Damir Špoljarič

Největší omezení individuální dopravy v Praze za posledních 10 let

18. 12. 2013 8:00:00
Magistrát hl. města Prahy uvažuje, že spolu s otevřením Blanky zavede velké množství nových regulačních opatření v individuální automobilové dopravě v Praze. Řidiči, mějte se na pozoru a pamatujte, že komunální volby na magistrát jsou již na podzim 2014.

Dokončení Blanky je důležitá věc a dopravě v Praze jistě pomůže. Magistrát ale plánuje na základě plánovaného otevření Blanky udělat nová regulační opatření pro individuální dopravu v Praze v místech, kde provoz po otevření Blanky neklesne.

Mezi to nejzásadnější považuji plánované trvalé zneprůjezdnění Smetanova nábřeží, ale i Malé strany. Magistrát nerespektuje, že zářijové sobotní uzavírky Smetanova nábřeží, které si prolobovaly různé aktivistické a extrémistické skupiny, odmítly v anketách více než 2/3 lidí a tyto jednodenní přeměny nábřeží v pěší zónu se ve finále ukázaly jako totální fiasko. Zásadně proti byli i místní obyvatelé a začali podepisovat petici „Praha 1 trpí petice proti uzavírání Smetanova nábřeží“, kterou podepsalo více než 1400 lidí. Byla to pro někoho prima zábava s předem připraveným programem na jeden den, trvalé uzavření by ale vedlo k umrtvení nábřeží, stejně jako se to stalo v dolní části Václavského náměstí. Spojistost mezi Blankou a provozem na Smetanově nábřeží resp. Malé straně není de facto žádný a provoz v centru se tak ještě více zkomplikuje. Pokud se uzavřou obě cesty centrem podél Vltavy, situace pro obyvatele Prahy v jejich dopravě v rámci centra bude katastrofální. Aktivisté sice tvrdí, že většina dopravy centrem přes Smetanovo nábřeží a Malou stranu je tranzitní, nikdy ale neukázaly žádné relevantní výpočty.

Jako absurdní mi připadá 8 nových plánovaných semaforů, bez kterých jsme se doteď obešli. Aktivisté a magistrát ale tvrdí, že magistrála „musí ztratit rys dálnice“, a proto má zde vzniknout několik nových zbytečných semaforů a přechodů pro chodce. U semaforů můžeme očekávat, že jejich implicitní režim bude červená barva a budou v době nízkého provozu tvořit tzv. červenou vlnu v rámci „zklidňování dopravy“, jehož cílem je to, že místo toho, aby auto rychle odjelo, tak bude popojíždět po prázdné silnici a exhalovat splodiny a hlučet pod oknama obyvatel v okolí delší dobu. Nutno podoknout, že magistrála byla původně budována jako páteřní severojiždní dopravní spoj v Praze. I když byla volba trasy za minulého režimu velice nešťastná, zatím se bez ní neobejdeme.

Některé semafory na magistrále (např. v místě křížení s Jižní spojkou) mají mít čistě regulační a zdržovací důvod ve snaze pouštět auto do města „plynuleji“. Znamená to tedy, že se kolony budou tvořit až někam k Chodovu a na dálnici D1. Je to určitě špatná zpráva pro obyvatele Prahy 4. Můžeme si vzpomenout na semafor, který byl před časem krátce umístěn na konci Nuselského mostu a měl přesně tento důvod, tedy pouštět auta do centra postupně. Výsledek byl ten, že auta zůstávala stát až k Pankráci, proti čemuž se oprávněně bouřila radnice Prahy 4.

Dále je v návrhu také zúžení Žitné ulice na 2 pruhy. Opět se jedná o místo, kde tomu Blanka vedoucí od Břevnova po Tróju asi příliš nepomůže. Neustálý předpoklad, že s větším počtem omezení se zázračně sníží počet aut je samozřejmě naprosto chybný. Zúžením Žitné ulice se situace v centru opět razantně zhorší pro řidiče, podnikatele i místní obyvatele. Kdy už si aktivisté uvědomí, že se lidé prostě dopravovat potřebují a vznikem nových omezení a zbytečných regulací jim tato potřeba nezmizí?

Dopravní experti“ se prý nyní zabývají otázkou, zda lze všechna dopravní omezení realizovat ke dni otevření Blanky. V článku na idnes.cz ale také dopravní expert Moos říká, že pokud by se ukázalo, že dopravní omezení jsou kontraproduktivní, tak by se to vrátilo zpátky. Kdybych byl v pozici extrémistického aktivisty, který lobuje u Rady MHMP za tato omezení, tak by snad i mě připadalo logické, že teprve po otevření Blanky se bude zjišťovat, o kolik provoz klesl, a teprve poté budu navrhovat omezení na základě těchto zjištění. Podle všeho se však magistrát chystá udělat experiment na obyvatelích Prahy a uzavírky realizovat okamžitě po otevření Blanky, která však zdaleka nebude pro pražskou dopravu všespásná.

Abych termín „magistrát“ personifikoval, tak dodám, že všechna v místa v Radě MHMP nyní obsazuje výhradně TOP09. Proč se spěchá s uzavírkami? Osobně v tom vidím jasný předvolební kalkul a snahu zavděčit se před volbami na magistrát v roce 2014 všem – řidičům otevřením Blanky a aktivistům následnými uzavírkami.

Autor je místopředseda Strany svobodných občanů v Praze

Autor: Damir Špoljarič | karma: 29.75 | přečteno: 1907 ×
Poslední články autora