Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Praha by neměla mít veřejnou půjčovnu kol

Dopravní výbor zastupitelstva hlavního města Prahy včera projednával petici za veřejné půjčovny kol na území hlavního města Prahy. Myšlenka je založena na tom, že město začne dotovat vedle MHD další dopravní prostředek (tedy kolo) a vytvoří síť automatických stojanů na kola, která si mohou obyvatelé půjčovat a v libovolné části města je zase vracet. Autor petice nazývá tuto záležitost „bike sharing“ a prý je to „cool“ záležitost, protože ji provozují v některých městech „západní Evropy“.

Nechte byznys podnikatelům

Obec by neměla realizovat veřejnou půjčovnu kol stejně tak, jako by neměla realizovat veřejnou půjčovnu čehokoliv. Pokud je mezi lidmi poptávka po možnosti půjčit si ve městě kolo, je to jistě zajímavá příležitost pro některé podnikatele. V Praze spousta komerčních půjčoven kol již funguje, byť zatím ne na principu oněch automatizovaných stojanů (nebo o tom nevím). Z jakého důvodu by to měla podporovat obec? Autor petice získal za 1,5 roku jen zhruba 380 hlasů, což je ale současně vlastně 380 potenciálních klientů. Držím mu palce, pokud se rozhodne realizovat vlastní komerční půjčovnu kol. Podobně fungují například půjčovny aut, které fungují celosvětově dobře ke spokojenosti jejich uživatelů. Mezi půjčovnou kol a půjčovnou aut nevidím v principu žádný rozdíl.

Veřejná půjčovna kol jako argument pro další předražené cyklostezky?

U podobných záležitostí je potřeba vidět i možné související problémy, které na sebe taková poměrně nevýznamná záležitost, jakou je veřejná půjčovna kol, může nabalit. Dovedu si živě představit aktivisty požadující veřejnou půjčovnu kol, kteří budou následně svoje požadavky stupňovat a požadovat například stavbu dalších předražených cyklostezek, které se prakticky nevyužívají a staví se na dluh.

Co vlastně obsahuje petice za veřejné půjčovny kol?

Vezmu postupně jednotlivé argumenty, které jsou v petici obsaženy a doplním k nim svůj stručný komentář.

Petice: nízká finanční náročnost pro uživatele

Samozřejmě, že přímá finanční náročnost pro uživatele je nízká, neboť autoři projektu zamýšlí, že by se jednalo o městem dotovaný projekt, což zásadně odmítám. Rozumím tomu tedy správně, že se autorům petice pouze tento dopravní prostředek líbí, ale nechtějí za něj platit tržní cenu, a proto to chtějí dotované? Náklady za dotovaný provoz uživatelé stejně zaplatí formou daní, což ale již autor petice pravděpodobně nevidí. Zaplatí ho nejen uživatelé, ale i ostatní obyvatelé, kteří třeba preferují jiný způsob přepravy.

Petice: doplnění mezer ve spojích MHD, konkrétně v nočních hodinách

Mezery ve spojích se dají řešit mnoha způsoby. Například tím, že by město povolilo konkurenci ve veřejné dopravě a umožnilo konkurenčním dopravcům využívat zastávek MHD. Popř. by se uživatel musel o svoje dopravení postarat sám – vlastním kolem, využitím komerční půjčovny kol, taxislužbou nebo třeba autem.

Petice: rozšíření služeb města s ohledem na turistický ruch

Nevidím důvod, proč by město mělo rozšiřovat svoje „služby“ a odkazuji se na první odstavec tohoto blogu o tom, že by takové záležitosti měli řešit podnikatelé. Současně pochybuji o tom, že veřejná půjčovna kol přitáhne do Prahy více turistů. Pokud sem tito turisté jedou za tím účelem, aby tu jezdili na kole, mohou přeci využít služeb některé existující komerční půjčovny kol v Praze (google -> bike rental prague).

Petice: podpora zdravého životního stylu díky jízdě na kole

Kdo chce žít zdravým životním stylem, nepotřebuje k tomu veřejnou půjčovnu kol. Město by nemělo „podporovat zdravý životní styl“. Je věcí každého z nás, jak se staví ke svému zdraví. Město mu v tom nijak nepomůže.

