Zbavme se zbytečných úředníků na městských úřadech
Z novely je tak jasně patrné, že státu v žádném případě nejde o zvýšení bezpečnosti na silnicích, ale o vybrání co největšího objemu peněz (dodatečné silniční daně) a vzhledem k tomu, že úředníci v tomto příliš nevynikli a drtivou většinu přestupků ve správním řízení neprokázali, vymyslel stát patch, jak zajistit výběr peněz i bez větší snahy úředníků. V kombinaci s opětovným předáním zvýšených pravomocí měření rychlosti do rukou městských strážníků se tak provozovatel vozidla dostává do pasti státu. I když provozovatel auto neřídil, je za chování třetí osoby automaticky odpovědný (finančně z hlediska pokuty) a pokud nechce platit pokutu ze svého, musí udat úředníkům například svoji ženu, která jela na nákup a nevšimla si strážníka v křoví s radarem, který měřil rychlost v místě, kde nemohla o trochu vyšší rychlost nikoho ohrozit. Provozovatel vozidla tak chudák za využití svého ústavního práva musí zaplatit pokutu/daň či jak tomu budeme říkat. Pokud chce být zproštěn od této platby, musí jít udávat a úředníkovi tak ušetřit práci.
Je důležité si uvědomit, že využití ústavního práva nevypovídat proti osobě blízké zde není proto, abychom úředníkům hatili jejich práci. Toto právo není navíc nijak v rozporu s pracovní náplní příslušných obecních úředníků, kteří mají najít pachatele a přestupek mu dokázat.
Největším problémem ve správních řízeních přitom nebyla ona „osoba blízká“, ale především neschopnost úředníků, kteří většinu přestupků ignorují nebo se neobtěžují jakékoliv dokazování a hledání viníka provádět. Např. Hlavní město Praha neřeší většinu spáchaných přestupků. Přestupek se ani nedostane do správního řízení a nastane u něj za rok prokluze.
Pokud politici považují „osobu blízkou“ za největší problém, který museli vyřešit protiústavní novelou, domnívám se, že nyní mohou města bez výčitek propustit většinu úředníků, kteří se dopravními přestupky zabývali a tak usilovně se je snažili vždy a bez vyjímek vyřešit.
Na závěr dva náměty k zamyšlení:
1, V novele silničního zákona se uvádí, že provozovatel vozidla je zproštěn odpovědnosti, pokud do 15 dnů prokáže, že „vozidlo bylo použito proti jeho vůli jinou osobou a použití vozidla nemohl zabránit“. Jak se prokazuje, že vozidlo bylo využíváno proti mé vůli jinou osobu? Možná to neví ani expert Huml. Předpokládejme tedy, že je tím myšleno například odcizení vozidla. Jak prokážu, že jsem nemohl odcizení zabránit? Fotku, jak auto bráním vlastním tělem před zlodějem při kráděži? Jak prokážu, že bylo auto uzamčeno? V dobách, kdy ještě platila presumpce neviny, měl stát mnohanásobně delší dobu na prokazování ve věci přestupku (1 rok). Kdy je považováno za prokázané, že bylo vozidlo odcizeno? Stačí protokol od Policie, který dostanu při nahlášení a podání vysvětlení?
2, v novele je zároveň uvedeno, že provozovatel vozidla není odpovědný za spáchané přestupky, pokud „vozidlo pronajal jiné osobě nejméně na tři měsíce“. Představme si naprosto běžnou situaci. Občan jde do autopůjčovny a půjčí si automobil. Není tedy provozovatelem vozidla. Vozidlo si půjčí na týden. Při spáchání přestupku a nezjištění pachatele je autopůjčovna povinna buď sdělit jméno pachatele nebo se vystavuje riziku, že zaplatí sama pokutu. Autopůjčovna tedy nahlásí svého klienta, který i do smlouvy uvedl, že je řidičem. Klient však odmítne vypovídat proti osobě blízké, protože jemu zákonný postih z „obecné odpovědnosti“ nehrozí. Pokutu tedy uhradí autopůjčovna? I například přes smluvní ošetření, že nájemce vozidla na sebe tuto odpovědnost finančně přenáší z toho všeho stát opět vyjde jako vítěž – peníze dostane bez řečí a dva subjekty (autopůjčovna a klient) se kvůli tomu budou dohadovat.
Petr Dvořák
Pražští řidiči, sledujte, co se na vás chystá! Volby rozhodnou
Většina politických stran chystá nové poplatky a regulace v oblasti individuální automobilové dopravy. Volby za pár dní rozhodnou.
