Uzavřené Smetanovo nábřeží z pohledu chodce

Rada hlavního města Prahy zavřela tuto sobotu Smetanovo nábřeží v Praze pro auta. Omezení se ale reálně týkalo bohužel všech. Média nás informovala, že to byla vydařená akce a všichni z ní byli nadšení. Jak to bylo ve skutečnosti? Na závěr článku přikládám i několik necenzurovaných fotografií.

Na nábřeží jsem strávil asi dvě hodiny a pochopil jsem, že je to celé pouze a jen o autech. Abych byl přesný, bylo to proti autům. Jak se ale brzy ukázalo, bylo to celé i proti chodcům a zdravému rozumu. Čekal jsem, že na uzavřeném nábřeží budou všichni radostně korzovat a mít radost, že nábřeží ožilo. Realita ale byla taková, že aktivisté, kteří akci pořádali, zabrali celý jeden chodník, na kterém vyrobili během dopoledne neuvěřitelný nepořádek. Byly tam různé propagandistické cedule, stoly s pastelkami, mobilní záchody, stánky s bio hnusy (sójové nesmysly, bio limonády apod.), kabely, odpadky, židle, piáno apod. Chodci byli tedy nuceni chodit po silnici, což byl evidentně smysl celé akce. Na silnici se však museli vyhýbat tramvajím (které jakožto sluníčkový a oproti autům naprosto pro chodce bezpečný dopravní prostředek měly vjezd povolen), policejním autům a neukázněným cyklistům, kteří akci pojali jako cykloanarchii a jezdili si jak chtěli, div neporáželi chodce, kteří se snažili přes ten cirkus dostat k nejbližšímu chodníku.

Celé to na mě působilo dojmem cikánských slavností, kde hlavními dominantami byly bordel a obžérství (v tomto případě s BIO nesmysly). Oproti běžnému dni, kdy po nábřeží projíždí auta, kola, tramavaje a po chodníku chodí chodci, byla celá situace v historické zástavbě Starého města nedůstojná. Chvíli jsme se zastavil a hledal jsem možnou cílovou skupinu, které by se tato akce mohla líbit a kteří by si ji patřičně užili. Chodci se dělili na několik skupin. Největší skupinu tvořili bezesporu turisté, kteří nechápali, co to je za cirkus a asi jim to příšlo i vtipné. Druhou skupinou byli běžní občané Prahy, kteří nábřežím prošli a akce si příliš nevšímali. Třetí a naprosto zanedbatelnou skupinou byli pořadatelé a extrémisté, kteří si celou záležitost prolobovali. Ty bylo možné poznat poměrně jednoduše podle „intelektuálního“ outfitu (tedy fializové kalhoty, upnutý barevný svetřík a u domu opřené skládací kolo).

Celo dobu bylo evidentní, že se jedná o akci několika extrémistů např. ze sdružení Auto*Mat, kterým je naprosto jedno, jak je v Praze zajištěna dopravní obslužnost a jak omezují jiné obyvatele (tedy tu drtivou většinu obyvatel). Jde jim jen o jedno. Prolobovat své radikální politické názory a to tím způsobem, že to odnáší ostatní obyvatelé Prahy. Na místě krom stánku Auto*matu a propagandistických letáčků jsme mohli zahlédnout např. ceduli s „návodem pro užívání veřejného prostoru“. Bohužel jsem neměl nervy na to to číst, ale předpokládám, že se jednalo o návod jak mít radost z veřejného prostoru, jak správně korzovat a sociálně se začleňovat. Jistě bychom tam ale nenašli, jak to udělat, aby nám dali všichni tihle extrémisté pokoj a nechali nás žít.

