Damir Špoljarič

Přestupková věda v dopravě

15. 12. 2013 19:03:00
Je až k nevíře, co všechno je považováno za dopravní přestupek. Nechali jsme naše nákonodárce, aby si z nás udělali dojné krávy na pokuty za věci, které by nemusely být za přestupek považovány. Proč by nemusely být považovány za přestupek? Protože nikomu neubližují, nikoho neomezují a nikomu vlastně nevadí. Pokud to tak bude půjde dál, začnou po nás úřady vymáhat zálohu na pokutu v okamžiku, kdy si sedneme do auta podobně jako v případě kauce pro distributory pohonných hmot, která platí od 1.10.

Některé činnosti, které jsou dnes považovány za přestupek, by se klidně mohly zrušit. Jde třeba o povinnost poutat se za jízdy bezpečnostními pásy. Pokud se nepřipoutám, mohu zranit maximálně sám sebe a úřadům do toho nic není. Namitky v podobě nákladů za lékařské výlohy neberu v potaz, jelikož jsem pro komerční a dobrovolné zdravotní pojištění a pokud by měl řidič u komerční pojišťovny, u které je pojištěn, podmínku, že pojistka neplatí v případě nepřipoutání se za jízdy, byl by to opět jen jeho problém. Nebo komu třeba vadí, že řidič jede v noci v obci o 10km/hod více nebo na dálnici o 20km/hod více?

Některé činnosti považované za přestupek smysl sice dávají, ale věci, která hájí, vznikly na základě nesmyslných nařízení. Mluvím například o počtu míst k parkování určených pro držitele průkazu ZTP. Nyní před Vánoci je krásně vidět, jak jsou obchodní centra plná k praskutí, ale místa pro držitele průkazu ZTP zejí prázdnotou. Je dobře, že mají postižení vyhrazené parkovací místa. Jejich počet např. u nákupního centra ale není odvozen od reálné potřeby nebo od rozhodnutí soukromého developera. Jejich počet vychází ze zákona a je odvozen z kancelářské resp. prodejní plochy a předpokládaného počtu lidí v budově. Pokud by tam investor tento zákonem daný počet míst nerealizoval, nemohl by získat povolení ke stavbě.

Jsem rovněž pro zrušení bodového systému. Za dobu, po kterou bodový systém existuje, nedošlo ke snížení počtu přestupků a nyní se z toho díky odpovědnosti provozovatele vozidla stal vydírací prvek. Magistrát hlavního města Prahy toho využil naprosto ukázkově. Zavedl nové radary a celý následný proces zautomatizoval. Pokud třeba v noci pojede křizovatkou Legerova / Sokolská např. 58km/h místo povolených 50km/h, do týdne máte doma z magistrátu dopis, který Vám řekne ve zkratce toto: zaplaťte 600Kč do 15 dnů a řidič nedostane body, pokud nezaplatíte a úřad do 60 dnů nezjistí, kdo auto řídil nebo to úřadu neřeknete, zahájí s vámi řízení o správním deliktu a postih může být o mnoho větší. Toto je reálný případ, který se mi stal před týdnem. Magistrát nezajímá, kdo auto řídil, aby mu mohl dát body a negativně ho motivovat, aby příště ten „nebezpečený“ přestupek nečinil. Magistrátu v Praze jde o příjem. Měsíčně rozešle přes 20 000 podobných dopisů a posílá je automatizovaně. Z toho je patrné a) přestupek není nebezpečný, protože správní orgán nezajímá, kdo ho spáchal b) bodový systém se ukazuje jako zbytečný c) díky možnosti správního deliktu (u kterého navíc neplatí roční prekluze) získal magistrát vydírací nástroj na majitele vozidla a má nulovou motivovaci hledat viníka přestupku.

Komplikovanost přestupků dokládá i fakt, že samotní policisté si často nevědí rady s řešením přestupků. Byl jsem včera svědkem jedné události. Auto bylo zaparkované údajně na vyhrazeném místě pro ZTP u obchodního centra v Ostravě. Svislá značka neodpovídala (byla to nějaká „samodomo“ vyrobená značka tím obchodním centrem), vodorovná už vůbec ne a nebylo z toho jasné, že se jedná o vyhrazené parkoviště pro držitele karty ZTP. Řidič to na místě řešil s policisty. Po následné debatě se policisté rozhodli, že se jedná o přestupek a začali sepisovat oznámení o přestupku. Bohužel ale neznali paragrafy, tak je nechali nevyplněné a dali řidiči oznámení pro možnost vyjádřit se. Policisté tedy nyní dávají k vyjádření bianko oznámení? Řidič se přeci vyjadřuje k tomu, co je tam napsané a tedy tomu, co údajně spáchal. Když trval na tom, aby bylo oznámení kompletní, tak volali další dva kolegy, kteří přijeli (celkem tak věc řešili již 4 státní policisté) a ti těmto dvoum přivezli příručku pro policisty, aby si mohli paragrafy opsat. Zajímavé bylo poučení policistů, které znělo „máte právo jít na magistrát“. Nejsem sice právník, ale toto poučení mi připadá ujeté .... Smutné.

Autor: Damir Špoljarič | karma: 36.12 | přečteno: 3993 ×
Poslední články autora