Petr Dvořák
Jak je to v Praze s těmi semafory?
Na předvolební debatě jsem dostal otázku od zástupce trojkoalice, jestli myslíme tím zrušením regulací i zrušení semaforů. Paní Kolínská ze Strany zelených se jen snažila být vtipná. I ona totiž ví, že v Praze jsou zaváděny některé nové dopravní regulace, které jsou zbytečné. Tyto zbytečné regulace poté zhoršují dopravní komfort obyvatel Prahy a také výrazně škodí ekologii a životnímu prostředí. Jedno z hesel Svobodných pro nadcházející volby proto logicky je: „zrušení zbytečných dopravních regulací“.
Petr Dvořák
Zelení urbanisté v Praze
Se zaujetím jsem si na ihned.cz přečetl blog zastupitele Prahy 7 za Stranu zelených, pana Ondřeje Mirovského, který kritizuje plánovanou výstavbu obchodního centra v ulici Milady Horákové. Nabízí se tady otázka. Do jaké míry mají politici v rámci územně plánovacího procesu omezovat práva soukromých vlastníků pozemků v jejich stavebním záměru?
Petr Dvořák
Regulace individuální dopravy jako velké volební téma v Praze
Komunální volby se kvapem blíží a řada komunálních politiků pochopila, že právě regulace dopravy je trnem v oku mnoha Pražanů.
Petr Dvořák
Dotace jako nový cíl pro začínající podnikatele?
Setkal jsem se dnes se zajímavou věcí. Jeden český podnikatel mi začal vyprávět, jak je EU neefektivní a že trvá na různých podmínkách pro získání dotace a že "vždyť to víte, je to hrozná byrokracie, aby vám tu dotaci vůbec dali!".
Petr Dvořák
Co bych prosazoval, pokud bych se stal pražským zastupitelem (1)
Co bych prosazoval, pokud bych se po komunálních volbách na podzim stal pražským zastupitelem?
Petr Dvořák
Největší omezení individuální dopravy v Praze za posledních 10 let
Magistrát hl. města Prahy uvažuje, že spolu s otevřením Blanky zavede velké množství nových regulačních opatření v individuální automobilové dopravě v Praze. Řidiči, mějte se na pozoru a pamatujte, že komunální volby na magistrát jsou již na podzim 2014.
Petr Dvořák
Přestupková věda v dopravě
Je až k nevíře, co všechno je považováno za dopravní přestupek. Nechali jsme naše nákonodárce, aby si z nás udělali dojné krávy na pokuty za věci, které by nemusely být za přestupek považovány. Proč by nemusely být považovány za přestupek? Protože nikomu neubližují, nikoho neomezují a nikomu vlastně nevadí. Pokud to tak bude půjde dál, začnou po nás úřady vymáhat zálohu na pokutu v okamžiku, kdy si sedneme do auta podobně jako v případě kauce pro distributory pohonných hmot, která platí od 1.10.
Petr Dvořák
Uprchlý český podnikatel
„V JAR zadrželi uprchlého českého podnikatele Krejčíře“ a další podobné titulky lze najít českých v novinách. Proč se píše, že je to podnikatel? Slovo podnikatel je mezi mnoha lidmi vnímáno pejorativně. Je snad každý podnikatel gauner, zloděj či vekslák?
Petr Dvořák
Veřejnoprávní média jsou přežitek
Díky desítkám let míru, relativně stabilní politické situaci a především přítomnosti mnoha komerčních médií by měla Česká republika přehodnotit nutnost provozovat veřejnoprávní média. Osobně zastávám názor, že by se veřejnoprávní média měla privatizovat.
Petr Dvořák
Praha by neměla mít veřejnou půjčovnu kol
Dopravní výbor zastupitelstva hlavního města Prahy včera projednával petici za veřejné půjčovny kol na území hlavního města Prahy. Myšlenka je založena na tom, že město začne dotovat vedle MHD další dopravní prostředek (tedy kolo) a vytvoří síť automatických stojanů na kola, která si mohou obyvatelé půjčovat a v libovolné části města je zase vracet. Autor petice nazývá tuto záležitost „bike sharing“ a prý je to „cool“ záležitost, protože ji provozují v některých městech „západní Evropy“.
Petr Dvořák
Prodáváte u metra hrušky? Jednáte v rozporu s tržím řádem Prahy!
