoha oborech kontraproduktivní, neprofesionální, zbytečná a především nedostatečná.

Proč si to myslím?

Například před několika hodinami jsem jel do práce. Při výjezdu z garáže jsem si všiml blikajícího policejního auta na autobusové zastávce, které zrovna „lustrovalo“ nějakého řidiče. Neuběhla ani minuta a to samé policejní auto zastavilo mě, uprostřed silnice, po dobu více než 20 minut. Nespáchal jsem žádný přestupek, neukazoval jsem žádná vulgární gesta na pány policisty, něudělal jsem nic špatně. Pouze jsem jel do kanceláře, abych stihl dodělat rozdělanou práci.

Na můj dotaz mi policista, který je členem pohotovostní motorizované jednotky, odpověděl, že se jedná o namátkovou kontrolu. V okolí neprobíhala žádná „dopravně-bezpečnostní“ akce, neprobíhal žádný hon na zločince ani nic podobného. Mé auto nemohlo budit vnějším vzhledem ani zvukem podezření, že by bylo vozidlo ve špatném technickém stavu a styl jízdy byl naprosto normální. Policista tedy chtěl pouze buzerovat, ale budiž, je to asi jeho práce. Při jednání s policistou jsem si opět všiml jedné zásadní skutečnosti, která není u českých policistů žádnou vyjímkou.

Neprofesionalita

Mám pochopení proto, že policista neumí ani pozdravit. Byla pozdní noční hodina, není nutné si hrát na detaily. Policista se ale zřejmě domníval, že vesta se spoustou různých security fičurek mu přidává na důstojnosti a tak z něj vypadlo pouze „připravte si papíry“. Bez řečí jsem všechny doklady předložil. Po 5 minutovém čekání, když se policista vracel a opět zkoumal moji kameru na čelním skle, jsem prohodil něco na způsob, že jsou podle mě oba (on i s kolegou policistou) zbyteční a policejní sbor by se bez nich obešel, neboť prováděli dvě zbytečné prohlídky aut hned po sobě, aniž by někoho hledali a ztratili tak minimálně jednu člověkohodinu času.

Následovala přednáška, ve které jsem se dozvěděl:

  • kolik lidí policista zachránil a oživil
  • že si stát jeho práce neváží a projevuje se to tím, že bere něco málo přes 20 tisíc Kč „čistýho“
  • že si jeho práce nevážím ani já
  • že o nich dělají reportáže v pořadu 112 na Nově a to už přece něco znamená!
  • že musí ráno s manželkou do nemocnice a že po noční šichtě bude „velice“ svěží
  • že na rozdíl od kolegů na služebnách v noci nechrápou
  • že se stará o nějaké webové stránky policie a že si to mám jako všechno přečíst, co všecho udělali
  • PMJ je nejdůležitější oddíl u policie

Potřeboval jsem všechno toto vědět? Nepotřeboval. Po celou dobu zbytečné kontroly držel v ruce mé doklady a nedal se ve svém výkladu zarazit. Za dobu zbytečné kontroly (téměř půl hodina) mohl policista řešit něco mnohem přínosnějšího. Po několika minutách měl zjištěno, že nejsem hledaná osoba, auto měl prý prolustrované ještě než vystoupili z auta a celé následné představení bylo zbytečné.

Pokud se podíváme například na videa ze zásahů policistů v USA, jejich práce je mnohem profesionálnější a efektivnější a tím budí respekt. Mimo jiné se v USA takto náhodně nezastavuje, jelikož by to občané spojených států chápali jako zásah do jejich soukromí. Kontroly probíhají pouze po spáchání přestupku nebo pokud v daném místě probíhá nějaká policejní akce (hledání pachatele, který vyloupil banku apod.).

Policie by potřebovala opravdovou reformu, jejíž cílem by bylo zefektivnění činnosti (měřeno dle objasněnosti trestných činů na počet policistů), snížení počtu policistů a vytvoření profesionálního a efektivního sboru o menším rozsahu než nyní.

 

Autor: Petr Dvořák | pondělí 31.10.2011 4:36 | karma článku: 26,59 | přečteno: 2188x
  • Další články autora

Petr Dvořák

Jak je to v Praze s těmi semafory?

28.9.2014 v 23:52 | Karma: 26,99

Petr Dvořák

Zelení urbanisté v Praze

16.5.2014 v 19:10 | Karma: 21,53

Petr Dvořák

Přestupková věda v dopravě

15.12.2013 v 19:03 | Karma: 36,12

Petr Dvořák

Uprchlý český podnikatel

30.11.2013 v 0:21 | Karma: 33,35

Petr Dvořák

Skryté „hrozby“ na silnici

30.8.2013 v 1:23 | Karma: 21,29

Petr Dvořák

Více svobody pro řidiče v Praze

15.8.2013 v 2:40 | Karma: 28,80

Petr Dvořák

Policie v zahraničí v praxi

21.7.2013 v 19:20 | Karma: 35,82
  • Počet článků 65
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2939x
Jsem krajským místopředsedou Strany svobodných občanů v Praze.

Seznam rubrik