Regulace a buzerace pro vyšší bezpečnost

Ač je Evropská unie plná regulací a plyne to i z její idelogie postupného vytváření superstátu s centrální vládou, Česká republika resp. současná a minulé politické reprezentace se svými nařízeními se snaží s tímto trendem udržet krok. Nejčastěji se běžný a „obyčejný“ občan potká s výsledkem práce našich politiků na silnici, která je přímo líhní různých nesmyslných nařízení a jelikož tato nařízení nefungují, využívají je politici jako argument pro další regulaci. Jelikož tento blog vzikl spontáně, nehledal jsem žádné zdroje či doslovné argumenty autorů nařízení, protože to považuji za ztrátu času. Je to pouze prezentace mých názorů.

Nejnesmyslnější nařízení a systémy na silnicích
Subjektivně z mého pohledu se mi jeví jako naprostý nesmysl například následující nařízení:
1, denní svícení
Naprosto nesmyslné nařízení sloužící původně pravděpodobně k vybírání pokut. Tento původní účel byl však překonán téměř všemi výrobci, kteří se rychle na český trh adaptovali a začali vyrábět auta kterým něco svítí vepředu, aby byl úřad spokojen. Věřím, že vyrábět auto s přídavnými světli nebo pouze upravenou elektronikou, aby nebylo možno světla zhasnout, nevznikl jen z důvodu českého nařízení, rozhodně  toto nařízení považuji za naprosto zbytečné.
2, (Praha) omezení rychlosti z důvodu omezení hluku
Na toto téma se zaměřila mnohá média, tudíž není nutno toto nesmyslné omezení více rozebírat. Jako ukázku nesmyslnosti považuji například rychlostní omezení poblíž letiště nebo například na sjezdu z D1 u Spořilova (kde bylo toto omezení před časem zrušeno – záblesk rozumu?).
3, silniční kontroly
„Dobrý den, pane řidiči. Silniční kontrola. Můžete nám prosím ukázat, že jste vyhověl nesmyslnému zákonu a zakoupil si novou lékárničku od státem podporovaného výrobce, kterému stát vygeneroval poptávku a donutil všechny řidiče lékarničky nakoupit a také nám ukažte, že máte náhradní žárovky a náhradní kolo“ ... kdyby mi toto policista doslova řekl, vůbec bych se nedivil, protože to takto prakticky funguje. V mnoha státech se s náhodnou policejní hlídkou řidič vůbec nepotká a je zastaven až ve chvíli spáchání nějakého přestupku. Nechápu, co je státu do toho, jestli mám žárovky a rezervní kolo. Jestli někde píchnu a nebudu mít kolo na výměnu, je to moje blbost. Zcela jistě tím nikoho neohrožuju ani neomezuju.
4, bodový systém
Toto téma by si zasloužilo více pozornosti, jelikož bodobý systém opět neplní svůj původní účel. Potvrzují to i „dopravní experti“ s vševědoucím dopravním polobohem Humlem v čele tím, že se snaží vymyslet další zpřísňování bodového systému a vymýšlení dalších nesmyslných pravidel jako například mávání u předchodu atd. Stejně jako je extrémní bodobý systém (např. za nedodržení buzeračního pravidla č. 1 tohoto blogu je ihned bodík), mohu extrémně prohlásit to, že uzákonění např. pravidla přednosti chodce zabíjí lidi. Chodci tímto nařízením navíc podpořeným médii získali pocit, že mají přednost ať se děje co se děje, což pro především levičácky smýšlející jedince může mít fatální následky – zákon je před plechy opravdu neochrání. Místo zaměstnávání úředníků, kteří vymýšlí nesmyslná omezení a nařízení, by bohatě stačilo nechat zapojit selský rozum a nechat lidi přemýšlet logicky a nechat působit i pud sebezáchovy - prostě do silnice vlezu až tam nic nejede nebo až auta zastaví, jinak by mě to auto mohlo srazit...
Naprostý propad bodového systému v důvěryhodnosti a výsměch všem lidem bylo zavedení pochybného snižování bodu za úplatu na okruhu v Mostě při školení o bezpečnosti na silnici (zatím jsem nebyl nucen těchto služeb využít, ale až se tak stane, jistě o tom bude samostatný blog). Uměle vytvořená poptávka státem – tedy poptávka po snížení „bodobé zátěže“ musela mít bez pochyb úspěch. Otázkou zůstává, proč je možno snižovat body jen u jedné firmy a proč ta tu možnost vůbec je. Zajímalo by mě, zda provize probíhají procentuálně dle vybraných peněz od řidičů, paušálně, nebo zda proběhla nějaká větší provize na začátku fungování tohoto odmazávání apod. Řeším je celý bodový systém zrušit a nastavit takové pokuty, aby to bylo pro občany dostatečné motivující. Pro všechny zastánce bodobého systému, kteří prohláší, že to způsobí snížení bezpečnosti na silnici: pokud vjedu s autem na silnici, vždycky mi hrozí kolize s nějakým bláznem, řidičem nemehlem nebo řidičem pod vlivem alkoholu a žádný zákon mě před tím neochrání. Řidiči aut musí jednoduše přijmout fakt, že vjet s autem na silnici představuje výrazné riziko. Kdo toto riziko podstupovat nechce, ať nejezdí autem. Řešením je například i prevence – tzn. vychovat řidiče již v autoškole a podstatně zkvalitni vzdělávání v autoškolách, které dneska nestojí za nic. Člověk se v reálu naučí pořádně řídit až po několika tisících kilometrech v reálném (ideálně městském) provozu.

Autor: Petr Dvořák | úterý 11.1.2011 0:46 | karma článku: 23,67 | přečteno: 1473x