Petice: redukce závislosti na motorové dopravě a tím faktické zlepšení životních podmínek

Zde pravděpodobně autorům petice docházely nápady. Tento demagogický argument je založen na ideologickém předpokladu, že omezení motorové dopravy zlepší životní podmínky. Já s tím nesouhlasím. Osobně považuji za zlepšení životních podmínek ve měste situaci, že si mohu někam dojet autem. Nechávám stranou svůj názor, že si nemyslím, že by řidiči nechali svá auta doma a jeli na kole někam jenom proto, že by město provozovalo veřejnou půjčovnu kol. Pokud chce někdo jezdit na kole, může tak činit i dnes. Autor petice tím asi zamýšlel to, že po zřízení veřejné půjčovny kol by mělo město přijmout nějaká opatření a opět omezit řidiče aut. S tím nesouhlasím. Až budou Svobodní na podzim 2014 v zastupitelstvu HMP, udělají vše proto, aby vrátili rovnováhu mezi uživatele různých dopravních prostředků, což zahrnuje i zrušení nesmyslných omezení pro řidiče, která město v posledních letech zavádí.

Petice: zvýšení bezpečnosti v centru Prahy

Tento argument jsme bohužel nepochopil a autoři petice ho nepodložili žádnými fakty. Mám to chápat tak, že být sražen kolem z veřejné půjčovny kol bolí méně, než být sražen kolem z komerční půjčovný kol popř. kolem v soukromém vlastnictví?

Veřejné půjčovny kol provozuje např. Vídeň a další města „západní Evropy“. Většina lidí ale již asi ví, že není nutné kopírovat vše ze „západní Evropy“, ale že můžeme jít vlastní cestou. Především nemusíme kopírovat komunální socialismus nebo omezování některých dopravních prostředků po zahraničních městech.

Autor: Petr Dvořák | čtvrtek 17.10.2013 1:40 | karma článku: 23,07 | přečteno: 1559x
  • Další články autora

Petr Dvořák

Pražští řidiči, sledujte, co se na vás chystá! Volby rozhodnou

Většina politických stran chystá nové poplatky a regulace v oblasti individuální automobilové dopravy. Volby za pár dní rozhodnou.

5.10.2014 v 17:45 | Karma: 32,33 | Přečteno: 5342x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Jak je to v Praze s těmi semafory?

Na předvolební debatě jsem dostal otázku od zástupce trojkoalice, jestli myslíme tím zrušením regulací i zrušení semaforů. Paní Kolínská ze Strany zelených se jen snažila být vtipná. I ona totiž ví, že v Praze jsou zaváděny některé nové dopravní regulace, které jsou zbytečné. Tyto zbytečné regulace poté zhoršují dopravní komfort obyvatel Prahy a také výrazně škodí ekologii a životnímu prostředí. Jedno z hesel Svobodných pro nadcházející volby proto logicky je: „zrušení zbytečných dopravních regulací“.

28.9.2014 v 23:52 | Karma: 26,99 | Přečteno: 2997x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Zelení urbanisté v Praze

Se zaujetím jsem si na ihned.cz přečetl blog zastupitele Prahy 7 za Stranu zelených, pana Ondřeje Mirovského, který kritizuje plánovanou výstavbu obchodního centra v ulici Milady Horákové. Nabízí se tady otázka. Do jaké míry mají politici v rámci územně plánovacího procesu omezovat práva soukromých vlastníků pozemků v jejich stavebním záměru?

16.5.2014 v 19:10 | Karma: 21,53 | Přečteno: 1488x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Regulace individuální dopravy jako velké volební téma v Praze

Komunální volby se kvapem blíží a řada komunálních politiků pochopila, že právě regulace dopravy je trnem v oku mnoha Pražanů.

25.4.2014 v 13:23 | Karma: 19,75 | Přečteno: 670x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Dotace jako nový cíl pro začínající podnikatele?

Setkal jsem se dnes se zajímavou věcí. Jeden český podnikatel mi začal vyprávět, jak je EU neefektivní a že trvá na různých podmínkách pro získání dotace a že "vždyť to víte, je to hrozná byrokracie, aby vám tu dotaci vůbec dali!".

