Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sledování pohybu lidí pod záminkou náhrad dálničních známek

Je to tady. Pod záminkou zrušit dálniční známky se stát chystá sledovat pohyb občanů. Pomoct jim k tomu mají již nainstalované mýtné brány.

Proč to vlastně vadí?

Předpokládám, že většina lidí je jasné, co je na tom všem špatného. Pro ty ostatní drobné vysvětlení. Orwellovské sledování pohybu vozidel ze strany státu mi vadí z mnoha důvodů. Pokud stát zřídí něco, co je první pohled neškodné, logicky se to následně zvrhne v dalším omezování, zdanění a sledování lidí a potenciální zneuživání zjištěných informací, protože tak stát prostě funguje a nikdy to nebude jinak. Monitorování pohybu osob je byrokratův sen. Vzpomeňme si na ony kamery v Praze, které měly zajišťovat „počítání vozidel“. Každému normálnímu člověku došlo, že na počítání počtu průjezdu aut, které město potřebuje bůhví k čemu, stačí pouhé smyčky ve vozovce, které se běžně používají v ČR např. na dálnicích. Smyčka (tedy drát v asfaltu) elektromagneticky pozná projíždějící auto, které přes smyčku projede a inkrementuje někde nějaké počítadlo. Tyto smyčky se rovněž používají např. před semafory pro jejich automatické a dynamické řízení. Rozhodně tedy k tomu nejsou potřeba kamery s OCR rozpoznáváním SPZ. Na obavy občanů argumentoval magistrát v Praze tím, že kamery zaplatila EU, která si vyplacení dotací podmínila tím, že zařízení nebude po určitou dobu použito k pokutování řidičů a že se občané tedy bát nemusí. A ejhle. Lhůty postupně končí a před kamerami se začínají objevovat cedule „měření rychlosti“ (např. Spořilovská ulice v Praze). Proč chce tedy asi stát používat pod záminkou náhrad dálničních známek kamery s rozpoznávám značek? Např. by pak mohli začít v reálném čase kontrolovat, jestli jste se svým vozidlem absolvovali naprosto zbytečnou technickou prohlídku STK a pokud ne, tak by Vás hned na dálnici odchytili policisté. Můžou stejně jako v Praze začít měřit rychlost po celé dálnici, i když je dálnice úplně prázdná a nikomu v daný okamžik nemůže vyšší rychlost vadit. Napadá mě spousta dalších možných upgradů plánovaného systému. Pokud tento text čte nějaký zastánce toho, aby stát monitoroval pohyb občanů, navrhuji mu, aby se s nějakým nejbližším úředníkem domluvil a např. mu zavolal vždy, když někam pojede a sdělil mu kde kdy bude atd. Nám ostatním to ale prosím nevnucujte. Máme rádi svoji svobodu, ke které patří i to, že mě nikdo neomezuje a ani nešpehuje, pokud jsem se předtím dobrovolně nerozhodl, že se nechám špehovat nebo omezovat (šéf v práci, manželka apod.).

Se zvýšením bezpečnosti na nás nechoďte

Zlepšení objasněnosti kráděží aut a jejich zabránění nový big brother systém přinést nemůže, protože každý zloděj, který není úplně tupý, vymění nebo sundá z kradného auta značky. Objasněnosti ani obecnému zvýšení bezpečnosti nepomůže ani neustále zvyšující se počet policistů ani různých lowend ozbrojených složek (městská policie apod.) na silnicích. Větší bezpečnost si musí občan zajistit sám správným výběrem auta a zebezpečovacího mechanismu. Stát by naopak měl důsledně stíhat pachatele, jelikož recivida u této trestné činnosti je vysoká a i policisté jsou demotováni pachatele chytat při činu, když budou za pár dní venku.

Co je na dálničních známkách špatného? A proč se za dálnice vůbec platí další poplatky?