Úsměvná mi přišla sbírka zmíněného sdružení auto*mat. Podle slov jejich zástupců je sbírka určena pro „lobbing“. Vážně to tito extrémističtí radikálové vše dělají ze svého přesvědčení, ve svém volném čase a neparazitují na občanech? U stánku s „interaktivní diskusí“ (k tomu se ještě vrátím dále) seděli tři pánové. Dotázal jsem se jich, jestli to dělají dobrovolně z peněz nějakého sdružení, zadarmo a nebo zda jsou placeni magistrátem. Odpověděli, že jsou placeni Útavarem pro rozvoj hlavního města Prahy. Útvar rozvoje Prahy je příspěvková organizace, jejíž financování je zajištěno z veřejných prostředků, tedy z daní. Chtěl jsem mluvit s někým z organizátorů, aby mi jakožto občanovi vysvětlil, co se to tam děje a proč celá akce vznikla. Nikde se o tom na místě nedalo nic přečíst. Všude bylo jen napsáno, že je to tak lepší, že to tak vlastně všichni chtějí, a že auta jsou špatná a zlá. Přišel ke mně pán v černých brýlích a třičku, na kterém měl naprosto politicky neutrální obrázek stojanu čerpací stanice, jejíž pistole mířila proti tomuto stojanu a naznačovala, že se tento čerpací stojan chce zastřelit. Bylo mi tedy jasné, jaké názory má tento pán. Pán se mi představil jako „pracovník“ Útvaru rozvoje hlavního města Prahy. Jméno mi neřekl, nicméně se pochlubil, že ho tento Útvar zaměstnává jako plánovače na plný úvazek (tzn. další parazitující byrokrat). V krátké diskusi jsem byl přesvědčován, že je to celé míněno jako experiment resp. průzkum. Prý chce zjistit, jaký to bude mít úspěch. Na můj názor se mě na akci nikdo neptal, tak jsem svůj názor sdělil alespoň tomuto pánovi.

Hlavní město Praha hospodaří se schodkem 10 miliard Kč, a přesto má peníze na zbytečné byrokraty, které zaměstnává na plný uvazek, a kteří jsou napojeni na sdružení auto*mat a efektivně realizují jejich plány, přestože jsou názorově mezi obyvateli Prahy v menšině. Je to pro ně pohodlnější, než kandidovat ve volbách a snažit se uspět se svými názory. Nač se obtěžovat s demokracií, že.

Když už jsem tam trávil dvě hodiny, tak jsem doufal, že mají tito extrémisté alespoň smysl pro zábavu. Bohužel se tam nic zajímavé nedělo. Hledal jsem tedy podle programu alespoň onu „interaktivní diskusi“. Ptal jsem se tří pánů, kteří seděli za stolem jak zvrhlá maturitní komise, kde najdeme tu interaktivní diskusi. Odpověděli „No, to jsme my.“ Zajímavé bylo, že s nimi nijak nikdo nechtěl interaktivně diskutovat, a tak tam jen seděli a koukali. Že by o kejkle auto*matu neměl nikdo zájem? Pánům to asi bylo jedno, stejně jsou placeny z daní a lze je tak zařadit mezi více než čtvrt milionu úředníků v tomto státě. Interaktivní diskuse spočívala v tom, že si s vámi jeden z těchto umělců povídá a ostatní pak podle toho nakreslí obrázek. Zábava jak pro děti z mateřské školky. Na jejich dílo se lze podívat v galerii pod tímto článkem. Kvůli tomuhle se zavírá důležitá silnice v centru města?

Shrnutí:

  • sdružení auto*mat nejde už jen o extrémistické jízdy na kolech, ale primárně o omezování ostatních občanů bez ohledu na to, zda jdou pěšky nebo jedou autem.
  • Útvar rozvoje hlavního města Prahy se ukazuje jako čím dál více zbytečná organizace, která neefektivně hospodaří, vymýšlí nesmysly a je prolezlá radikály z různých extrémistických organizací. Na webu URHMP se lze dočíst, že těmito uzavírkami se přiblížíme západním metropolím. Jak na to proboha přišli? On na zprofanovaný pojem „západní metropole“ ještě někdo slyší? Kdyby v „západních metropolích“ řidiče aut rovnou stříleli, tak by to Útvar rozvoje hlavního města Prahy také prosazoval?
  • celá akce neměla podporu veřejnosti, jak bylo na místě jasně patrné. Akce se líbila asi jen turistům, pro které to bylo zajímavé bezplatné zpestření návštěvy staré Prahy

Následující fotografie neprošly ideologickou cenzurou, a proto vypadají poněkud jinak než ty, které nám prezentovala média.

