Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Krutovláda Magistrátu hl. města Prahy

Stává se to poměrně běžně a není to nic neobvyklého. Z důvodu špatně zaparkovaného auta dochází k jeho odtažení. Podívejme se však podrobně na celý proces odtažení vozu ve spolupráci s různými organizacemi, které zřizuje Magistrát hl. města Prahy.

1, vytipování auta k odtažení

Ve většině případů je odtažení vozu naprosto zbytečné a jediným jeho důvodem je výběr poplatků ve prospěch magistrátu resp. dalších „spřátelených“ firem (například firma zajišťující odtah vozu – o tom ale až dále). Například mé auto bylo zaparkováno ve slepé ulici určené pro rezidenty v dané oblasti a kde je nedostatek parkovacích míst. Nachází se zde i předpisová zóna pro nástup hasičů u domu. Pokud auto stojí jedním kolem na začátku nesmyslného úseku pro hasiče (resp. pneumatika se dotýká žluté čáry), nepřekáží chodcům, autům a ani případným hasičům, pro městské strážníky toto auto i přesto představuje skvělou příležitost ke zkásnutí uživatele auta.

2, odtah vozu za náklady ?

Dle Nařízením hl. m. Prahy č.13/2001 stanovil magistrát hl. města Prahy náklad na 1 odtah na 1300Kč. Služba odtahů je realizována z velké části prostřednictvím tzn. subdodavatelů. Je zcela oprávněné se domnívat, že reálné náklady jsou spočítány záměrně zkresleně takto vysoko, aby se z odtahů stal finančně zajímavý business pro magistrát, vybrané subdodavatele apod. Stovky lidí se tak stávají nedobrovolnými klienty magistrátu a mnohdy z nesmyslných důvodů. Reálné náklady na odtah jsou dle mě podstatně nižší a především variabilní i dle vzdálenosti odtahu. Kde jsou doby botiček? Člověk alespoň nemusel pro auto nikam jezdit a celkový náklad byl nižší – ano, magistrát by okradl své občany méně, proto se v Praze preferuje odtah. Nutno podoknout, že by nemělo být odtahováno auto kvůli každé prkotině, ale odtah by měl být realizován v souladu s § 45 zákona 361/2000 Sb., což se minimálně mém případě zcela jistě nestalo.

3, odtahové parkoviště a ochota městské policie

Pro auto jsem tentokrát jel i se svým kolegou a to z důvodu, že při posledním (také nesmyslném) odtahu bylo auto poškozeno velkým škrábancem na blatníku. Chtěl jsem mít s sebou tedy svědka při přebírání vozu. Kolega je též statutárním zástupcem firmy, který auto provozuje, a spoluuživatel vozu a společným přebráním vozu jsem chtěl zabránit přehlídnutí poškození jako v předchozím případě.

Problém nastal v okamžiku, kdy jsme si s kolegou chtěli auto z parkoviště přebrat. Byl jsem samozřejmě ochoten zaplatit poplatek 1300Kč za odtah + 150 Kč za parkovné, ač s ním nesouhlasím. Odevzdal jsem tedy peníze a občanský průkaz. Pracovník parkoviště nás však k autu pustit nechtěl pod záminkou, že tam může pustit pouze jednoho z nás, nikoliv oba. Hlavním argumentem pracovníka byl jeho údajný interní předpis, že k autu nesmí pustit více než jednu osobu. Poctivě jsem si tedy prostudoval vyvěšený provozní řád a o tomto ustanovení nebyla v provozním řádu ani zmínka. Byl jsem přesvědčen, že nic podobného není ani v zákoně a že je pracovník povinen mi auto vydat. K vydání vozu stále nedocházelo a jelikož jsem nabyl dojmu, že pracovník magistrátu resp. příspěvkové organizace zajišťující chod parkoviště neoprávněně zadržuje cizí věc, rozhodl jsem se zavolat městskou policii, aby zajistila pokojné předání vozu mě a kolegovi. I když nemá městská policie na svých autech Pomáhat a chránit, předpokládal jsem, že zamezí protiprávnímu jednání pracovníka parkoviště a auto pro mě a kolegu vymůže.