Nějak jsem nepochopil, co je na dálničních známkách špatného. Funguje to, lidé jsou na to zvyklí, funguje to i v jiných státech, tak proč to měnit? Chápu, že si asi od toho stát slibuje větší výběr daní za používání dálnice a eliminaci „černých řidičů“ (tedy řidičů bez dálniční známky, nehledejte v tom nic rasistického), nicméně je otázkou, zda dálniční známky úplně nezrušit. Když už si politici neustále berou příklad z eurosocialistických evropských států, tak zde bychom si pro příklad nemuseli chodit daleko. V Německu řidiči osobních aut za používání dálnic neplatí žádné další poplatky.

Řidiči aut v ČR platí daně za používání dálnic dnes vlastně 4x až 5x – spotřební daň a DPH z paliva (cca polovina ceny paliva!), dálniční známka, DPH z dálniční známky (což je vlastně daň z daně) a podnikatelé platí ještě silniční daň. Dálniční známky by se mohly zrušit, jelikož i tak platí řidiči jen ze spotřební daně ročně přes 80 miliard korun, na budování a údržbu silnic jde ale jen polovina z této jedné daně. Z každého projetého kilometru by řidiči i po zrušení dálničních známek dál platili platy úředníků, sociální dávky, budování cyklostezek a další s dopravou nesouvisející věci, z čehož vyplývá, že je i možné v klidu snížit spotřební daně z paliva a tedy i cenu paliva.

Autor: Petr Dvořák | pondělí 19.8.2013 2:21 | karma článku: 30,77 | přečteno: 2003x
  • Další články autora

Petr Dvořák

Pražští řidiči, sledujte, co se na vás chystá! Volby rozhodnou

Většina politických stran chystá nové poplatky a regulace v oblasti individuální automobilové dopravy. Volby za pár dní rozhodnou.

5.10.2014 v 17:45 | Karma: 32,33 | Přečteno: 5342x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Jak je to v Praze s těmi semafory?

Na předvolební debatě jsem dostal otázku od zástupce trojkoalice, jestli myslíme tím zrušením regulací i zrušení semaforů. Paní Kolínská ze Strany zelených se jen snažila být vtipná. I ona totiž ví, že v Praze jsou zaváděny některé nové dopravní regulace, které jsou zbytečné. Tyto zbytečné regulace poté zhoršují dopravní komfort obyvatel Prahy a také výrazně škodí ekologii a životnímu prostředí. Jedno z hesel Svobodných pro nadcházející volby proto logicky je: „zrušení zbytečných dopravních regulací“.

28.9.2014 v 23:52 | Karma: 26,99 | Přečteno: 2997x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Zelení urbanisté v Praze

Se zaujetím jsem si na ihned.cz přečetl blog zastupitele Prahy 7 za Stranu zelených, pana Ondřeje Mirovského, který kritizuje plánovanou výstavbu obchodního centra v ulici Milady Horákové. Nabízí se tady otázka. Do jaké míry mají politici v rámci územně plánovacího procesu omezovat práva soukromých vlastníků pozemků v jejich stavebním záměru?

16.5.2014 v 19:10 | Karma: 21,53 | Přečteno: 1488x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Regulace individuální dopravy jako velké volební téma v Praze

Komunální volby se kvapem blíží a řada komunálních politiků pochopila, že právě regulace dopravy je trnem v oku mnoha Pražanů.

25.4.2014 v 13:23 | Karma: 19,75 | Přečteno: 670x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Dotace jako nový cíl pro začínající podnikatele?

Setkal jsem se dnes se zajímavou věcí. Jeden český podnikatel mi začal vyprávět, jak je EU neefektivní a že trvá na různých podmínkách pro získání dotace a že "vždyť to víte, je to hrozná byrokracie, aby vám tu dotaci vůbec dali!".

16.4.2014 v 1:24 | Karma: 25,30 | Přečteno: 1227x | Diskuse| Ekonomika

Petr Dvořák

Co bych prosazoval, pokud bych se stal pražským zastupitelem (1)

Co bych prosazoval, pokud bych se po komunálních volbách na podzim stal pražským zastupitelem?