16.4.2014 v 1:24 | Karma: 25,30 | Přečteno: 1227x | Diskuse| Ekonomika

Petr Dvořák

Co bych prosazoval, pokud bych se stal pražským zastupitelem (1)

Co bych prosazoval, pokud bych se po komunálních volbách na podzim stal pražským zastupitelem?

28.2.2014 v 5:24 | Karma: 20,85 | Přečteno: 927x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Největší omezení individuální dopravy v Praze za posledních 10 let

Magistrát hl. města Prahy uvažuje, že spolu s otevřením Blanky zavede velké množství nových regulačních opatření v individuální automobilové dopravě v Praze. Řidiči, mějte se na pozoru a pamatujte, že komunální volby na magistrát jsou již na podzim 2014.

18.12.2013 v 8:00 | Karma: 29,75 | Přečteno: 1907x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Přestupková věda v dopravě

Je až k nevíře, co všechno je považováno za dopravní přestupek. Nechali jsme naše nákonodárce, aby si z nás udělali dojné krávy na pokuty za věci, které by nemusely být za přestupek považovány. Proč by nemusely být považovány za přestupek? Protože nikomu neubližují, nikoho neomezují a nikomu vlastně nevadí. Pokud to tak bude půjde dál, začnou po nás úřady vymáhat zálohu na pokutu v okamžiku, kdy si sedneme do auta podobně jako v případě kauce pro distributory pohonných hmot, která platí od 1.10.

15.12.2013 v 19:03 | Karma: 36,12 | Přečteno: 3993x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Uprchlý český podnikatel

„V JAR zadrželi uprchlého českého podnikatele Krejčíře“ a další podobné titulky lze najít českých v novinách. Proč se píše, že je to podnikatel? Slovo podnikatel je mezi mnoha lidmi vnímáno pejorativně. Je snad každý podnikatel gauner, zloděj či vekslák?

30.11.2013 v 0:21 | Karma: 33,35 | Přečteno: 2984x | Diskuse| Ekonomika

Petr Dvořák

Veřejnoprávní média jsou přežitek

Díky desítkám let míru, relativně stabilní politické situaci a především přítomnosti mnoha komerčních médií by měla Česká republika přehodnotit nutnost provozovat veřejnoprávní média. Osobně zastávám názor, že by se veřejnoprávní média měla privatizovat.

28.10.2013 v 19:52 | Karma: 24,63 | Přečteno: 880x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Prodáváte u metra hrušky? Jednáte v rozporu s tržím řádem Prahy!

Začetl jsem se dnes do novelizovaného pražského tržního řádu, který byl přijat usnesením Rady hl. m. Prahy č. 1187. Jako odůvodnění magistrát uvádí: „Důvodem je zájem hlavního města Prahy umožnit v co nejkratší době rozšířit i formou stánkového prodeje nabídku zboží typického pro letní sezónu.“ Opravdu jsme v Praze tak hloupí, že potřebujeme, aby nám byrokrat z magistrátu řekl, kde si co "chceme" koupit?

24.9.2013 v 3:23 | Karma: 24,71 | Přečteno: 1611x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Jak magistrát v Praze vráží klín mezi cyklisty a motoristy

V minulém článku jsem se zabýval uzavírkou Smetanova nábřeží, o které si myslím, že omezuje část uživatelů veřejných komunikací na úkor jiných. Obdržel jsem řadu reakcí. Většina z nich byla pozitivních, někteří však se mnou nesouhlasili (vč. primátora Tomáše Hudečka, regionálních zástupců Strany zelených apod.). Jak tedy vnimám vztah mezi cyklisty a motoristy? Jsem zaujatý motorista?

21.9.2013 v 0:07 | Karma: 27,99 | Přečteno: 1718x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Uzavřené Smetanovo nábřeží z pohledu chodce

Rada hlavního města Prahy zavřela tuto sobotu Smetanovo nábřeží v Praze pro auta. Omezení se ale reálně týkalo bohužel všech. Média nás informovala, že to byla vydařená akce a všichni z ní byli nadšení. Jak to bylo ve skutečnosti? Na závěr článku přikládám i několik necenzurovaných fotografií.