Výsledek byl tedy takový, že po příjezdu dvou městských strážníků si šel jeden z nich rovnou sednout k pracovníkům parkoviště do mobilní budky na kafe a druhý se šel se mnou a kolegou dohadovat. Vyslechl obě strany a s kamennou tváří nám oznámil, že z důvodu interního předpisu pracovníka parkoviště auto vydá pouze jednomu z nás. Začal jsem mít důvodné podezření, že auto je opět poškozeno a pracovník parkoviště doufal, že pouze jeden člověk si poškození nevšimne a nebude mít svědka při přebírání vozu. Městský strážník i přesto trval na svém, že interní předpis je strašně důležitý (důležitější než zákon) a závazný stejně tak pro pracovníka parkoviště jako pro mě. Pro mě závazný interní předpis cizí firmy rozhodně není a navíc mi nebyl na moji žádost ani předložen.

Kruh příběhu se nám zde uzavírá. Byl jsem naivní, že jsem předpokládal, že se svého práva domůžu u zástupce městské policie, která zajistila odtah mého vozu a tedy i vyšší výnos magistrátu. Celý tento mechanismus je navíc provozován jedinou organizací – magistrátem. Magistrát si tak umí vytipovat klienta, nedobrovolně a zbytečně mu auto odtáhnout pomocí nasmlouvaných a kamarádských firem, umístit za poplatek na své parkoviště a v případě nesouhlasu občana poslat na místo i dalšího svého zaměstnance - „ruku zákona“ - nevzdělaného strážníka městské policie, jehož hlavním cílem není chránit zákony a zájmy občanů, ale naopak chránit magistrát (tedy svého zaměstnavatele) před občany a hlavně chránit zájmy magistrátu při své „podnikatelské“ činnosti.

Jen pro zajímavost – nabízel jsem strážníkovi i další možnosti jak kompromisně spor vyřešit. Řešením by pro mě bylo například i odvezení vozu zdarma zpátky na místo, odkud bylo odtaženo nebo alespoň za brány parkoviště, kam nás s kolegou nepustili. Stačil mi dokonce i záznam strážníka o nahlášené události pro možnost lepšího prokazování skutečností v případné budoucí stižnosti. Vyhověno mi nebylo v ničem.

Otázky na závěr tedy jsou – má opravdu magistrát zajišťovat provoz odtahů a má odtahovat auta kvůli nesmyslům, kdy auto nepřekáží v silničím ani jiném provozu, lidem a nestojí prakticky téměř ani na zákazu ? Potřebujeme městskou policii, která evidentně nechrání zájmy občanů a je zbytečně nákladná? Myslím si, že ve všech případech je odpověď NE!

Autor: Petr Dvořák | úterý 17.5.2011 23:42 | karma článku: 22,01 | přečteno: 2201x
  • Další články autora

Petr Dvořák

Pražští řidiči, sledujte, co se na vás chystá! Volby rozhodnou

Většina politických stran chystá nové poplatky a regulace v oblasti individuální automobilové dopravy. Volby za pár dní rozhodnou.

5.10.2014 v 17:45 | Karma: 32,33 | Přečteno: 5342x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Jak je to v Praze s těmi semafory?

Na předvolební debatě jsem dostal otázku od zástupce trojkoalice, jestli myslíme tím zrušením regulací i zrušení semaforů. Paní Kolínská ze Strany zelených se jen snažila být vtipná. I ona totiž ví, že v Praze jsou zaváděny některé nové dopravní regulace, které jsou zbytečné. Tyto zbytečné regulace poté zhoršují dopravní komfort obyvatel Prahy a také výrazně škodí ekologii a životnímu prostředí. Jedno z hesel Svobodných pro nadcházející volby proto logicky je: „zrušení zbytečných dopravních regulací“.

28.9.2014 v 23:52 | Karma: 26,99 | Přečteno: 2997x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Zelení urbanisté v Praze

Se zaujetím jsem si na ihned.cz přečetl blog zastupitele Prahy 7 za Stranu zelených, pana Ondřeje Mirovského, který kritizuje plánovanou výstavbu obchodního centra v ulici Milady Horákové. Nabízí se tady otázka. Do jaké míry mají politici v rámci územně plánovacího procesu omezovat práva soukromých vlastníků pozemků v jejich stavebním záměru?

16.5.2014 v 19:10 | Karma: 21,53 | Přečteno: 1488x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Regulace individuální dopravy jako velké volební téma v Praze

Komunální volby se kvapem blíží a řada komunálních politiků pochopila, že právě regulace dopravy je trnem v oku mnoha Pražanů.

25.4.2014 v 13:23 | Karma: 19,75 | Přečteno: 670x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Dotace jako nový cíl pro začínající podnikatele?