28.2.2014 v 5:24 | Karma: 20,85 | Přečteno: 927x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Největší omezení individuální dopravy v Praze za posledních 10 let

Magistrát hl. města Prahy uvažuje, že spolu s otevřením Blanky zavede velké množství nových regulačních opatření v individuální automobilové dopravě v Praze. Řidiči, mějte se na pozoru a pamatujte, že komunální volby na magistrát jsou již na podzim 2014.

18.12.2013 v 8:00 | Karma: 29,75 | Přečteno: 1907x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Přestupková věda v dopravě

Je až k nevíře, co všechno je považováno za dopravní přestupek. Nechali jsme naše nákonodárce, aby si z nás udělali dojné krávy na pokuty za věci, které by nemusely být za přestupek považovány. Proč by nemusely být považovány za přestupek? Protože nikomu neubližují, nikoho neomezují a nikomu vlastně nevadí. Pokud to tak bude půjde dál, začnou po nás úřady vymáhat zálohu na pokutu v okamžiku, kdy si sedneme do auta podobně jako v případě kauce pro distributory pohonných hmot, která platí od 1.10.

15.12.2013 v 19:03 | Karma: 36,12 | Přečteno: 3993x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Uprchlý český podnikatel

„V JAR zadrželi uprchlého českého podnikatele Krejčíře“ a další podobné titulky lze najít českých v novinách. Proč se píše, že je to podnikatel? Slovo podnikatel je mezi mnoha lidmi vnímáno pejorativně. Je snad každý podnikatel gauner, zloděj či vekslák?

30.11.2013 v 0:21 | Karma: 33,35 | Přečteno: 2984x | Diskuse| Ekonomika

Petr Dvořák

Veřejnoprávní média jsou přežitek

Díky desítkám let míru, relativně stabilní politické situaci a především přítomnosti mnoha komerčních médií by měla Česká republika přehodnotit nutnost provozovat veřejnoprávní média. Osobně zastávám názor, že by se veřejnoprávní média měla privatizovat.

28.10.2013 v 19:52 | Karma: 24,63 | Přečteno: 880x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Praha by neměla mít veřejnou půjčovnu kol

Dopravní výbor zastupitelstva hlavního města Prahy včera projednával petici za veřejné půjčovny kol na území hlavního města Prahy. Myšlenka je založena na tom, že město začne dotovat vedle MHD další dopravní prostředek (tedy kolo) a vytvoří síť automatických stojanů na kola, která si mohou obyvatelé půjčovat a v libovolné části města je zase vracet. Autor petice nazývá tuto záležitost „bike sharing“ a prý je to „cool“ záležitost, protože ji provozují v některých městech „západní Evropy“.

17.10.2013 v 1:40 | Karma: 23,07 | Přečteno: 1559x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Prodáváte u metra hrušky? Jednáte v rozporu s tržím řádem Prahy!

Začetl jsem se dnes do novelizovaného pražského tržního řádu, který byl přijat usnesením Rady hl. m. Prahy č. 1187. Jako odůvodnění magistrát uvádí: „Důvodem je zájem hlavního města Prahy umožnit v co nejkratší době rozšířit i formou stánkového prodeje nabídku zboží typického pro letní sezónu.“ Opravdu jsme v Praze tak hloupí, že potřebujeme, aby nám byrokrat z magistrátu řekl, kde si co "chceme" koupit?

24.9.2013 v 3:23 | Karma: 24,71 | Přečteno: 1611x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Jak magistrát v Praze vráží klín mezi cyklisty a motoristy

V minulém článku jsem se zabýval uzavírkou Smetanova nábřeží, o které si myslím, že omezuje část uživatelů veřejných komunikací na úkor jiných. Obdržel jsem řadu reakcí. Většina z nich byla pozitivních, někteří však se mnou nesouhlasili (vč. primátora Tomáše Hudečka, regionálních zástupců Strany zelených apod.). Jak tedy vnimám vztah mezi cyklisty a motoristy? Jsem zaujatý motorista?