Manuál veřejného prostoru. Ono korzovat není asi tak jednoduché a vše musí probíhat podle pravidel a regulí, protože jenom tak budeme všichni štastně celé dny korzovat po Praze.

 

Smyslem celé akce bylo vyhnat chodce do silnice, kde se proháněli cyklisté a tramvaje. Extrémisté toho docílili tak, že chodník zakramařili nesmysly.

 

V místech, kde nebyl chodník blokován, chodili lidé normálně po chodníku.

 

Detail zabordelařeného chodníku.

Některá auta však měla vjezd povolen. Do uzavřeného uměle "oživlého" nábřeží mohla auta organizátorů a městské policie. Tato auta jsou pravděpodobně dostatečně sluníčková. Všimněte si civilní úpravy auta městské policie.

 

Někteří rodiče nechali své děti válet se ve špíně a hrát s molitanovými hračkami. Nějak nevím, čemu uzavírka nábřeží pro auta v této věci pomohla. Tito rodiče mohli přeci nechat válet děti na chodníku i v případě, kdy by auta po silnici jezdila. Toto považuji za jeden z největších propagandiských prvků celé akce. Má to evokovat pocit, že je silnice teď čistá a vhodná proto, aby se po ní válely děti. Už tam chybela jen koťátka a malí králíčci.

 

Na kole občane jezdit budeš, i kdyby trakaře padaly! A taky kompostovat v centru musíš!

 

Tramvaj vážící několik desítek tun je oproti autům v pořádku a naprosto bezpečená, a proto měla vjezd povolen. Škoda jen, že extrémisté vytlačovali lidi z chodníku do silnice právě do míst, kudy jezdí tramvaje.

 

Super BIO dýňová intelektuální polévka a zdarma. Pěkná promo akce až na to, že je placena z rozpočtu Hlavního města Prahy.

 

Takto vypadaly židle na chodníku připravené pro unavené korzující kolemjdoucí ve chvíli, kdy odešli fotografové a kamerameni z médií. Že by o celou akci vlastně nikdo nestál?

 

A ona slavná diskuse. Toto jsou zmínění páni umělci placeni magistrátem z rozpočtu města.

 

A toto je výsledný výtvor.

Autor blogu je krajským místopředsedou Strany svobodných občanů v Praze.

Autor: Petr Dvořák | pondělí 16.9.2013 5:43 | karma článku: 43,47 | přečteno: 15212x
  • Další články autora

Petr Dvořák

Jak je to v Praze s těmi semafory?

28.9.2014 v 23:52 | Karma: 26,99

Petr Dvořák

Zelení urbanisté v Praze

16.5.2014 v 19:10 | Karma: 21,53

Petr Dvořák

Přestupková věda v dopravě

15.12.2013 v 19:03 | Karma: 36,12

Petr Dvořák

Uprchlý český podnikatel

30.11.2013 v 0:21 | Karma: 33,35

Petr Dvořák

Skryté „hrozby“ na silnici

30.8.2013 v 1:23 | Karma: 21,29

Petr Dvořák

Více svobody pro řidiče v Praze

15.8.2013 v 2:40 | Karma: 28,80

Petr Dvořák

Policie v zahraničí v praxi

21.7.2013 v 19:20 | Karma: 35,82

Petr Dvořák

Ať si lidé staví kde chtějí

9.6.2013 v 23:41 | Karma: 21,35
  • Počet článků 65
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2939x
Jsem krajským místopředsedou Strany svobodných občanů v Praze.

Seznam rubrik