Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co bych prosazoval, pokud bych se stal pražským zastupitelem (1)

28. 02. 2014 5:24:30
Co bych prosazoval, pokud bych se po komunálních volbách na podzim stal pražským zastupitelem?

1, vyrovnané hospodaření města

Obec, stejně jako stát, by se neměla zadlužovat. Zastupitelé Prahy sice schválili na rok 2014 „vyrovnaný rozpočet“, nicméně v tomto rozpočtu nepočítá město se všemi investičními náklady, které ho reálně čekají a současně počítá s mnoha výdajemi na dotace (např. 65 mil. Kč na kulturu a mnoho dalších „menších“ položek). Oproti tomu na přijmové stránce rozpočtu se mj. počítá s příjmem peněz za odtahy aut a pokuty za dopravní přestupky. Aby byl tedy rozpočet města opravdu vyrovnaný, spolehá se město na to, že lidé budou páchat dopravní přestupky, čímž toto chování přestupců město vlastně toleruje. Očekávám tedy, že reálně bude hospodaření v letošním roce v Praze schodkové, což ale Radu města a zastupitele pravděpodobně netrápí, jelikož na podzim jsou volby a řešení schodkového rozpočtu tak „spadne“ na hlavu příštímu zastupitelstvu a radě města.

2, zrušení tržního řádu Prahy

Tržní řád v Praze je socialistický přežitek, který je potřeba zrušit nebo ho alespoň významně omezit. Mrzí mě, že tak dosud neučinily strany, které o sobě prohlašují, že jsou pravicové (ODS, TOP09). Zrušení či významné omezení tržního řádu podpoří drobné podnikatele a živnostníky v Praze, kteří jsou dnes touto vyhláškou zbytečně omezováni. Více jsem o tom psal v tomto článku: http://spoljaric.blog.idnes.cz/c/362444/Prodavate-u-metra-hrusky-Jednate-v-rozporu-s-trzim-radem-Prahy.html

3, omezení počtu strážníků a zásadní změna priorit MP

Činnost městské policie z velké části zahrnuje právě řešení dopravních přestupků a vybírání peněz pro magistrát. Městská policie bohužel nezvyšuje bezpečnost obyvatel města. Současná politika města ve věci městské policie počítá s neustálým rozšiřováním počtu městských strážníků a zvyšováním výdajů na provoz městské policie, s čímž nesouhlasím. Kdy Vám naposledy s něčím pomohl městský strážník? Jsem pro zásadní omezení počtu strážníků a přeorientování městské policie v jejich prioritách. Mezi hlavní priority městských strážníků by mělo bezpochyby patřit zajišťování bezpečnosti obyvatel, ochrana jejich majetku, hlídání pořádku, pochůzky apod. V Praze je naprosto běžné, že jedinou náplní práce mnoha strážníků je hlídat špatné parkování a vybírat pokuty. Byť je to činnost, kterou nelze zcela ignorovat, výběr pokut nemá být smyslem městské policie.

Primátor Hudeček pokrytecky na webu Prahy napsal "Považuji za neuspokojivou současnou situaci při zajištění bezpečnosti obyvatel v samotném centru Prahy, na Václavském náměstí a v jeho bezprostředním okolí. Městská policie zde má podle mého zjištění výrazné rezervy ve své práci, na nedostatečné zajištění bezpečnosti si stěžují místní obyvatelé zahraniční turisté a Praha je kritizována zahraničními médii." Já tuto situaci považuji také za neuspokojivou, nicméně pan Hudeček je spoluzodpovědný za fungování městské policie. Paradoxem je to, že městská policie je nyní na Václavském náměstí a můstku přítomna sice nonstop a má zde zřízení mobilní pracoviště, přesto ale zde kriminalita neklesá. Proč? Protože strážníci tam jsou výhradně z toho důvodu, aby zastavili a pokutovali řidiče, kteří vjedou do nesmyslně vytvořené pěší zóny v dolní části Václavského náměstí.

4, svobodná doprava v Praze

Praha zahájila v minulých letech mnoho experimentů v regulaci dopravy a mnoho dalších jich má v plánu zavést. Nejde jen o Smetanovo nábřeží, které by se v žádném případě nemělo stát mrtvou pěší zónou stejně jako spodní část Václavského náměstí, ale v plánu je i řada dalších omezení pro Pražany po otevření tunelu Blanka, který ale dopravě ulehčí jen zčásti. Zastaváme názor, že individuální doprava není zločin a město by nemělo upřednosťnovat žádnou dopravu na úkor jiné. Městská hromadná doprava a individuální doprava (ať už auta, kola či cokoliv jiného) dokáží fungovat vedle sebe a vždy tak fungovaly. Upřednosňuje-li magistrát uživatele jednoho dopravního prostředku na úkor jiného, vždy to mezi těmito skupinami vyvolává zbytečnou nenávist. Budu-li zvolen pražským zastupitelem, nebudu podporovat žádná nová podobná omezení a naopak se budu snažit získavat podporu napříč zastupitelstvem pro rušení těch stávajících regulací v dopravě, která jsou zbytečná. Praha by se rovněž měla snažit dostavět nedokončené dopravní stavby v Praze, aby ulehčila v maximální možné míře dopravě v centrální části města a v místěch s hustou zástavbou. Regulací dopravy se nesmyslnámi omezeními se počet aut v těchto místech nesníží.