21.9.2013 v 0:07 | Karma: 27,99 | Přečteno: 1718x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Uzavřené Smetanovo nábřeží z pohledu chodce

Rada hlavního města Prahy zavřela tuto sobotu Smetanovo nábřeží v Praze pro auta. Omezení se ale reálně týkalo bohužel všech. Média nás informovala, že to byla vydařená akce a všichni z ní byli nadšení. Jak to bylo ve skutečnosti? Na závěr článku přikládám i několik necenzurovaných fotografií.

16.9.2013 v 5:43 | Karma: 43,47 | Přečteno: 15212x | Diskuse| Společnost

Petr Dvořák

Obsazování domů bez souhlasu majitele nelze obhájit ničím

Jednou ze základních úloh státu je beze sporu ochrana majetku jeho obyvatel. Nelze ničím obhájit obsazování nemovitostí cizími lidmi bez souhlasu majitele objektu. Jsem rád, že policie konala a okupanty z domu vyhnala a podle zájmu médií usuzuji, že celkem nekompromisně.

5.9.2013 v 0:56 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1255x | Diskuse| Společnost

Petr Dvořák

Skryté „hrozby“ na silnici

Přečtení článku na autorevue.cz o telefonování v autě mě donutilo k zamyšlení. Proč stát pokutuje řidiče za dopravní přestupky, u kterých se reálně neprokázala nebezpečnost nebo přímá souvislost s dopravními nehodami? Nebo lépe. Proč stát považuje tyto činnosti za dopravní přestupky?

30.8.2013 v 1:23 | Karma: 21,29 | Přečteno: 1127x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Více svobody pro řidiče v Praze

Zklidňování dopravy je velké téma. Cyklistickým radikálům v Praze se daří prosazovat neustále nová omezování individuální automobilové dopravy ve snaze „zklidňovat město“. Po omezení rychlosti na 30km/h v Karlíně se chystá podobné a argumenty a fakty nepodložené omezování obyvatel i na Žižkově a cykloaktivista primátor Hudeček chce zúžit jízdní Pruhy na magistrále a vybudovat cyklostezku i zde.

15.8.2013 v 2:40 | Karma: 28,80 | Přečteno: 2883x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Policie v zahraničí v praxi

Je doba dovolených a statistíce obyvatel ČR se stěhuje za mořem do Chorvatska. Je sice prima, že až do Chovatska se jede bez pasu (ostatně i s tím pasem to nebyla zas taková komplikace), nicméně každý stát má na silnici řadu svých nařízení a regulací podobně jako v ČR. Některé z nich (popř. většinu z nich) lze chápat jako nesmyslné, ale tím se v tomto článku zabývat nechci. V rámci časté návštěvy okolních států jsem měl možnost se setkat se silničními kontrolami a mohu tak porovnat přístup českých a zahraničních dopravních policistů.

21.7.2013 v 19:20 | Karma: 35,82 | Přečteno: 4155x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Vítej, Chorvatsko, v EU. Těšíme se na společné vystoupení

Chorvarsko s velkou parádou vstupuje do Evropské unie. Místní lidé se těší na lepší způsob života, na peníze a na větší „svobody“. Jsem rád, že do EU vstoupil stát, kterému není jeho národ lhostejný, je pyšný na svoji zemi a dává to patřičně najevo. Každý svátek se neobejde bez mnoha vlajek, každý dospělý Chorvat je připraven bránit svoji vlast se zbraní v ruce. Aniž bych přál někomu něco špatného, jsem rád, že je v EU konečně stát, jehož hlasitou kritiku evropských regulací asi brzo uslyšíme a věřím, že přispějí k uvědomění občanů ostatních států, že je členství v EU špatné.

30.6.2013 v 18:22 | Karma: 34,14 | Přečteno: 2004x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Ať si lidé staví kde chtějí

Sotva opadla voda a už nás média informují o tom, že si úřady dovolují povolovat lidem stavby u vody.

9.6.2013 v 23:41 | Karma: 21,35 | Přečteno: 1322x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 65
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2939x
Jsem krajským místopředsedou Strany svobodných občanů v Praze.

Seznam rubrik