Setkal jsem se dnes se zajímavou věcí. Jeden český podnikatel mi začal vyprávět, jak je EU neefektivní a že trvá na různých podmínkách pro získání dotace a že "vždyť to víte, je to hrozná byrokracie, aby vám tu dotaci vůbec dali!".

16.4.2014 v 1:24 | Karma: 25,30 | Přečteno: 1227x | Diskuse| Ekonomika

Petr Dvořák

Co bych prosazoval, pokud bych se stal pražským zastupitelem (1)

Co bych prosazoval, pokud bych se po komunálních volbách na podzim stal pražským zastupitelem?

28.2.2014 v 5:24 | Karma: 20,85 | Přečteno: 927x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Největší omezení individuální dopravy v Praze za posledních 10 let

Magistrát hl. města Prahy uvažuje, že spolu s otevřením Blanky zavede velké množství nových regulačních opatření v individuální automobilové dopravě v Praze. Řidiči, mějte se na pozoru a pamatujte, že komunální volby na magistrát jsou již na podzim 2014.

18.12.2013 v 8:00 | Karma: 29,75 | Přečteno: 1907x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Přestupková věda v dopravě

Je až k nevíře, co všechno je považováno za dopravní přestupek. Nechali jsme naše nákonodárce, aby si z nás udělali dojné krávy na pokuty za věci, které by nemusely být za přestupek považovány. Proč by nemusely být považovány za přestupek? Protože nikomu neubližují, nikoho neomezují a nikomu vlastně nevadí. Pokud to tak bude půjde dál, začnou po nás úřady vymáhat zálohu na pokutu v okamžiku, kdy si sedneme do auta podobně jako v případě kauce pro distributory pohonných hmot, která platí od 1.10.

15.12.2013 v 19:03 | Karma: 36,12 | Přečteno: 3993x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Uprchlý český podnikatel

„V JAR zadrželi uprchlého českého podnikatele Krejčíře“ a další podobné titulky lze najít českých v novinách. Proč se píše, že je to podnikatel? Slovo podnikatel je mezi mnoha lidmi vnímáno pejorativně. Je snad každý podnikatel gauner, zloděj či vekslák?

30.11.2013 v 0:21 | Karma: 33,35 | Přečteno: 2984x | Diskuse| Ekonomika

Petr Dvořák

Veřejnoprávní média jsou přežitek

Díky desítkám let míru, relativně stabilní politické situaci a především přítomnosti mnoha komerčních médií by měla Česká republika přehodnotit nutnost provozovat veřejnoprávní média. Osobně zastávám názor, že by se veřejnoprávní média měla privatizovat.

28.10.2013 v 19:52 | Karma: 24,63 | Přečteno: 880x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Praha by neměla mít veřejnou půjčovnu kol

Dopravní výbor zastupitelstva hlavního města Prahy včera projednával petici za veřejné půjčovny kol na území hlavního města Prahy. Myšlenka je založena na tom, že město začne dotovat vedle MHD další dopravní prostředek (tedy kolo) a vytvoří síť automatických stojanů na kola, která si mohou obyvatelé půjčovat a v libovolné části města je zase vracet. Autor petice nazývá tuto záležitost „bike sharing“ a prý je to „cool“ záležitost, protože ji provozují v některých městech „západní Evropy“.

17.10.2013 v 1:40 | Karma: 23,07 | Přečteno: 1559x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Prodáváte u metra hrušky? Jednáte v rozporu s tržím řádem Prahy!

Začetl jsem se dnes do novelizovaného pražského tržního řádu, který byl přijat usnesením Rady hl. m. Prahy č. 1187. Jako odůvodnění magistrát uvádí: „Důvodem je zájem hlavního města Prahy umožnit v co nejkratší době rozšířit i formou stánkového prodeje nabídku zboží typického pro letní sezónu.“ Opravdu jsme v Praze tak hloupí, že potřebujeme, aby nám byrokrat z magistrátu řekl, kde si co "chceme" koupit?

24.9.2013 v 3:23 | Karma: 24,71 | Přečteno: 1611x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Jak magistrát v Praze vráží klín mezi cyklisty a motoristy

V minulém článku jsem se zabýval uzavírkou Smetanova nábřeží, o které si myslím, že omezuje část uživatelů veřejných komunikací na úkor jiných. Obdržel jsem řadu reakcí. Většina z nich byla pozitivních, někteří však se mnou nesouhlasili (vč. primátora Tomáše Hudečka, regionálních zástupců Strany zelených apod.). Jak tedy vnimám vztah mezi cyklisty a motoristy? Jsem zaujatý motorista?