16.9.2013 v 5:43 | Karma: 43,47 | Přečteno: 15212x | Diskuse| Společnost

Petr Dvořák

Obsazování domů bez souhlasu majitele nelze obhájit ničím

Jednou ze základních úloh státu je beze sporu ochrana majetku jeho obyvatel. Nelze ničím obhájit obsazování nemovitostí cizími lidmi bez souhlasu majitele objektu. Jsem rád, že policie konala a okupanty z domu vyhnala a podle zájmu médií usuzuji, že celkem nekompromisně.

5.9.2013 v 0:56 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1255x | Diskuse| Společnost

Petr Dvořák

Skryté „hrozby“ na silnici

Přečtení článku na autorevue.cz o telefonování v autě mě donutilo k zamyšlení. Proč stát pokutuje řidiče za dopravní přestupky, u kterých se reálně neprokázala nebezpečnost nebo přímá souvislost s dopravními nehodami? Nebo lépe. Proč stát považuje tyto činnosti za dopravní přestupky?

30.8.2013 v 1:23 | Karma: 21,29 | Přečteno: 1127x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Sledování pohybu lidí pod záminkou náhrad dálničních známek

Je to tady. Pod záminkou zrušit dálniční známky se stát chystá sledovat pohyb občanů. Pomoct jim k tomu mají již nainstalované mýtné brány.

19.8.2013 v 2:21 | Karma: 30,77 | Přečteno: 2003x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Více svobody pro řidiče v Praze

Zklidňování dopravy je velké téma. Cyklistickým radikálům v Praze se daří prosazovat neustále nová omezování individuální automobilové dopravy ve snaze „zklidňovat město“. Po omezení rychlosti na 30km/h v Karlíně se chystá podobné a argumenty a fakty nepodložené omezování obyvatel i na Žižkově a cykloaktivista primátor Hudeček chce zúžit jízdní Pruhy na magistrále a vybudovat cyklostezku i zde.

15.8.2013 v 2:40 | Karma: 28,80 | Přečteno: 2883x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Policie v zahraničí v praxi

Je doba dovolených a statistíce obyvatel ČR se stěhuje za mořem do Chorvatska. Je sice prima, že až do Chovatska se jede bez pasu (ostatně i s tím pasem to nebyla zas taková komplikace), nicméně každý stát má na silnici řadu svých nařízení a regulací podobně jako v ČR. Některé z nich (popř. většinu z nich) lze chápat jako nesmyslné, ale tím se v tomto článku zabývat nechci. V rámci časté návštěvy okolních států jsem měl možnost se setkat se silničními kontrolami a mohu tak porovnat přístup českých a zahraničních dopravních policistů.

21.7.2013 v 19:20 | Karma: 35,82 | Přečteno: 4155x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Vítej, Chorvatsko, v EU. Těšíme se na společné vystoupení

Chorvarsko s velkou parádou vstupuje do Evropské unie. Místní lidé se těší na lepší způsob života, na peníze a na větší „svobody“. Jsem rád, že do EU vstoupil stát, kterému není jeho národ lhostejný, je pyšný na svoji zemi a dává to patřičně najevo. Každý svátek se neobejde bez mnoha vlajek, každý dospělý Chorvat je připraven bránit svoji vlast se zbraní v ruce. Aniž bych přál někomu něco špatného, jsem rád, že je v EU konečně stát, jehož hlasitou kritiku evropských regulací asi brzo uslyšíme a věřím, že přispějí k uvědomění občanů ostatních států, že je členství v EU špatné.

30.6.2013 v 18:22 | Karma: 34,14 | Přečteno: 2004x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Ať si lidé staví kde chtějí

Sotva opadla voda a už nás média informují o tom, že si úřady dovolují povolovat lidem stavby u vody.

9.6.2013 v 23:41 | Karma: 21,35 | Přečteno: 1322x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 65
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2939x
Jsem krajským místopředsedou Strany svobodných občanů v Praze.

Seznam rubrik