Pokusme se zavést prvky volného trhu i do městské hromadné dopravy. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Pokud funguje konkurenční prostředí na železnici Praha-Ostrava, z čehož těží zákazníci těchto vzájemně si konkurujících si dopravců (vyšší kvalita služeb, snižování ceny), zkusime toto zavést i v Praze. Umožněme soukromým dopravcům využívat zastávky autobusů MHD a konkurovat tak pražskému dopravnímu podniku, který dnes město dotuje cca 12 mld. Kč ročně (tzn. každý obyvatel Prahy doplácí ze svých daní cca 12000Kč ročně na provoz dopravního podniku bez ohledu na to, zda si platí jízdné či vůbec MHD např. nevyužívá). Měl jsem možnost mluvit osobně v této věci se třemi majiteli významných českých dopravců, abych si ověřil reálnou proveditelnost mé myšlenky a tato myšlenka nebyla zavrhnuta a naopak se k ní dopravci stavěli pozitivně.

Zrušme modré zóny na celém území Prahy. Stávající systém se ukázal jako nefunkční. Město prodává více parkovacích karet než je reálný počet míst k stání, aut samozřejmě neubylo a podnikatelé mají ztížené podmínky pro cestování za svými klienty. Parkovacích míst je stejný nedostatek jako před modrými zónami s tím rozdílem, že se nyní platí zbytečný poplatek. Ponechejme zpoplatnění pouze pro auta, která nejsou registrována v Praze a kde tak vznikne větší motivace, že návštěvníci Prahy nechají své auto na okraji města na některém z placených parkovišť a pro dopravu do Prahy využijí MHD. Nedostatečný počet parkovacích míst nevyřeší žádné další barevné zóny.

5, zabránění vzniku nových nesmyslných regulací

Kdejaký politik se v Praze považuje za pravicového a přitom se tak ani zdaleka nechová. Příkladem je např. současná zastupitelka Prahy za ODS a dřívější mnohaletá radní Aleksandra Udženija, která každou chvíli přijde s nějakým regulačním návrhem. Tento týden např. uvedla: „Myslím, že je na čase zakázat výkupy sběrných surovin. Dnes to došlo tak daleko, že zloději ukradli celou plechovou montážní halu. Neustále slýcháme, jak zloději kradou poklopy od kanalizací, silniční značení, různá železniční vedení včetně kolejí, atd. Za prvé to ohrožuje lidské životy a za druhé nás to jako daňové poplatníky stojí ohromné peníze. Kdyby to zloději neměli kde prodávat, tak to ani nekradou!“

Paní Udženija by tedy zase něco zakazovala. A co dělá městská policie? Tím, že někomu zakážu jeho podnikání, nezabráním trestné činnosti, kterou páchá někdo jiný. To je jak kdyby někdo zakázal prodávat auta, protože pak díky tomu klesnou jejich kráděže na nulu. Nesmysl.

Damir Špoljarič

pražský místopředseda Strany svobodných občanů



Autor: Damir Špoljarič | pátek 28.2.2014 5:24 | karma článku: 20.48 | přečteno: 917x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Praha a střední Čechy

Zuzana Palečková

Už nám zase kážou

Volební kolotoč se už pěkně rozbíhá a zřejmě i letos můžeme čekat spoustu zábavy. Jenom to všechno přežít se zdravým rozumem!

17.9.2017 v 23:23 | Karma článku: 13.04 | Přečteno: 419 | Diskuse

Ondřej Prokop

Architekt Jan Gehl pomůže zklidnit Severojižní magistrálu

Pražská Severojižní magistrála byla postavena v 70.letech jako hlavní silniční tah procházející středem města. Denně přes ní přejede přes 100 tisíc automobilů. Současná podoba magistrály je navržena a řízena jako dálniční koridor.

17.9.2017 v 21:57 | Karma článku: 5.46 | Přečteno: 292 | Diskuse

Šárka Rosová Váňová

Máme doma delikventku

Totiž, abyste rozuměli, naší Klárce občas říkáme Karle. Zvykla si na to a dokonce to vyžaduje i od svých spolužáků. Brzy jí bude devět. Zvláštní znamení: miluje zvířátka. Je pro ně schopná podniknout cokoli.

16.9.2017 v 20:52 | Karma článku: 24.06 | Přečteno: 862 | Diskuse

Jan Baše

Jak funguje kontrolní výbor zastupitelstva Prahy 10?

Dojmy prostého občana z jednání kontrolního výboru zastupitelstva 13. 9. 2017, které se sešlo po téměř po 3 měsících prázdnin...

16.9.2017 v 12:20 | Karma článku: 10.19 | Přečteno: 272 | Diskuse

Jan Sigmund

Mariánský sloup jako Smíchovský tank aneb přijde Staromák o vánoční trhy jak je známe?

Debaty o mariánském sloupu a jeho možném obnovení jsou žhavé. Čím více o tom vím, tím více se bojím hypotetického sporu za 73 let o vrácení Smíchovského tanku (později Růžového) na náměstí Kinských. Podobností je kupodivu mnoho!

14.9.2017 v 18:34 | Karma článku: 9.81 | Přečteno: 602 | Diskuse
Počet článků 65 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2910
Jsem krajským místopředsedou Strany svobodných občanů v Praze.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.