21.9.2013 v 0:07 | Karma: 27,99 | Přečteno: 1718x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Uzavřené Smetanovo nábřeží z pohledu chodce

Rada hlavního města Prahy zavřela tuto sobotu Smetanovo nábřeží v Praze pro auta. Omezení se ale reálně týkalo bohužel všech. Média nás informovala, že to byla vydařená akce a všichni z ní byli nadšení. Jak to bylo ve skutečnosti? Na závěr článku přikládám i několik necenzurovaných fotografií.

16.9.2013 v 5:43 | Karma: 43,47 | Přečteno: 15212x | Diskuse| Společnost

Petr Dvořák

Obsazování domů bez souhlasu majitele nelze obhájit ničím

Jednou ze základních úloh státu je beze sporu ochrana majetku jeho obyvatel. Nelze ničím obhájit obsazování nemovitostí cizími lidmi bez souhlasu majitele objektu. Jsem rád, že policie konala a okupanty z domu vyhnala a podle zájmu médií usuzuji, že celkem nekompromisně.

5.9.2013 v 0:56 | Karma: 27,68 | Přečteno: 1255x | Diskuse| Společnost

Petr Dvořák

Skryté „hrozby“ na silnici

Přečtení článku na autorevue.cz o telefonování v autě mě donutilo k zamyšlení. Proč stát pokutuje řidiče za dopravní přestupky, u kterých se reálně neprokázala nebezpečnost nebo přímá souvislost s dopravními nehodami? Nebo lépe. Proč stát považuje tyto činnosti za dopravní přestupky?

30.8.2013 v 1:23 | Karma: 21,29 | Přečteno: 1127x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Sledování pohybu lidí pod záminkou náhrad dálničních známek

Je to tady. Pod záminkou zrušit dálniční známky se stát chystá sledovat pohyb občanů. Pomoct jim k tomu mají již nainstalované mýtné brány.

19.8.2013 v 2:21 | Karma: 30,77 | Přečteno: 2003x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Více svobody pro řidiče v Praze

Zklidňování dopravy je velké téma. Cyklistickým radikálům v Praze se daří prosazovat neustále nová omezování individuální automobilové dopravy ve snaze „zklidňovat město“. Po omezení rychlosti na 30km/h v Karlíně se chystá podobné a argumenty a fakty nepodložené omezování obyvatel i na Žižkově a cykloaktivista primátor Hudeček chce zúžit jízdní Pruhy na magistrále a vybudovat cyklostezku i zde.

15.8.2013 v 2:40 | Karma: 28,80 | Přečteno: 2883x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Policie v zahraničí v praxi

Je doba dovolených a statistíce obyvatel ČR se stěhuje za mořem do Chorvatska. Je sice prima, že až do Chovatska se jede bez pasu (ostatně i s tím pasem to nebyla zas taková komplikace), nicméně každý stát má na silnici řadu svých nařízení a regulací podobně jako v ČR. Některé z nich (popř. většinu z nich) lze chápat jako nesmyslné, ale tím se v tomto článku zabývat nechci. V rámci časté návštěvy okolních států jsem měl možnost se setkat se silničními kontrolami a mohu tak porovnat přístup českých a zahraničních dopravních policistů.

21.7.2013 v 19:20 | Karma: 35,82 | Přečteno: 4155x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Vítej, Chorvatsko, v EU. Těšíme se na společné vystoupení

Chorvarsko s velkou parádou vstupuje do Evropské unie. Místní lidé se těší na lepší způsob života, na peníze a na větší „svobody“. Jsem rád, že do EU vstoupil stát, kterému není jeho národ lhostejný, je pyšný na svoji zemi a dává to patřičně najevo. Každý svátek se neobejde bez mnoha vlajek, každý dospělý Chorvat je připraven bránit svoji vlast se zbraní v ruce. Aniž bych přál někomu něco špatného, jsem rád, že je v EU konečně stát, jehož hlasitou kritiku evropských regulací asi brzo uslyšíme a věřím, že přispějí k uvědomění občanů ostatních států, že je členství v EU špatné.

30.6.2013 v 18:22 | Karma: 34,14 | Přečteno: 2004x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 65
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2939x
Jsem krajským místopředsedou Strany svobodných občanů v Praze.

Seznam rubrik