Začetl jsem se dnes do novelizovaného pražského tržního řádu, který byl přijat usnesením Rady hl. m. Prahy č. 1187. Jako odůvodnění magistrát uvádí: „Důvodem je zájem hlavního města Prahy umožnit v co nejkratší době rozšířit i formou stánkového prodeje nabídku zboží typického pro letní sezónu.“ Opravdu jsme v Praze tak hloupí, že potřebujeme, aby nám byrokrat z magistrátu řekl, kde si co "chceme" koupit?
Petr Dvořák
Jak magistrát v Praze vráží klín mezi cyklisty a motoristy
V minulém článku jsem se zabýval uzavírkou Smetanova nábřeží, o které si myslím, že omezuje část uživatelů veřejných komunikací na úkor jiných. Obdržel jsem řadu reakcí. Většina z nich byla pozitivních, někteří však se mnou nesouhlasili (vč. primátora Tomáše Hudečka, regionálních zástupců Strany zelených apod.). Jak tedy vnimám vztah mezi cyklisty a motoristy? Jsem zaujatý motorista?
Petr Dvořák
Uzavřené Smetanovo nábřeží z pohledu chodce
Rada hlavního města Prahy zavřela tuto sobotu Smetanovo nábřeží v Praze pro auta. Omezení se ale reálně týkalo bohužel všech. Média nás informovala, že to byla vydařená akce a všichni z ní byli nadšení. Jak to bylo ve skutečnosti? Na závěr článku přikládám i několik necenzurovaných fotografií.
Petr Dvořák
Obsazování domů bez souhlasu majitele nelze obhájit ničím
Jednou ze základních úloh státu je beze sporu ochrana majetku jeho obyvatel. Nelze ničím obhájit obsazování nemovitostí cizími lidmi bez souhlasu majitele objektu. Jsem rád, že policie konala a okupanty z domu vyhnala a podle zájmu médií usuzuji, že celkem nekompromisně.
Petr Dvořák
Skryté „hrozby“ na silnici
Přečtení článku na autorevue.cz o telefonování v autě mě donutilo k zamyšlení. Proč stát pokutuje řidiče za dopravní přestupky, u kterých se reálně neprokázala nebezpečnost nebo přímá souvislost s dopravními nehodami? Nebo lépe. Proč stát považuje tyto činnosti za dopravní přestupky?
Petr Dvořák
Sledování pohybu lidí pod záminkou náhrad dálničních známek
Je to tady. Pod záminkou zrušit dálniční známky se stát chystá sledovat pohyb občanů. Pomoct jim k tomu mají již nainstalované mýtné brány.
Petr Dvořák
Více svobody pro řidiče v Praze
Zklidňování dopravy je velké téma. Cyklistickým radikálům v Praze se daří prosazovat neustále nová omezování individuální automobilové dopravy ve snaze „zklidňovat město“. Po omezení rychlosti na 30km/h v Karlíně se chystá podobné a argumenty a fakty nepodložené omezování obyvatel i na Žižkově a cykloaktivista primátor Hudeček chce zúžit jízdní Pruhy na magistrále a vybudovat cyklostezku i zde.
Petr Dvořák
Policie v zahraničí v praxi
Je doba dovolených a statistíce obyvatel ČR se stěhuje za mořem do Chorvatska. Je sice prima, že až do Chovatska se jede bez pasu (ostatně i s tím pasem to nebyla zas taková komplikace), nicméně každý stát má na silnici řadu svých nařízení a regulací podobně jako v ČR. Některé z nich (popř. většinu z nich) lze chápat jako nesmyslné, ale tím se v tomto článku zabývat nechci. V rámci časté návštěvy okolních států jsem měl možnost se setkat se silničními kontrolami a mohu tak porovnat přístup českých a zahraničních dopravních policistů.
Petr Dvořák
Vítej, Chorvatsko, v EU. Těšíme se na společné vystoupení
Chorvarsko s velkou parádou vstupuje do Evropské unie. Místní lidé se těší na lepší způsob života, na peníze a na větší „svobody“. Jsem rád, že do EU vstoupil stát, kterému není jeho národ lhostejný, je pyšný na svoji zemi a dává to patřičně najevo. Každý svátek se neobejde bez mnoha vlajek, každý dospělý Chorvat je připraven bránit svoji vlast se zbraní v ruce. Aniž bych přál někomu něco špatného, jsem rád, že je v EU konečně stát, jehož hlasitou kritiku evropských regulací asi brzo uslyšíme a věřím, že přispějí k uvědomění občanů ostatních států, že je členství v EU špatné.
předchozí | 1 2 3 4 | další |
- Počet článků 65
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2939x